plastic folie om waterdamp tegen te houden

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 38

plastic folie om waterdamp tegen te houden

Hallo,

Ik had al een tijdje het idee in mijn hoofd om het klimaat te behelpen d.m.v. verdamping tegen te gaan.

Water verdampt. En die damp komt uiteindelijk weer terug in de vorm van regen, maar soms duurt dat een tijdje. En daardoor kan er meer watertekort zijn en kunnen er ook grotere regenbuien komen die weer tot overstromingen kunnen leiden.
Stel je zou over een watergebied of een floragebied, want daar verdampt ook veel water. Stel je voor dat je daar boven overheen een soort van plastic dak zou maken, dat de damp tegenhoudt en opvangt en uiteindelijk doet terugslaan naar condens. Zou dat wellicht een hulpmiddel kunnen zijn tegen klimaatverandering?

Dit was meer een lukraak idee en heeft (nog) niet veel onderbouwing, maar ik vroeg me af of er daar is over nagedacht want misschien dat het toch niet zo'n gek idee is. Als het toch niet zo'n goed idee is, dan weet ik dat tenminste, heb ik als nog ervan kunnen leren :D

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: plastic folie om waterdamp tegen te houden

Ik meen me te herinneren dat zoiets al eerder is bedacht.
Maar dan in de vorm van grote glazen koepels.

Maar ik ben daar niet geheel zeker van.
Ik denk er nog eens over na.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: plastic folie om waterdamp tegen te houden

Wees1proton#33 schreef: di 26 jul 2022, 20:31 Stel je zou over een watergebied of een floragebied, want daar verdampt ook veel water. Stel je voor dat je daar boven overheen een soort van plastic dak zou maken, dat de damp tegenhoudt en opvangt en uiteindelijk doet terugslaan naar condens. Zou dat wellicht een hulpmiddel kunnen zijn tegen klimaatverandering?
Die afdekking zou zelf als het glas van een broeikas gaan werken en de temperatuur eronder flink opdrijven. Het hangt er vanaf (zomer, winter) of dat gewenst of juist niet is.

Maar hoe koel je die overkapping? Als die heet blijft zal er niets op condenseren.

Berichten: 38

Re: plastic folie om waterdamp tegen te houden

Hmm,

Het zou kunnen verwachten tot koelen totdat het wat kouder weer is.
Ja een broeikaseffect wil je niet hebben nee, zo had ik t nog niet bekeken.
Ben ik weer een stuk wijzer geworden, bedankt :)

Berichten: 39

Re: plastic folie om waterdamp tegen te houden

Bovendien is de rol van waterdamp als broeikasgas niet duidelijk
Enerzijds is het een broeikasgas
Anderzijds blokkeren wolken zonnestraling
Er is veel discussie wat nu eigenlijk de overhand heeft

Reageer