Moment in een schip

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 33

Moment in een schip

Ik dien het moment van een schip uit te rekenen door golven. Zowel langsscheeps als dwarsscheeps.

Gegevens:
Max hoogte golf: 1,5 m
Stroming zee: 3 m/s
Max diepte water: 35 m
Windkracht: 7 m/s
Gewicht boot: 12568 kN

Kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Moment in een schip

Ik neem aan dat je niet het richtend moment bedoelt (het vermogen van het schip zich op te richten), maar welk moment dan wel is onduidelijk. In ieder geval lijkt het mij onmogelijk hier een kracht op het schip uit te rekenen zonder de afmetingen van het schip te kennen.

Berichten: 33

Re: Moment in een schip

Ik dien een dempersysteem te ontwerpen voor een steek-zuigbuis van een baggerschip. Het schip zal in de x-richting en de y-richting een moment krijgen door stroming in het zeewater, de wind en de golven.

Ik moet iets zeggen over de kracht dat het schip uitoefend op de steek-zuigbuis door het moment dat wordt gecreeerd. Deze kracht dient gecompenseerd te worden door het dempersysteem.

De afmetingen van het schip zijn:
L: 43,25 m
B: 10 m
H: 5 m
Max diepte boot: 3,4 m

Hoop dat je nu genoeg informatie hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: Moment in een schip

Dempersystemen zijn ook afhankelijk van de periode en dus de massatraagheid momenten van het schip. Ook de demping (bilge keel?) is belangrijk. Zijn het golven van opzij, op de kop, schuin van voor/achter? Wat is de periode van de golven? Alleen 1.5m is niet genoeg.... M.a.w. dit is veel te weinig informatie...

Ga eens bomen met Het Marin zou ik zeggen.

Reageer