Poreuze plek na verhitten van aluminiumfolie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.511

Poreuze plek na verhitten van aluminiumfolie

Als je een jet-aansteker op aluminiumfolie richt ontstaat een roodgloeiende plek. Na afkoelen blijkt er een dunne halfdoorzichtige poreuze plek met veel kleine gaatjes te zijn ontstaan in het aluminiumfolie. Waarom wordt het niet een groot gat?

alu.jpg
A: jet-aansteker, B: roodgloeiende plek in het aluminiumfolie (de vlam verhit in dit geval de achterkant van het folie, de camera ziet de voorkant), C: dunne poreuze plek in het aluminiumfolie, na afloop.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.545

Re: Poreuze plek na verhitten van aluminiufolie

Ik weet het antwoord niet, maar laat me beginnen met het om te draaien: waarom zou er wel een groot gat moeten ontstaan?

Dingen die hier mogelijk een rol spelen:

- Aluminium is altijd bedekt met een klein oxidelaagje.
- Het smeltpunt van aluminiumoxide is veel hoger dan de temperatuur van een gasvlam. Het smeltpunt van aluminium zelf is lager.
- De thermische expansiecoëfficiënt van aluminiumoxide is wat groter dan die van aluminium
- De warmtegeleidingscoëfficiënt van aluminium is groter dan die van het oxide.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.511

Re: Poreuze plek na verhitten van aluminiumfolie

Is er een eenvoudige test die aantoont of het aluminiumoxide is? Ik dacht dat aluminiumoxide zou oplossen in zuur. Het sterkste zuur bij mij in huis is schoonmaakazijn, maar de poreuze plek in het aluminiumfolie wil daarin niet oplossen, en de rest van het aluminiumfolie trouwens ook niet. Het aluminiumfolie blijkt wel op te lossen in water met kaustische soda. Ik kon niet goed zien of het velletje van de poreuze plek echt oplost samen met het aluminium, of dat het als een drijvend velletje overblijft.

Hieronder mijn korte youtube video van het verhitten van het aluminiumfolie. De centrale plek wordt roodgloeiend. Rondom het centrum is een scherpbegrensde krans te zien, misschien gesmolten aluminium dat niet heet genoeg is om zichtbaar te gloeien. Ook is te zien dat kreukels verdwijnen tijdens het verhitten.




alu.png

Tijdens het verhitten kun je makkelijk gaten prikken door het aluminiumfolie met een speld zacht aan te raken in het roodgloeiende centrum en in de krans, maar niet daarbuiten. Mede daarom vermoed ik dat het aluminium daar vloeibaar is. Een paar seconden na het stoppen van de vlam is het aluminiumfolie afgekoeld en normaal stevig, en dan veroorzaakt het zacht aanraken met de speld geen gaten meer.

alu gaatjes.jpg

Marko schreef: ma 29 jan 2024, 19:46 laat me beginnen met het om te draaien: waarom zou er wel een groot gat moeten ontstaan?
Omdat een vloeistof zijn oppervlakte minimaliseert, vanwege de oppervlaktespanning. De vorm van een platte schijf voldoet daar niet aan, die vorm heeft een maximaal oppervlakte.

Reageer