Anti stralingshoesje

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

Anti stralingshoesje

Dag Allen,

Ik heb onlangs een anti stralingshoesje aangeschaft omdat ik mijn telefoon vaak dicht op de huid heb en dat niet zo gezond blijkt te zijn. Nu heb ik een standaard stralinghoesje aangeschaft die te vinden is op bol.com. Helaas heb ik sinds het dragen van dit ding juist meer pijn aan mijn zij en raakt het hoesje oververhit.

Mijn vraag is, is het onzin en kan het echt geen straling tegenhouden of is dit normaal? Wat is de wetenschap achter “anti-straling”, wat gebeurt er precies met de telefoon?

Dit wordt helaas allemaal niet gespecificeerd in de beschrijving van het artikel.
Dit is het enige wat er staat:

“ aandelen. Verder komen er geen schadelijke signalen voor het lichaam meer uit of in de hoes. Alles wat er in zit wordt van deze gemakken voorzien. Verder beschermt het nog tegen vallen en is het een zeer eenvoudig product wat goed kan dienen als portomonnee + telefoonhoes. “


Hoe geloofwaardig is dit? En hoe kan ik echt straling tegengaan door bijvoorbeeld zelf iets in elkaar te zetten?

Het zijn veel vragen maar voor diegene die hun tijd willen nemen alvast bedankt. 🙏🏼 Ik loop hier al een tijdje tegenaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.784

Re: Anti stralingshoesje

Wat het hoesje doet weet ik niet. Maar als je geen straling wil dan kun je beter de telefoon uitzetten.
Als het hoesje echt alle straling tegen zou houden zou de telefoon niet kunnen werken, zou je evenmin het internet kunnen bereiken. Kortom, je zou weinig meer aan de telefoon hebben.

Als het hoesje echt heet wordt, dan betekent dat dat het werkelijk (een deel van de) straling absorbeert.
Maar misschien (ik ben geen expert op dit gebied) voert de telefoon dan juist het zendvermogen op om er toch nog doorheen te komen.
Gevolg: alleen je batterij raakt sneller leeg.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Anti stralingshoesje

Inderdaad zou je zo'n hoesje kunnen testen door je telefoon er helemaal in te stoppen: als je dan niet meer gebeld kunt worden werkt het hoesje goed. ;-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Anti stralingshoesje

Kun je een link geven naar het product op bol.com? Misschien geeft dat meer informatie over het principe en de technische details.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.784

Re: Anti stralingshoesje

Het zal wel zoiets zijn link, de tekst komt tenminste overeen.

Geen technische details.

Wel drie uitstekende beoordelingen door eh.. de verkoper? Ik heb niet de indruk dat hij erg z'n best heeft gedaan op de namen of plaatsingstijdstippen.

Milan1991 20-29 jaar Wassenaar 31 mei 2021
Selma1440 30-39 jaar Delft 31 mei 2021
Pieter5051 30-39 jaar Haarlem 29 mei 2021

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Anti stralingshoesje

Begrijp ik goed dat je de telefoon uit het etui haalt als je hem wilt gebruiken? Dan is het alleen een bescherming zolang je niet belt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Anti stralingshoesje

De protocollen die worden gebruikt vanaf 3G zijn zodanig dat de signaalsterkten van de telefoons bij een basispost binnen nauwe grenzen gelijk wordt gehouden, door het zendvermogen van de telefoons te regelen.
Stop je dus een telefoon in een signaal dempende behuizing, dan zal de basispost opdracht geven het zendsignaal te verhogen. Zo'n behuizing kan de straling dus niet verlagen, tenzij de telefoon stopt met functioneren.
Het is dus voordelig om in de buurt van een basispost te wonen; dan zal de telefoon zeer weinig vermogen produceren.

Berichten: 7

Re: Anti stralingshoesje

jkien schreef: zo 21 nov 2021, 19:11 Kun je een link geven naar het product op bol.com? Misschien geeft dat meer informatie over het principe en de technische details.
https://www.bol.com/nl/nl/p/anti-diefst ... oductTitle

dit is hem!

Berichten: 7

Re: Anti stralingshoesje

Xilvo schreef: zo 21 nov 2021, 19:19 Het zal wel zoiets zijn link, de tekst komt tenminste overeen.

Geen technische details.

Wel drie uitstekende beoordelingen door eh.. de verkoper? Ik heb niet de indruk dat hij erg z'n best heeft gedaan op de namen of plaatsingstijdstippen.

Milan1991 20-29 jaar Wassenaar 31 mei 2021
Selma1440 30-39 jaar Delft 31 mei 2021
Pieter5051 30-39 jaar Haarlem 29 mei 2021
Jaa dat klopt, het is deze. Inderdaad geen details erover.. helaas.

Berichten: 7

Re: Anti stralingshoesje

jkien schreef: zo 21 nov 2021, 19:35 Begrijp ik goed dat je de telefoon uit het etui haalt als je hem wilt gebruiken? Dan is het alleen een bescherming zolang je niet belt.
Ja dat klopt, uiteindelijk kan de straling dus nooit echt weggehaald worden maar aangezien ik mijn telefoon soms uren in mijn zak draag ( het soort werk wat ik doe staat mij niet toe om de telefoon weg te laten) ben ik wel genoodzaakt om het uit het hoesje te halen. Ik heb wel verder onderzoek gedaan naar anti-straling producten en kwam dit tegen, een chip die je blijkbaar plakt op je telefoon die hoofdpijn vermindert. Maar wederom geen echte wetenschappelijke uitleg or argumentatie erachter

https://www.bol.com/nl/nl/p/6-stickers- ... moQAvD_BwE

Berichten: 7

Re: Anti stralingshoesje

Professor Puntje schreef: zo 21 nov 2021, 18:18 Inderdaad zou je zo'n hoesje kunnen testen door je telefoon er helemaal in te stoppen: als je dan niet meer gebeld kunt worden werkt het hoesje goed. ;-)

Dat is een goeie! Ik heb het met bluetooth uitgetest en ik bleef alsnog in verbinding dus.. de bluetooth werkt niet. Toen liet ik me bellen door mijn zusje en jahoor.. hij gaat niet af!! Heel verbaasd over, het werkt dus wel! :lol:

Nu vraag ik me af, waarom de bluetooth niet? En wat gebeurt er als je de telefoon OP het hoesje houdt, wordt de straling dan erger? Dat is dus waar ik de hitte en soms zelfs pijn op mijn been ervaar.

Berichten: 7

Re: Anti stralingshoesje

Xilvo schreef: zo 21 nov 2021, 17:54 Wat het hoesje doet weet ik niet. Maar als je geen straling wil dan kun je beter de telefoon uitzetten.
Als het hoesje echt alle straling tegen zou houden zou de telefoon niet kunnen werken, zou je evenmin het internet kunnen bereiken. Kortom, je zou weinig meer aan de telefoon hebben.

Als het hoesje echt heet wordt, dan betekent dat dat het werkelijk (een deel van de) straling absorbeert.
Maar misschien (ik ben geen expert op dit gebied) voert de telefoon dan juist het zendvermogen op om er toch nog doorheen te komen.
Gevolg: alleen je batterij raakt sneller leeg.
Wat je zegt klopt, ik kan niet gebeld worden als ik mijn telefoon in het hoesje heb wat dus erop duidt dat het werkt, maar ik ben er nog niet helemaal over uit waarom het dan pijn zou moeten doen op de plek waar je het houdt. Ik ben ook geen expert maar ik vermoedt dus dat de anti-straling een negatief bij-effect heeft.. En ja het zou heel goed kunnen dat de telefoon juist warm wordt om wel signalen te ontvangen wat dus de pijn misschien zou kunnen verklaren.Ik zit eraan te denken om een stralingsmeter aan te schaffen en dit eens uit te testen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Anti stralingshoesje

Het is duidelijk dat de afscherming meer narigheid geeft dan bescherming. Dit komt door de wijze van communiceren van 3G, 4G en verder. Zoveel als het hoesje dempt, gaat de telefoon krachtiger zenden. En als er HF-lekken zijn op vervelende plekken in het hoesje, loop je misschien nog wel meer straling op.
De telefoon blijkt bij jouw proef ook niet meer te werken. Weliswaar hangt dit af van de afstand tot de basispost, maar je kunt je telefoon dan net zo goed uit of op vliegtuigstand zetten en dan ben je echt van de straling af.
Misschien dat het nog helpt als je het zakje half gebruikt: naar jou toe het zakje ertussen, naar buiten toe vrij zodat het vermogen minimaal wordt verhoogd.
Dat bluetooth nog wel werkt komt doordat voor de korte afstand de demping door het hoesje niet groot genoeg is om de EM-straling voldoende te dempen. Wel zal het bereik van de bluetooth er onder lijden.

Berichten: 3.780

Re: Anti stralingshoesje

Xilvo schreef: zo 21 nov 2021, 19:19 link,
er staat:
''Deze hoes beschermt tegen de stralingen van binnen en buitenaf. Dit betekent dat er geen informatie via signalen naar binnen of naar buiten kunnen.''

lekker rustig dus als je daardoor ook niet gebeld kunt worden of appjes ontvangen kunt. Lijkt me handiger om je telefoon dan gewoon helemaal uit te zetten. Maar ik vermoed dat die claim niet kan kloppen en opgeschreven is door mensen die niet veel begrijpen van draadloze communicatie.

Berichten: 3.780

Re: Anti stralingshoesje

Ik heb de problemen met straling van telefoons zowiso nooit zo goed kunnen plaatsen, immers elektromagnetische straling wordt schadelijker naarmate de golflengte korter wordt. Bij golflengtes korter dan ca 350nm ultraviolet begint er schade te ontstaan. wat daarboven zit warmt de boel hooguit een beetje op. Dus als je tegen de infrarood straling kunt van de verwarming in je huis of van de zon (1000watt/m2 !!!) dan snap ik niet waarom je dan een probleem zou hebben met die paar watt die uit je telefoon komt met nog veel langere golflengte. Dus waarom maken mensen zich niet druk dan over zonnewarmte? Ik denk dat een antistralingshoesje dus vooral werkt als verkooptruukje net zoals een antikalk magneet het ook niet doet maar wel verkoopt.
Laatst gewijzigd door HansH op ma 22 nov 2021, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Reageer