quectodubbeltje en queccakwartje

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

quectodubbeltje en queccakwartje

Er is onlangs een nieuwe editie van Binas uitgekomen, vanwege nieuwe data. De indrukwekkendste toevoeging is ongetwijfeld dat er in tabel 2 vier extreme vermenigvuldigingsfactoren bij gekomen zijn: quecca, ronna, ronto, quecto, voor 10^30, 10^27, 10^-27, 10^-30. Het beperkte denkraam van yotta en yocto is verleden tijd.

Als je voor een quectodubbeltje geboren bent dan word je nooit een queccakwartje.

Berichten: 3.780

Re: quectodubbeltje en queccakwartje

jkien schreef: za 26 nov 2022, 09:35 vier extreme vermenigvuldigingsfactoren bij gekomen zijn: quecca, ronna, ronto, quecto, voor 10^30, 10^27, 10^-27, 10^-30. Het beperkte denkraam van yotta en yocto is verleden tijd.

Als je voor een quectodubbeltje geboren bent dan word je nooit een queccakwartje.
ik denk dat ik dat eerste ben dan want ik ben slecht in namen onthouden. dus voor mij totaal zinloos. doe mij maar 0^30, 10^27, 10^-27, 10^-30. dan weet ik tenminste gelijk waar het over gaat. De meeste mensen komen zowiz al niet verder met onthouden dan een mega en een giga en evt tera. pico en femto gebruik ik zelf nog wel in de elektronica (in chips heb je immers capaciteitjes van bv 100fF, maar ook daar houdt het daarna wel op)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: quectodubbeltje en queccakwartje

Ik denk ook dat het een zinloze toevoeging is. Die voorvoegsels zullen zo weinig gebruikt worden dat ze door de meeste wetenschappers niet onthouden worden. In plaats van iedere keer moeten opzoeken wat "ronna" nou ook weer betekende is een macht van 10 vele malen duidelijker en handiger.

Waren Quicka, Quecka en Quacka niet drie neefjes?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: quectodubbeltje en queccakwartje

Het lijkt me toch wel handig voor massa's. De aarde weegt 6 ronnagram, Jupiter 2 quettagram. Een elektron weegt 1 rontogram.

Bovendien werd het tijd om de letters R en Q te claimen, dat waren de laatste twee letters van het alfabet die nog min of meer beschikbaar waren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: quectodubbeltje en queccakwartje

jkien schreef: za 26 nov 2022, 17:08 Het lijkt me toch wel handig voor massa's. De aarde weegt 6 ronnagram, Jupiter 2 quettagram. Een elektron weegt 1 rontogram.
en nou heb ik nog geen idee wat de aardmassa is :D
jkien schreef: za 26 nov 2022, 17:08 Bovendien werd het tijd om de letters R en Q te claimen, dat waren de laatste twee letters van het alfabet die nog min of meer beschikbaar waren.
Als het alleen gedaan is omdat het anders zo zielig voor de R en de Q is is het wel erg "woke" ;)

Mensen die regelmatig met dat soort grootheden werken kiezen meestal ander maten. Zonmassa voor hemellichamen, eV voor elementaire deeltjes.

Het kan geen kwaad maar als je die termen niet regelmatig gebruikt moet je steeds opzoeken wat de betekenis ook weer was.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: quectodubbeltje en queccakwartje

Ik denk dat je gewoon teleurgesteld bent dat het geen xilvogram geworden is. Geef het maar toe!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: quectodubbeltje en queccakwartje

jkien schreef: za 26 nov 2022, 19:18 Ik denk dat je gewoon teleurgesteld bent dat het geen xilvogram geworden is. Geef het maar toe!
:D :D :D

Berichten: 99

Re: quectodubbeltje en queccakwartje

Het gaat mij een beetje te ver. Wat massa betreft... De laagste massa die ik begrijp is 1 picogram. De hoogste massa die ik kan lezen is 1 Gigaton. Gebruik voor heel kleine/grote massa's de wetenschappelijke notaties. 10^32 kg voor een zware ster en 10^-19 gram voor een elektron kan ik heel goed lezen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: quectodubbeltje en queccakwartje

Pa Pinkelman schreef: za 26 nov 2022, 23:34 10^-19 gram voor een elektron kan ik heel goed lezen.
Met die uitspraak heb je op elegante wijze aangetoond dat mensen het soms juist moeilijk vinden om tienmachten op waarde te schatten. Een elektron weegt 10^-27 gram, niet 10^-19 gram. ;)

Berichten: 3.780

Re: quectodubbeltje en queccakwartje

Het lijkt er voor mij een beetje op dat aan aantal mensen iets verzonnen hebben waar niemand op zit te wachten.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: quectodubbeltje en queccakwartje

Als ik het artikel in NRC mag geloven was er wel vraag naar:
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/11/23/aa ... a-a4149313
Volgens Gert Rietveld, senior wetenschapper bij het VSL Nationaal Metrologisch Instituut, is de opname van de nieuwe termen in het SI-stelsel „een heel goed idee”. Google gebruikt al de term ‘hella’ voor een hoeveelheid van 1027 aan byte. Elders is er de term ‘bronto’ voor geopperd. „Er dreigt een wildgroei aan termen”, zegt Rietveld. „Terwijl je voor een goede uitwisseling en verhandeling van data liefst één officiële, internationaal geaccepteerde standaard gebruikt.”

Brown zegt van die alternatieve termen te gruwen. Alleen al omdat ze niet voldoen aan de richtlijnen. Zo hoort een nieuwe term voor het SI-stelsel te beginnen met een nog niet eerder gebruikte letter. „En alleen de r en de q waren nog beschikbaar”, zegt Brown.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: quectodubbeltje en queccakwartje

HansH schreef: zo 27 nov 2022, 11:41 Het lijkt er voor mij een beetje op dat een aantal mensen iets verzonnen hebben waar niemand op zit te wachten.
Net zoals giga en tera destijds in 1960. Pas later kreeg dat betekenis voor de gewone man die harde schijven van gigabytes en terabytes in de winkels zag liggen. Oude mensen kunnen zich die hardeschijventijd misschien nog herinneren, de belachelijkheid van die voorvoegsels, en dat je er aan moet wennen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.081

Re: quectodubbeltje en queccakwartje

Cool! Het feit dat 90% van de mensheid, of zelfs 90% van de natuurkundigen, deze voorvoegsels nooit nodig gaan hebben is natuurlijk geen reden om dit niet toch te standaardiseren. Het feit dat we nu meten in zonmassa's en elektronvolt toont juist aan dat er eigenlijk wel behoefte is aan zulke voorvoegsels. Het is veel gemakkelijker om een paar extra voorvoegsels te leren, dan om uit je hoofd te leren hoeveel de zon weegt of de lading van een elektron in Coulomb.

Berichten: 3.780

Re: quectodubbeltje en queccakwartje

jkien schreef: zo 27 nov 2022, 12:38 Net zoals giga en tera destijds in 1960. Pas later kreeg dat betekenis voor de gewone man die harde schijven van gigabytes en terabytes in de winkels zag liggen. Oude mensen kunnen zich die hardeschijventijd misschien nog herinneren, de belachelijkheid van die voorvoegsels, en dat je er aan moet wennen.
we zijn met deze getallen in ieder geval voorbereid op de computer van de toekomst die werkt met atomen als bits of zoiets. lijkt me wel handig met een kwikto,kwekto of kwaktobyte geheugenopslag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: quectodubbeltje en queccakwartje

Overigens worden voorvoegsels niet uitsluitend gebruikt in rekensommetjes, maar ook in powerpoint presentaties, voor het aanduiden van een onderzoeksrichting of technologie. Daar is 'nanotechnology' misschien beter leesbaar dan 10^-9 m technology, femtosecond laser pulses beter dan 10^-15 s laser pulses, en attosecond physics beter dan 10^-18 s physics.
CoenCo schreef: zo 27 nov 2022, 12:31
Zo hoort een nieuwe term voor het SI-stelsel te beginnen met een nog niet eerder gebruikte letter. „En alleen de r en de q waren nog beschikbaar”, zegt Brown.
Waarom zijn er eigenlijk niet meer letters beschikbaar? Bijvoorbeeld de x is toch nog niet gebruikt?

Reageer