Knik samengesteld profiel

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 33

Knik samengesteld profiel

Ik dien de knik uit te rekenen voor een steekzuigbuis van een baggerschip. Op deze steek-zuigbuis liggen twee jetwater leidingen. Zo lijkt de doorsnede op een Mickey Mouse hoofd, waarbij het hoofd de zuigbuis is en de twee waterjet leidingen, de oren. De zuigbuis dient met een zo groot mogelijke drukkracht het zand in gedrukt te worden, maar hij dient natuurlijk niet te knikken.

Nu is mijn plan om het op de volgende manier aan te pakken. De knik voor de ideale situatie berekenen en vervolgens telkens vermenigvuldigen met factoren, echter weet ik niet of dit kan en/of de ideale methode is. Ik heb nu de volgende methode.

Stap 1. Knik in ideale situatie uitrekenen door middel van de Eulerformule:
Heb de knik om de y-as en om de x-as berekend en de laagste drukkracht ben ik verder mee gaan werken.

Stap 2. Factor uitrekenen voor diverse afwijkingen en onvolkomenheden met de formule:
Knikfactor = 1 / ( PHI + WORTEL(PHI^2-LAMBDA^2)
Deze formule komt uit de knik EUROCODE3

Stap 3. Factor uitrekenen voor intern moment:
Ik wil hierin de zwaartekracht van de zuigbuis, jets en de inhoud van de zuigbuis meenemen en het moment door de stroming van het water.
Ik heb de krachten hiervan al uitgerekend, maar weet niet zo goed welke arm ik met gebruiken.

Stap 4. Knik met buiging zuigbuis en daar een ook een factor van maken.

Door de buiging van de zuigbuis en jets (lengte = 32 m), zal de drukkracht van de cilinder en het zand, niet loodrecht op elkaar staan, waardoor er een moment zal ontstaan. Dat moment dien ik ook uit te rekenen, maar weet ook niet hoe ik dat aan moet pakken.

Weet iemand of ik met deze stappen op de goede weg zit en weet iemand dan ook de formules die ik bij de stappen moet gebruiken?

Of zou iemand het helemaal anders aanpakken?

Ik hoor het graag!

Reageer