Betekenis Integraal ds.dt

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 387

Betekenis Integraal ds.dt

Uit de mechanica weten wij het bestaan van: Afstand s ..... Snelheid v ...... Versnelling a ...... Stoot k

ds/dt = v
dv/dt = a
da/dt = k

(De harmonische beweging heeft oneindig veel afgeleiden !)

DE VRAAG IS : Heeft de integraal ds.dt een relevante betekenis in de wetenschap ?

Sorry, ik kan geen wiskundige formules met de juiste tekens plaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Betekenis Integraal ds.dt

Jawel, in kinematica is het een (vector)maat voor de aanhoudende verplaatsing van een object vanuit zijn oorspronkelijke positie, d.w.z. een maat voor hoe ver weg en voor hoe lang.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.937

Re: Betekenis Integraal ds.dt

De tijdsafgeleid van de versnelling heet "ruk" (dat heb ik ook pas net ontdekt).
Stoot is kracht maal tijd, de verandering van impuls.

Berichten: 387

Re: Betekenis Integraal ds.dt

Ukster,

Heeft die vector grootheid een nam ?

Xilvo,

Zo zie je maar.
Tiens, "ruk" ............ zal even moeten uitpluizen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Betekenis Integraal ds.dt

absement

Berichten: 387

Re: Betekenis Integraal ds.dt

Ukster,

Dank U, waw.... werk aan de winkel !

Technicus
Berichten: 1.153

Re: Betekenis Integraal ds.dt

Xilvo schreef: zo 14 feb 2021, 13:51 De tijdsafgeleid van de versnelling heet "ruk" (dat heb ik ook pas net ontdekt).
...
In het engels "jerk", en dat is een veelgebruikte maatstaf voor hoe soepel een beweging is. Zowel mechanisch als qua menselijk comfort. Als je zoekt op "minimum jerk" of "minimum jerk trajectory" zie je bakken met research op dit gebied.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.937

Re: Betekenis Integraal ds.dt

@CoenCo
Ik kwam er ook op via de Engelse Wikipedia, waar namen voor nog hogere afgeleiden van positie naar tijd te vinden zijn.
Maar ik had er nog nooit van gehoord.

Ik kan me voorstellen dat het voor comfort van belang is, Als je in een eenparig vertragend voertuig zit merk je daar niet veel van maar als het voertuig dan tot stilstand komt en de versnelling plotseling stopt, dan ervaar je die discontinuïteit wel degelijk.

Reageer