Ijs in een plastic drinkbus

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 100

Ijs in een plastic drinkbus

Met het warme weer dat terug opkomt, zet ik mijn drinkbus met water regelmatig een uurtje in de diepvries voor koel water. Tegen de inwendige rand van mijn drinkbus bouwt zich wel een laag ijs op, maar het wordt ook niet overdreven koud.

Als ik mijn drinkbus daarna dan op tafel heb staan, ontstaat er telkens een plasje water rond de bus. Hij lekt niet want bij normaal gebruik komt dit fenomeen niet voor en de hoeveelheid water lijkt me nog al overdreven veel om te zijn gecondenseerd vanuit de lucht. Ik gok dat het een drinkbus van 750ml is en de ring rond de drinkbus wordt al snel 2 à 3 cm breed.

Iemand een idee waar dit nog aan kan liggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Ijs in een plastic drinkbus

Mocht het er toe doen, kan ik nog toevoegen dat het om een (relatief) zachte sportdrinkbus gaat en de diepvries op -23°c staat, maar de buitenkant van de bus haalt zo'n temperatuur zeker niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Ijs in een plastic drinkbus

Ik denk dat het weinig anders kan zijn dan gecondenseerd water.
Zeker bij hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid, zoals we nu hebben. verbaast het me niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Ijs in een plastic drinkbus

Stel, je hebt 0,75 liter water met een temperatuur van 0°C.
De luchttemperatuur is 25°C en de relatieve luchtvochtigheid is 74%.
Dan condenseert water uit de lucht aan het oppervlak van de fles zolang de temperatuur van de fles lager is dan 20°C.

Dan kan je maximaal ca 33 ml water uit de lucht condenseren, genoeg voor een flink plasje op de tafel.
Is een deel van het water in de fles bevroren, dan wordt dat nog meer.

Natuurlijk wordt de fles ook opgewarmd door contact met de tafel en doordat het lucht afkoelt. Het is dus in de praktijk iets minder.

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Ijs in een plastic drinkbus

Dat is een terecht punt, ik kon gewoon niet zo'n goede inschatting maken van hoeveel er zou kunnen gecondenseerd worden. Het antwoord is dus meer dan ik verwachtte.

Reageer