Ontstaan van magnetische velden

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Ontstaan van magnetische velden

Omdat ik mijn eerste bericht niet meer zie, verwacht ik het niet goed te hebben verstuurd, vandaar nogmaals mijn bericht. Ik ben oud medewerker (gepensioneerd) van PTN maar nog wel werkzaam.
Wij hebben laatst een probleem geconstateerd met een korrelpers die mengvoeder produceert. In deze machine zitten twee drukrollen die voer door een matrijs drukken, zodat korrels (pellets) ontstaan.
Deze drukrollen zijn voorzien van rolvelgen.
Wij hebben beide rolvelgen voorzien van 3 ferriet ringmagneten met een diameter van 25mm. De rolvelg is uitwending rond 390mm en inwendig 180mm. De 3 ringmagneten zitten op een afstand van 285mm.
Deze rolvelg draait met een toerental van 300 omw/min.
Een magneetsensor signaleert het juiste toerental van deze rolvelg, wat op een display zichtbaar is.
Nu hebben we geconstateerd dat er tussen twee magneten een extra magnetisch veld tussen twee magneten is ontstaan, waardoor het toerental op de display geen 300 maar 400 rpm is.

Kun u mij zeggen hoe dit extra magnetisch veld kan zijn ontstaan en hoe dat we dit kunnen voorkomen.

in de bijlage nog wat extra toelichting.

Ik hoor graag wat jullie ons kunnen adviseren om van dit probleem af te komen.

met vriendelijke groet.
Wim van de Vorst
Bijlagen
20230321 magneet in rol.pdf
(1018.67 KiB) 55 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Ontstaan van magnetische velden

Opmerking moderator


@ Wim van de Vorst
omdat mailadressen in gebruikersnamen af te raden zijn en op dit forum overigens ongewenst passen we uw gebruikersnaam -die u dus ook gebruikt om in te loggen- binnenkort aan naar wvdvorst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Ontstaan van magnetische velden

Van wel materiaal zijn die velgen, zijn deze magnetiseerbaar, dan zouden deze velgen gedemagnetiseerd moeten worden.

Als je de velgen langzaam langs de sensors haalt, kan je dan een punt vinden in de velg waar de sensor
op aanslaat , eventueel getest zonder de magneten erop ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Ontstaan van magnetische velden

Kun je in foto 9 van je bijlage aangeven waar de noordpool en de zuidpool van de ringmagneet zit?

Kun je in foto 11 aangeven op welk punt van het zijvlak van de rolvelg dat vierde magnetische punt zit? Desnoods kun je dat met een kompas bepalen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Ontstaan van magnetische velden

jkien schreef: di 21 mar 2023, 18:57 Kun je in foto 9 van je bijlage aangeven waar de noordpool en de zuidpool van de ringmagneet zit?
Goed punt. Zijn alle drie de magneten gemonteerd met de noordpool in dezelfde richting?

Reageer