Staaloplossend zuur

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Staaloplossend zuur

Ik ben een presentatie aan het maken voor mijn een a laatste scheikunde opdracht. Een stukje gaat over zuren en roest enzo, dus ik was aan het zoeken naar een stof die staal aanbijt, en hoelang dat dan duurt. Ik heb bijna overal op Google gezocht en gevraagd enzo maar ik kan het nergens vinden. Misschien kan een van jullie me helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Staaloplossend zuur

Anoniempje456 schreef: wo 27 apr 2022, 19:52 Ik heb bijna overal op Google gezocht en gevraagd enzo maar ik kan het nergens vinden.
Dat geloof ik niet. Heb je de goede termen gezocht enzo?

Zoek termen (NL):
1) roesten, roest, oxideren, oxidatie, corrosie
2) snelheid, chemie, chemisch, zuren, ijzer, metaal, Fe

Alle combinaties ff proberen enzo. Afhankelijk wat je vind ff nieuwe zoektermen definiëren.

Indien je niets vind overschakelen op Engels en synoniemen vinden.

Goede start is WIKI:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Corrosie

Verder is onduidelijk wat je precies wil vinden enzo.

Berichten: 2

Re: Staaloplossend zuur

Ik zoek gewoon en soort zuur dat staal snel aanbijt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Staaloplossend zuur

Wat is "aanbijt" en een "soort zuur"?

Probeer eerst de goede woorden serieus te zoeken. Wat bedoel met "aanbijten"? Aanbijten is een zelfverzonnen woord. Dat woord word volgens mij niet gebruikt in Chemie of Natuurkunde. Bedoel je:

1) roesten, roest, oxideren, oxidatie, corrosie...

Dan kan je gericht met google verder zoeken. Zoek de Engelse woorden op als je meer zoekresultaten wilt.

Een van de woorden uit lijstje 1) is belangrijk. Voeg teven een ander woord toe:

2) Reactie, ijzer, staal, reactie snelheid, zuur, zuren, metaal...

Voorbeeld vraag aan google:

In NL:
Google schreef:roesten ijzer reactie snelheid
Google schreef:oxidatie ijzer reactie snelheid
...

In EN:
Google schreef:speed oxidation
...

Sucses,

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: Staaloplossend zuur

Anoniempje456 schreef: wo 27 apr 2022, 19:52 Ik ben een presentatie aan het maken voor mijn een a laatste scheikunde opdracht. Een stukje gaat over zuren en roest enzo, dus ik was aan het zoeken naar een stof die staal aanbijt, en hoelang dat dan duurt. Ik heb bijna overal op Google gezocht en gevraagd enzo maar ik kan het nergens vinden. Misschien kan een van jullie me helpen?
Het is ook niet zo makkelijk te vinden. Met Engelse zoektermen zoals "corrosion of steel by acid" kun je een hoop vinden, maar eel daarvan zijn nogal technische documenten en ik weet niet of je daar mee geholpen bent.

Het antwoord op je vraag is ook niet zo makkelijk. Er zijn ontzettend veel verschillende soorten staal, zie bijvoorbeeld https://nl.wikipedia.org/wiki/Staal_(legering). En de bestendigheid tegen zuren verschilt per soort. In het algemeen is roestvast staal (stainless steel) behoorlijk goed bestand tegen zuren. Corrosie zal alleen optreden door sterke zuren zoals zwavelzuur, zoutzuur en salpeterzuur, en dan nog maar langzaam: je moet denken aan een paar micrometer (duizendste van een millimeter) data per uur van het oppervlak afgaat bij continue blootstelling.

Maar ook daar heb je verschillende types, waarbij de ene bijvoorbeeld beter bestand is tegen zwavelzuur en de andere beter tegen salpeterzuur. Tegen zoutzuur zijn de meeste staalsoorten niet zo bestand, en tegen koningswater, een mengsel van geconcentreerd zoutzuur en salpeterzuur, al helemaal niet.

Maar voor de volledigheid: dat zijn geen proefjes voor thuis. Het moet in een zuurkast met allerlei beschermingsmiddelen (veiligheidsbril, labjas, geschikte handschoenen)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Staaloplossend zuur

OOOVincentOOO schreef: do 28 apr 2022, 09:10 Wat bedoel met "aanbijten"? Aanbijten is een zelfverzonnen woord. Dat woord word volgens mij niet gebruikt in Chemie of Natuurkunde.
Zowel aanbijten als aanvreten zijn courante termen in de metallografie als synoniem voor etsen en betekenen volgens het www "beschadigen door chemische aantasting".

"Etsmiddelen" of "Etchants" zal wsch betere resultaten opleveren dan de anders voorgenoemde zoektermen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Staaloplossend zuur

Blijf nog steeds bij mijn standpunt: aanbijten en aanvreten beschrijft niet correct wat er gebeurt. Dat men deze termen gebruikt op de werkvloer kan ik maar deels snappen. Maar beschrijft niet goed wat- en geeft spraak verwarringen.

Daar het een huiswerk achtige vraag is: is het volgens mij leerzaam correcte woorden te vinden. Ook het gebruiken van woorden als: "enzo" en "Ik heb bijna overal op Google gezocht en gevraagd enzo maar ik kan het nergens vinden." of "zoek gewoon en soort zuur dat staal snel aanbijt", "Staaloplossend zuur".

Vraag ik mij af of de TS serieus is, of wil wederzijds empathie wil oproepen zonder concreet te zeggen wat gedaan is.

Dus ik zou zeggen definieer het metaal:
ijzer of een staal soort? En wat bedoel je: oxideren, roesten. Volgens mij hebben Marco en ik uitgebreid info gegeven om verder te zoeken.

Reageer