Lengtecontractie bij eenparige beweging

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 27

Lengtecontractie bij eenparige beweging

Gedurende een periode van versnelling bv. van een raket, worden de afmetingen lxbxh minder en de tijd gaat trager lopen
Wat wordt het effect op lxbxh en de tragere tijd als na de periode van versnelling over gegaan wordt op een
eenparige beweging?
Dank voor een reactie

Zeeschouw

Gebruikersavatar
Berichten: 4.543

Re: Natuurkunde

Dat volgt toch gewoon uit de relativistische formules voor lengte en tijd?
Als na versnelling een eenparige snelheid v=0,995c wordt bereikt, zijn de raketafmetingen met 90% afgenomen (uiteraard ten opzichte van een waarnemer op aarde), en is de verstreken tijd (voor de waarnemer op aarde) met 901,25% toegenomen ten opzichte van de verstreken tijd aan boord van de raket.

Berichten: 27

Re: Natuurkunde

L.S ukster,
Ik heb de formules wel begrepen, maar ik ga ervan uit dat deze gelden tijdens de versnelling.
Maar blijft de uitkomst uit de formules ook gelden bij overgang op de eenparige beweging.
Ik dacht even dat deze uitkomst dan blijft gelden voor alleen de verstreken tijd bij de eenparige beweging, doch niet voor de lengteverandering.
Versnelling en snelheid zijn toch andere begrippen, met andere uitkomsten?
Ik zie graag je reactie,

Groet,
Zeeschouw

Gebruikersavatar
Berichten: 4.543

Re: Natuurkunde

Misschien zie ik jouw probleem te simpel maar ik zou niet weten welke invloed versnelling zou hebben op tijddilatatie en lengtecontractie. Relativistische lengte en tijd zijn bepaald door de relatieve (momentele) snelheid van een referentieframe t.o.v. een ander referentieframe, versnelling of niet.

Berichten: 27

Re: Natuurkunde

Ik zie nu in dat het hierbij gaat om de snelheid van het object bv bij de benadering van de lichtsnelheid.
De effecten zie ik dan bij toepassing van de formules hiervoor.
Bij versnellingen gaat het bv in de relatie van gelijkwaardigheid van energie en massa : E=mc2^

Ik ben content met de reacties
mijn dank zeeschouw

Gebruikersavatar
Berichten: 4.543

Re: Natuurkunde

Waarschijnlijk is het inderdaad niet zomaar te zeggen bij versnellingen.
Misschien vind je hier een antwoord op je vraag.
https://physics.stackexchange.com/quest ... ontraction

Re: Natuurkunde

Misschien zie ik jouw probleem te simpel maar ik zou niet weten welke invloed versnelling zou hebben op tijddilatatie en lengtecontractie.
De versnelling zelf niet. Dit is op een of andere manier bewezen, maar ik ben zo even vergeten hoe maar "google en gij zult vinden". Maar de steeds groter wordende snelheid uiteraard wel.

Voor tijd dilatatie voor versnellende objecten moet de ART gebruikt worden. Of Rindler coördinaten kan ook.

Berichten: 1.247

Re: Natuurkunde

Gast044 schreef: za 12 dec 2020, 23:45
Misschien zie ik jouw probleem te simpel maar ik zou niet weten welke invloed versnelling zou hebben op tijddilatatie en lengtecontractie.
De versnelling zelf niet. Dit is op een of andere manier bewezen, maar ik ben zo even vergeten hoe maar "google en gij zult vinden". Maar de steeds groter wordende snelheid uiteraard wel.

Voor tijd dilatatie voor versnellende objecten moet de ART gebruikt worden. Of Rindler coördinaten kan ook.
Voor versnellingen heb je geen ART nodig.

De mate van tijddilatatie hangt alleen af van de instantane snelheid op een moment. Op die manier kun je versnelling prima doorrekenen binnen de SRT, en dat doe je inderdaad via Rindler coordinaten. Ik snap alleen de OP niet; eenparige beweging met constante versnelling lijkt me een contradictio in terminis.

Re: Lengtecontractie bij eenparige beweging

Nee idd, was me niet opgevallen.

Ik heb wel voorbeelden gezien gebruik makend van Schwarzschild metriek, maar niet met Rindler coordinaten en moet eerlijk zeggen dat ik ook niet weet hoe dat moet. De tijd dilatatie bij versnellingen hiermee berekenen. Misschien beter voor een nieuw topic, maar zou jij daar een voorbeeld van kunnen geven? (Als je tijd hebt uiteraard.)

Berichten: 27

Re: Lengtecontractie bij eenparige beweging

Het antwoord op mijn vraag vind je op: Physics.Stack Exchange.com/
Inertial Reference Frame,dat geen versnelling ondergaat met nul netto kracht,dat beweegt met een
constante snelheid. Dan Time Dilation en Length Contraction

Mijn dank voor de site

Reageer