Lichtstraal

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 387

Lichtstraal

In een gangbare model van het universum leest men dat alle materie op een boloppervlak ligt met zeeeeeer grote straal, kromming zeeeeer klein.
Dit is het ballon model.

Vraag: Kan men dan niet kijken, of een lichtstraal richten, in een richting loodrecht op dat oppervlak, naar buiten of naar
binnen ?
Wij zijn toch 3 dimensionale wezens die in alle richtingen x /y/z kunnen kijken en een lichtstraal uitsturen !
Wat zien wij dan ?

Heb veel moeite met de gedachte dat wij twee dimensionale wezens zouden zijn die op een drie dimensionale bol leven
en dat wij enkel kunnen kijken raaklijnig, (en nog erger) volgens de kromming van de bol !
Wij zijn nu eenmaal drie dimentionale wezels zonder twijfel !

Berichten: 634

Re: Lichtstraal

Als je volgens dit model 'naar buiten' kijkt, kijk je in het niets. Er is dan niets te zien.
Als je ongeveer richting middelpunt kijkt, kijk je naar de 'overkant' van de bolschil.

Berichten: 387

Re: Lichtstraal

efdee,

Niet volgens de huidige theorieen hoor, er zou geen buiten en geen middelpunt zijn !
Al ooit eens geprobeerd om bij een heldere nacht in een richting te kijken waar je niets ziet ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Lichtstraal

efdee schreef: zo 14 feb 2021, 23:42 Als je volgens dit model 'naar buiten' kijkt, kijk je in het niets. Er is dan niets te zien.
Als je ongeveer richting middelpunt kijkt, kijk je naar de 'overkant' van de bolschil.
Wiskundig is het een glome.

Kijken (waarnemen) kan voor zover bekend alleen maar op de glome.
Er zouden geen interacties mogelijk zijn met iets wat zich buiten de glome zou kunnen bevinden.
Meestal wordt aangenomen dat er buiten/binnen de glome niets is, dus zelfs geen lege ruimte.

Dit eist nog al wat verbeeldingskracht, want probeer je maar een alleen een cirkel voor te stellen.

Berichten: 3.927

Re: Lichtstraal

Human schreef: zo 14 feb 2021, 15:22 In een gangbare model van het universum leest men dat alle materie op een boloppervlak ligt met zeeeeeer grote straal, kromming zeeeeer klein.
Dit is het ballon model.
dit model is een versimpeling om in 2D (ballonoppervlak) te kunnen aangeven wat er in werkelijkheid in 3D gebeurt.dus om dan lichtstralen in 3D te gaan bekijken in een 2D versimpeling zal dan geen betekenis hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Lichtstraal

In een gangbare model van het universum leest men dat alle materie op een boloppervlak ligt
Dat is geen model van het heelal. Dat is een analogie die bedoeld is om je iets dat heel lastig is (een hogere dimensie) toch voor te kunnen stellen.
Kan men dan niet kijken, of een lichtstraal richten, in een richting loodrecht op dat oppervlak, naar buiten of naar
binnen ?
Nee. De kern van de analogie is nu juist dat er een dimensie (hoogte) wordt opgeofferd. Die bestaat dus niet meer. Dat houdt dan ook in deze analogie in, dat het heelal het oneindig dunne buitenlaagje van de ballon is. Zou je toch naar buiten of binnen willen kijken of gaan dan moet je via een niet bestaande dimensie uit het heelal treden wat onmogelijk is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Lichtstraal

Michel Uphoff schreef: ma 15 feb 2021, 21:16 [Dat is geen model van het heelal. Dat is een analogie die bedoeld is om je iets dat heel lastig is (een hogere dimensie) toch voor te kunnen stellen.
voor wie die analogie niet kent:
viewtopic.php?f=58&t=76915

Berichten: 634

Re: Lichtstraal

Door Efdee: Als je volgens dit model 'naar buiten' kijkt, kijk je in het niets. Er is dan niets te zien.
Als je ongeveer richting middelpunt kijkt, kijk je naar de 'overkant' van de bolschil.

Human aan Efdee, Niet volgens de huidige theorieen hoor, er zou geen buiten en geen middelpunt zijn !
Al ooit eens geprobeerd om bij een heldere nacht in een richting te kijken waar je niets ziet ?


Ik heb jou antwoord gegeven op jouw model. Dan moet je niet ineens over iets anders beginnen. Dat is niet consequent.
Je mag me vertellen, of mijn opmerking wel of niet correct was binnen het door jou geschetste model.

Berichten: 634

Re: Lichtstraal

Het klink in deze discussie, dat het een uitgemaakte zaak zou zijn, dat het heelal uit vier ruimtedimensies zou bestaan.
Hoezo zou het heelal geen drie ruimtedimensie hebben? Alleen maar omdat je dan geen wormgat zou kunnen hebben?
Wordt hier over wishful thinking gesproken of is de fantasie op hol geslagen? Wie legt me uit waarvoor drie ruimtedimensie onvoldoende zouden zijn? Heldere argumenten heb ik op dit forum niet kunnen vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Lichtstraal

efdee schreef: ma 15 feb 2021, 23:59 Het klink in deze discussie, dat het een uitgemaakte zaak zou zijn, dat het heelal uit vier ruimtedimensies zou bestaan.
Hoezo zou het heelal geen drie ruimtedimensie hebben? Alleen maar omdat je dan geen wormgat zou kunnen hebben?
Wordt hier over wishful thinking gesproken of is de fantasie op hol geslagen? Wie legt me uit waarvoor drie ruimtedimensie onvoldoende zouden zijn? Heldere argumenten heb ik op dit forum niet kunnen vinden.
Voor wormgaten (als ze zouden bestaan) is geen vierde dimensie nodig.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Lichtstraal

efdee schreef: ma 15 feb 2021, 23:59 Het klink in deze discussie, dat het een uitgemaakte zaak zou zijn, dat het heelal uit vier ruimtedimensies zou bestaan.
Dat zie ik niemand schrijven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Lichtstraal

vier ruimtedimensies
Nee, vier dimensies.

Drie ruimtedimensies en de vierde is de tijd. Samen vormen ze de ruimtetijd.

Berichten: 1.247

Re: Lichtstraal

efdee schreef: ma 15 feb 2021, 23:59 Het klink in deze discussie, dat het een uitgemaakte zaak zou zijn, dat het heelal uit vier ruimtedimensies zou bestaan.
Hoezo zou het heelal geen drie ruimtedimensie hebben? Alleen maar omdat je dan geen wormgat zou kunnen hebben?
Wordt hier over wishful thinking gesproken of is de fantasie op hol geslagen? Wie legt me uit waarvoor drie ruimtedimensie onvoldoende zouden zijn? Heldere argumenten heb ik op dit forum niet kunnen vinden.
In 2 ruimtelijke dimensies, als je dat bedoelt, kun je i.i.g. geen zwaartekrachtsgolven hebben. Daarvoor heb je minstens 3 nodig.

Berichten: 1.247

Re: Lichtstraal

Ik mis trouwens, zoals in wel meer topics, referenties in de OP.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Lichtstraal

Michel Uphoff schreef: di 16 feb 2021, 23:19
vier ruimtedimensies
Nee, vier dimensies.

Drie ruimtedimensies en de vierde is de tijd. Samen vormen ze de ruimtetijd.
Zo stellen natuurkundigen zich dat voor.

Probleem is dat ruimtelijke dimensies niet bestaan als entiteit.
Ook is het karakter van tijd anders dan de meetkundige richting.

Reageer