ProfielWerkstuk voor school - zelf computermodel maken

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 72

ProfielWerkstuk voor school - zelf computermodel maken

Hallo mensen,
Wij doen een groot onderzoek voor school (profielwerkstuk), en daarbij is dit onze onderzoeksvraag: Welke maatregelen moeten genomen worden om de zeespiegelstijging in Jakarta te beheersen? Nu willen we daar computermodellen van gaan maken, dus hoe de zeespiegel daar stijgt en wat we daar aan kunnen doen, maar wat raden jullie ons aan om te gebruiken?
Het mag niet te veel geld kosten, en een beetje toegankelijk zijn (we hebben het namelijk nog nooit gedaan).
De Zwakken wachten op hun kans,
de Sterken zoeken hun kans en grijpen die,
maar de Wijzen creëren hun eigen kansen. [Chinese Wijsheid]

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: ProfielWerkstuk voor school - zelf computermodel maken

Of moeten we dat iemand anders/een bedrijf laten doen?
De Zwakken wachten op hun kans,
de Sterken zoeken hun kans en grijpen die,
maar de Wijzen creëren hun eigen kansen. [Chinese Wijsheid]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: ProfielWerkstuk voor school - zelf computermodel maken

Jemig, is dat niet een beetje hoog gegrepen? Er is software te koop die inklinking van de bodem kan voorspellen op basis van een bodemprofiel, bodembelasting en een grondwaterspiegelverandering en verandering van druk in opgesloten watervoerende bodempakketten, maar daar zit een berg bodemtechnische kennis in verwerkt, die je niet zomaar van internet plukt. Dan nog, dan heb je een model, maar niks om het te verifiëren op correcte werking. Dus eigenlijk geen model, maar een verzameling programmaregels. Voor Jakarta van geen waarde, maar da's niet zo van belang. Maar vooral qua PWS-onderzoeksonderdeel van geen enkele waarde omdat je model op geen enkele manier toetsbaar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: ProfielWerkstuk voor school - zelf computermodel maken

Dan zullen we dus wat minder complex aan de slag moeten gaan :) . Kúnnen we dan eigenlijk nog wel een model (laten) maken, als dat dan zoveel moeite kost? Of kunnen we dan niet beter puur gaan berekenen of die maatregelen relevant zijn en zo ja, hoe?
De Zwakken wachten op hun kans,
de Sterken zoeken hun kans en grijpen die,
maar de Wijzen creëren hun eigen kansen. [Chinese Wijsheid]

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: ProfielWerkstuk voor school - zelf computermodel maken

Een model kan van een heel simpel analytisch model gaan die alleen naar, weet ik veel, uitzettingscoëfficiënt van water kijkt, tot zeer complex, die de hele opwarming van de aarde mee neemt inclusief de inklinking van de bodem en de stand van de maan. Dus stap 1 is bepalen wat je mee wilt nemen in je model.

M.a.w. je begint niet bij een model, maar je begint bij een onderzoek naar de relevante mechanismen die invloed op de zeespiegelstijging hebben. Deze mechanismen kan je vervolgens in een model stoppen waarmee je een uitspraak doen (die idd ook gevalideerd moet worden). De kans is heel groot dat voor jullie specifieke vraag er geen model bestaat, dus zal je die zelf moeten maken.

P.s. als je het commercieel wilt laten doen kan je je portemonnee opentrekken hoor. Dat gaat niet voor onder de 5000,- Euro, maar ws. veel meer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: ProfielWerkstuk voor school - zelf computermodel maken

Een computermodel is bedoeld om op een computer te draaien.
Dat betekent dat je om moet kunnen gaan met het gereedschap om zo'n model te maken: Een programmeertaal of eventueel Excel.
Als je dat niet kunt lijkt het me erg veel gevraagd om in het kader van deze opdracht bijvoorbeeld een programmeertaal te leren gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: ProfielWerkstuk voor school - zelf computermodel maken

Volgens mij lees ik uit jouw profiel dat je 15 jaar oud bent. Ik denk dat het al mooi zou zijn als je zelf een grafiek kan maken in excel. Wellicht probeer eventueel de grafiek te extrapoleren, dwz probeer te voorspellen wat het zee niveau is over 10 jaar.

Stap 1:
Ga op zoek naar betrouwbare data. Als voorbeeld heb ik dit document gevonden:
https://www.researchgate.net/publicatio ... Subsidence
trianawahyudi2020.pdf
(803.45 KiB) 120 keer gedownload
Djakarta2.jpg
Djakarta.jpg
De bovenste grafiek ik meetdata. Gegevens welke gemeten zijn in het verleden. De onderste grafiek is een model waar men probeert te voorspellen hoe snel de zeespiegel stijgt tov. landmassa van Djakarta.

Lees het document door. Je hoef niet alles te begrijpen maar probeer de grote lijnen te herkennen.

Stap 2:
Zijn deze resulaten correct? Ga op onderzoek of andere mensen vergelijkbare meetresulaten hebben. Veel lezen en studeren. Gebruik ook google/wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Floods_in_Jakarta
https://en.wikipedia.org/wiki/Giant_Sea_Wall_Jakarta

Leer te zoeken met google: welke woorden type ik, wat is de juiste engelse spelling etc.

Stap 3:
Probeer het grafiekje uit document zelf te maken met excel.

Stap 4:
Probeer zelf oplossingen te vinden tegen overstromingen Djakarta. . Welke hoogte heeft het water niveau over 50 jaar? Tegen welke waterdruk moeten de constructie bestand zijn? Welke risico's zijn er? Waar moeten jouw/jullie oplossingen tegen bestaand zijn (welk materiaal, waterlekkage onder funcdamenten...) Vergelijk jouw/jullie oplossingen met bestaande ideeen.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: ProfielWerkstuk voor school - zelf computermodel maken

irArjan schreef: di 08 jun 2021, 13:48 P.s. als je het commercieel wilt laten doen kan je je portemonnee opentrekken hoor. Dat gaat niet voor onder de 5000,- Euro, maar ws. veel meer.
Oké. Ja we mochten de kosten declareren bij school, maarik denk dat ze €5000 wel iets te veel vinden :)
Xilvo schreef: di 08 jun 2021, 14:02 Als je dat niet kunt lijkt het me erg veel gevraagd om in het kader van deze opdracht bijvoorbeeld een programmeertaal te leren gebruiken.
We hoeven het niet persé te doen. We zijn zelf op die gedachte gekomen.

OOOVincentOOO, bedankt voor je uitgebreide bericht. We gaan er zeker gebruik van maken!
De Zwakken wachten op hun kans,
de Sterken zoeken hun kans en grijpen die,
maar de Wijzen creëren hun eigen kansen. [Chinese Wijsheid]

Reageer