Hoofdpijn bij groene markeerstift

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 19

Hoofdpijn bij groene markeerstift

Hi Allen,

Even een gekke vraag, en ik weet niet precies of ik het bij Bio of natuurkunde moet plaatsen, dus doe ik het maar hier.

Ik ben docent en ik werk veel op whiteboards. Ik kan zonder problemen met rood, blauw en zwart schrijven op een whiteboard, maar als ik moet groen schrijf krijg ik oog/hoofdpijn en worden de letters zwartig. Ik ben niet kleurenblind.

Weet iemand of er een natuurkundige verklaring hiervoor is?
Groet beau

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Hoofdpijn bij groene markeerstift

Er zit mogelijk net een andere kleurstof/oplosmiddel in.

3 vragen:
A) Heb je dit ook met groene balpen op papier?
B) heb je dit ook met een ander merk whiteboard marker?
C) wel merk/type is het type waarvan je last hebt, en heb je de MSDS (material safety data sheet) al eens opgezocht om te kijken wat er in zit aan schadelijke stoffen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Hoofdpijn bij groene markeerstift

Draag je toevallig een sterke bril? Dan zou chromatische aberratie een effect kunnen hebben als de kijkrichting scheef op het glas staat, zoals hier. Bij dat beeldscherm was het effect sterk omdat de kleurenspectra van R en G smalbandig waren. Op de foto hieronder is groen niet opvallend smalbandig vergeleken met de andere kleuren, dus het is hier geen erg overtuigende verklaring.
whitebord stift.jpg
A: kruizen met verschillende kleuren; B: kruizen gezien door een diffractie tralie (0e en 1e orde spectrum); B': kruizen gezien door tralie, kleurcontrast versterkt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Hoofdpijn bij groene markeerstift

Longitudinale chromatisch aberratie van oog of bril is ook denkbaar: dat de nabijheidsafstand voor rood en groen ongelijk is. Misschien is je afstand tot het bord zodanig dat je rode letters scherp ziet maar groene letters niet.

Berichten: 19

Re: Hoofdpijn bij groene markeerstift

CoenCo schreef: ma 14 nov 2022, 19:56 Er zit mogelijk net een andere kleurstof/oplosmiddel in.

3 vragen:
A) Heb je dit ook met groene balpen op papier?
B) heb je dit ook met een ander merk whiteboard marker?
C) wel merk/type is het type waarvan je last hebt, en heb je de MSDS (material safety data sheet) al eens opgezocht om te kijken wat er in zit aan schadelijke stoffen?
Bedankt voor je reactie! ik heb dit met een balpen op papier niet, slechts met alle (die ik geprobeerd heb) soorten groene bordstiften. Ik schrijf nu veel met BIC, Zebra en stiften van de action, maar heb het met alle 3...

Berichten: 854

Re: Hoofdpijn bij groene markeerstift

Ga eens naar de opticien.
Je ogen gaan anders om met rood dan met groen doordat de breking van die kleur anders is.
daar hebben ze ook een rood/groen test voor
mogelijk komt je hoofdpijn door het gefoceerd scherpstellen op die kleur

Berichten: 3.780

Re: Hoofdpijn bij groene markeerstift

jkien schreef: ma 14 nov 2022, 22:50 Longitudinale chromatisch aberratie van oog of bril is ook denkbaar: dat de nabijheidsafstand voor rood en groen ongelijk is. Misschien is je afstand tot het bord zodanig dat je rode letters scherp ziet maar groene letters niet.
de vraag is dus om het om een chemische stof gaat of om een probleem met het oog. dat kun je denk ik ontrafelen door een foto te maken van et bord en die af te drukken op een a4tje. dan is er wel hetzelfde licht effect, maar geen chemisch effect.

Berichten: 59

Re: Hoofdpijn bij groene markeerstift

Ik denk ook dat de opticien de oplossing kan zijn. De rood/groen test beziet de cilindrische correctie die wellicht nodig is of beter kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: Hoofdpijn bij groene markeerstift

HansH schreef: do 17 nov 2022, 22:15
jkien schreef: ma 14 nov 2022, 22:50 Longitudinale chromatisch aberratie van oog of bril is ook denkbaar: dat de nabijheidsafstand voor rood en groen ongelijk is. Misschien is je afstand tot het bord zodanig dat je rode letters scherp ziet maar groene letters niet.
de vraag is dus om het om een chemische stof gaat of om een probleem met het oog. dat kun je denk ik ontrafelen door een foto te maken van et bord en die af te drukken op een a4tje. dan is er wel hetzelfde licht effect, maar geen chemisch effect.
Een chemisch effect kun je uitsluiten. Hoewel oplosmiddelen van inkten bij langer durende blootstelling hoofdpijn kunnen veroorzaken is dat hier niet van toepassing. Die stiften bevatten allemaal exact dezelfde oplosmiddelen, het enige verschil zit in de kleurstof. Die kleurstof is in minimale hoeveelheden aanwezig en bovendien niet vluchtig en kan geen hoofdpijn of welke klachten dan ook veroorzaken. Sowieso valt hoofdpijn pas te verwachten als iemand een hele dag in een slecht geventileerde ruimte aan die stiften gaat zitten snuiven, en zelfs dan is de kans groter dat de hoofdpijn door de slechte ventilatie komt.

Of een foto maken van het bord iets zinnigs oplevert waag ik te betwijfelen. Een foto is een weergave van het beeld, nadat het door een andere lens is gegaan, is vastgelegd door andere sensoren, op een andere ondergrond wordt weergegeven en van een andere afstand wordt bekeken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Hoofdpijn bij groene markeerstift

CoenCo schreef: ma 14 nov 2022, 19:56 Er zit mogelijk net een andere kleurstof/oplosmiddel in.

3 vragen:
A) Heb je dit ook met groene balpen op papier?
B) heb je dit ook met een ander merk whiteboard marker?
C) wel merk/type is het type waarvan je last hebt, en heb je de MSDS (material safety data sheet) al eens opgezocht om te kijken wat er in zit aan schadelijke stoffen?
Helemaal mee eens. Inderdaad, de MSDS raadplegen is een van de eerste dingen bij medische klachten (in werk of prive omgeving) indien men met chimicalien werkt (wat hier ook het geval). Het is raadzaam een MSDS ook mee te nemen naar EHBO hoewel dat hier niet het geval is neem ik aan. Zelf ben ik geen voorstander te speculeren indien het gaat om medische klachten (hoewel wetenschappelijk interessant kan zijn).

Indien men zoekt op internet komt men typische klachten tegen met witeboard markers. Indien men een willekeurige neemt van BIC (whiteboard, magic marker) staat dat klachten en irritaties: "May cause drowsiness of dizziness".

Hier een overzicht van oplosmiddelen (voorbeeld):
BIG-MSDS.jpg
Bron: uit MSDS willekeurige BIC whiteboard marker

Het lijkt mij niet verwonderlijk als verschillende pigmenten een andere combinatie oplosmiddelen hebben. Op basis van voorbeeld MSDS zou ikzelf aanraden goede ventilatie te hebben. Een krijtje en ouderwets schoolbord is misschien niet zo een gek idee. Aangezien ook het symbool voor gezondheidklachten lange duur erbij staat,

Indien men verder zoekt kom ik ook dit citaat tegen (zonder referentie op google: headache whiteboard marker):
Google: headache whiteboard marker schreef: Some whiteboard markers contain methyl isobutyl ketone, a harmful chemical that can irritate the eyes and nose, cause feelings of weakness, headaches, nausea, vomiting, dizziness and coordination problems through short-term use.10 Sept 2015
Indien men nog dieper zoekt komt men veiligheidshandleidingen tegen van Amerikaanse scholen met hierin referenties naar onderzoek.

Voorbeeld MSDS:
140981-BIG.pdf
(240.89 KiB) 64 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: Hoofdpijn bij groene markeerstift

Zoals ik al schreef, het is uitgesloten dat dit effect veroorzaakt wordt door chemicaliën in de stiften. In dat geval zou je het niet enkel bij groene stift zien. Verder, als je de MSDS van die willekeurige BIC marker leest staat er ook

Warnings in this Section are for the bulk inks and applicable only in workplace environments and not for the product itself under normal use and conditions


En in een MSDS van een andere BIC marker staat

In a usual writing situation, quantities of ink layed down by the pen are normally too small to occasion significant exposure and cause adverse effects on the user's health
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Hoofdpijn bij groene markeerstift

Marko schreef: wo 23 nov 2022, 13:24 Zoals ik al schreef, het is uitgesloten dat dit effect veroorzaakt wordt door chemicaliën in de stiften. In dat geval zou je het niet enkel bij groene stift zien.
@Marko,

Erg resoluut en zwart wit gedacht en begrijp jouw respons niet (verbeteren/corrigeren/aanvullen?). Dit lijkt mijn geen goed algemeen gezondheids advies. Tevens aangezien dit een publiek forum is zou ikzelf voorzichtig zijn met zulke uitspraken in geval met aansprakelijkheid.

Er zijn genoeg bronnen te vinden waar duizeligheid/hoofdpijn vermeld worden als klachten. Tevens zoals ik vertelde kan het best mogeljk zijn dat de oplosmiddel hoeveelheid/type anders kan zijn ingeval van andere pigmenten.

Het is best mogelijk dat het oplosmiddel naar onder zakt indien vertikaal opgeborgen in holder.

Zoals door CoenCo aangehaald dient de MSDS van de specifieke pen erbij gehaald te worden. Mijne slechts een voorbeeld zoals ik duidelijk vermelde.

De door jouw aangehaalde zin kan ook juridisch bedoeld zijn aangezien het lange termijn gezondheids symbool vermeld is.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: Hoofdpijn bij groene markeerstift

Inderdaad, resoluut en zwart-wit. Het is niet anders. Een chemische oorzaak is uit te sluiten, en ik heb, inmiddels in twee berichten, onderbouwd waarom: je zou het dan bij alle stiften moeten merken, niet enkel bij de groene, en de hoeveelheid oplosmiddel waar je mee in aanraking komt is te klein om klachten te veroorzaken.

De MSDS bevestigt dat. Het staat er expliciet. De opstellers van de MSDS vermelden dat die informatie relevant is voor mensen die op grote schaal met de betreffende inkt werken (bijvoorbeeld afvullers in de fabriek), en niet relevant voor mensen die in het dagelijks leven een stift hanteren. Ze schrijven er ook bij waarom: de hoeveelheid inkt die op het bord terechtkomt is te klein om enig effect te hebben.

Je kunt mijn bericht dan ook inderdaad als een verbetering van of aanvulling op jouw bericht opvatten. Of ook als een algemeen gezondheidsadvies. Het is niet gezond om je nodeloos zorgen te maken over dingen die niet gevaarlijk zijn.

Wellicht ten overvloede: als het gebruik van die stiften speciale voorzorgsmaatregelen zou vragen, zouden die op de verpakking staan genoemd.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Hoofdpijn bij groene markeerstift

Het blijft mij verbazen zo zwart/wit en resoluut te herhalen dat de symptomen geen chemische oorzaak hebben. Niet erg wetenschappelijk en zo iedere mogelijkheid direct uit sluiten.

Zeker bij een nieuwe pen kan de geringste hoeveelheid: oogirritatie, duizeligheid of hoofpijn veroorzaken. Dat zijn immers de symtomen van de gebruikte oplosmiddelen.
Marko schreef: wo 23 nov 2022, 14:21 Je kunt mijn bericht dan ook inderdaad als een verbetering van of aanvulling op jouw bericht opvatten. Of ook als een algemeen gezondheidsadvies. Het is niet gezond om je nodeloos zorgen te maken over dingen die niet gevaarlijk zijn.
Waarom een verbetering nodig is weet ik niet. Ik heb nergens een resolute stelling, dat maakt de lezer en jij er zelf van! Dat is een vorm van projectie.

Ik ben het eens dat directe gezondheidrisico's klein zijn. Maar de gebruikte chemicalien zijn niet geheel zonder risico en effecten op de gezondheid lange duur zijn niet uit te sluiten. De MSDS is niet voor niets voorhanden/verplicht voor de pennen! Nogmaals, ik zeg NIET gevaarlijk noch geheel ZONDER risico!

Zwart wit denken en zeggen geheel zonder invloed is kortzichtig en ouderwets gezag opleggen zonder debat.

Vergeet niet dat 20 jaar geleden aceton/thinner nog gewoon te gebuiken was in een labaratorium/thuis.

Tevens zal men ook juridische armslag houden in de MSDS, wat is bijvoorbeeld normaal gebruik? Het lange termijn gezondheids symbool staat er niet voor niets, misschien als voorzorg.

Berichten: 3.780

Re: Hoofdpijn bij groene markeerstift

Marko schreef: wo 23 nov 2022, 11:28 Een chemisch effect kun je uitsluiten.

Of een foto maken van het bord iets zinnigs oplevert waag ik te betwijfelen.
als je een chemisch effect uit gaat sluiten en een manier om een andere oorzaak te kunnen achterhalen ook uit gaat sluiten dan ga je niet ver komen vrees ik. Je kunt je dus beter richten op het bedenken van een manier om te kunnen bewijzen hoe het zit.
Ik zou zeggen: hang het bord buiten zodat de viltstift luchtjes wegwaaien en kijk dan nog eens goed of je nog dingen dubbel ziet.

Reageer