Kan het absolute nulpunt bereikt worden?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Kan het absolute nulpunt bereikt worden?

Dit ben ik niet met je eens: het is niet mogelijk om deze toestand te bereiken (*). Bovendien: hoe stel jij je het mechanisme voor welke een toestand zonder rotatie- en trillingsenergie bereiken kan?
Dat is gedaan.
Dit ben ik ook niet met je eens: de 2e hoofdwet verbied dit namelijk en dat is zeker geen filosofie. De 2e hoofdwet zegt duidelijk dat het niet mogelijk is (*) om een toestand met T=0 te construeren als je begint met een systeem waar T>0. Hoe wil je hier onderuit komen?
Thermodynamica zegt iets over macroscopische toestanden (statistiek). Vanuit dat oogpunt is het niet mogelijk 0K te halen. Vanuit quantummechanische oogpunt is het wel mogelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Kan het absolute nulpunt bereikt worden?

sorry, ik had me vergist, deze theorie was onzin

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Kan het absolute nulpunt bereikt worden?

DimmenGestel schreef: Ik denk dat temperatuur nog niet goed vast ligt,

want een electron heeft ook bewegings (kinetische)energie, dus dat zou volgens jullie betekenen dat een electron ook een temperatuur heeft?

Bij 0 Kelvin kunnen electronen toch nog wel vrij bewegen? kijk maar naar super geleiding.

Ik denk dat atomen een temperatuur kunnen hebben. En electronen en photonen hebben energie, maar geen temperatuur.

Anders zou je licht kunnen afkoelen, en dat bestaat niet.

Ik denk dat voor kwantum(quarks) deeltjes energie een rol speelt.

En voor atomen temperatuur.

photonen en electronen hebben energie, en kunnen atomen in beweging zetten, zodat atomen ermee kunnen worden opgewarmd.

maar ik ben nog niet overtuigd dat licht een temperatuur heeft.

Wat voor temperatuur heeft vacuum?
Precies, dat is dat filosofiese getouwtrek. Wanneer is iets beweging en wanneer is iets warmte. Betrek je het hoofdquantumgetal er bij of niet. Daarom kan je het beste dit hoofdquantumgetal er uit laten. Dan hou je alleen rotatie en vibratie over. En dat is goed te meten en zit je ook niet te spelen met elektronen of quarks. Dan heeft meteen een elektronengas geen temperatuur en vacuum is ook temperatuurloos. Dat schiet op.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Kan het absolute nulpunt bereikt worden?

Daarom kan je het beste dit hoofdquantumgetal er uit laten. Dan hou je alleen rotatie en vibratie over. En dat is goed te meten en zit je ook niet te spelen met elektronen of quarks. Dan heeft meteen een elektronengas geen temperatuur en vacuum is ook temperatuurloos. Dat schiet op.


Dan is de kans groot dat men ooit een atoom in het absolute nulpunt kan krijgen.

Berichten: 510

Re: Kan het absolute nulpunt bereikt worden?

Dan is de kans groot dat men ooit een atoom in het absolute nulpunt kan krijgen.
Vertel...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Kan het absolute nulpunt bereikt worden?

sorry, ik had me vergist, deze theorie was onzin

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Kan het absolute nulpunt bereikt worden?

Het zal duidelijk zijn dat ik me niet in bovenstaande ideeen kan vinden. Voor mij is temperatuur gedefinieerd als een statistische (veel-deeltjes) grootheid, en is het betekenisloos om te spreken over de temperatuur van een enkel atoom. Immers: de (stochastische verdeelde) kinetische energie van het ensamble is de onderliggende grootheid welke we temperatuur noemen. Als je een deeltje in de grondtoestand (niet te verwarren met een Bose-Einstein condensaat, dat is per definitie een veel-deeltjes toestand) 0 K wil noemen, dan zei dat zo. Maar dat is niet de algemeen aanvaardde notatie binnen de natuurkunde.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kan het absolute nulpunt bereikt worden?

Maar bij 0 kelvin is de temperatuur van de atomen evenredig met de rotatie energie van de elektronen rond de kern. De botsings energie tussen de atomen is in verhouding klein.

En dan krijg je dus een Bose-Einstein condensaat, wat dat ook weer precies inhoudt weet ik niet meer, maar ik geloof dat de atomen van het gas zich het zelfde gedragen en een golfbeweging creeren.

En dan rijst de vraag, kunnen we lager gaan dan de 15 miljoenste graad kelvin die we nu kunnen bereiken? Het kost tenminste steeds meer energie, en ik vraag me af of we dan niet proberen de tijd langzamer te laten lopen.

Ik denk dat er dus niets gebeurt als de temperatuur precies 0K is, de elektronen blijven hangen op een plaats. (immers een verandering van plaats zal meteen resulteren in een temperatuur oploop)

Weet je meteen hoeveel energie het kost om dat klaar te krijgen.

Re: Kan het absolute nulpunt bereikt worden?

Bij een absolute stilstand van atomen zouden de atomen naar de kern toegesmeten/gesmasht worden, en worden ze verpletterd,of vernietigen ze zichzelf, een model waarbij de atomen stilstaan kan in de praktijk eigenlijk dan ook niet bestaan, je kan het wel proberen te benaderen, ook de stilstand is in strijd met de wetten van de quantummechanica, waarbij een eenheid zich als deeltje en als golf gedraagt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Kan het absolute nulpunt bereikt worden?

sorry, ik had me vergist, deze theorie was onzin

Re: Kan het absolute nulpunt bereikt worden?

Wanneer de atoomkernen stilstaan moet je rekening houden met de wet van impuls, dus die redenering gaat ook niet op, maar het is wel een interessante gedachtengang

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Kan het absolute nulpunt bereikt worden?

nee, kan niet bereikt worden

Re: Kan het absolute nulpunt bereikt worden?

[Einsten de 2de zei] Er werd beweerd dat door met een laser op deeltjes te schieten de deeltjes tot stilstand konden worden gebracht......en als dat lukt, dan heb je dus ook de absolute nulpunt bereikt, maar de vraag is of we zo'n lasersysteem voor elkaar kunnen krijgen !!!

[/quote]

Dan moet je een enorm lang en recht vacuüm systeem creëren

Stel dat dit lukt, (bvb. voor een elektron) zou het dan kunnen dat de massa-energie balans omkeert en dat het elektron en het foton transformeren naar 2 andere deeltjes? (met eventueel zelfs andere bewegingsrichtingen)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kan het absolute nulpunt bereikt worden?

Wanneer de atoomkernen stilstaan moet je rekening houden met de wet van impuls, dus die redenering gaat ook niet op, maar het is wel een interessante gedachtengang


En waar houd ik daar niet rekening mee?

Re: Kan het absolute nulpunt bereikt worden?

Hoe bedoel je wet van impuls? er vinden dan toch geen botsingen plaats?
Impuls (m.v) is zoiets als energetische beweging.

Het absolute nulpunt is ideaal voor supergeleiding (effectievere elektronenstroom door relatieve stilstand van de atomen in het geleidend materiaal).

Ik vermoed dat het absolute nulpunt gedefinieerd is aan de hand van kinetische energie van atomen, niet aan de hand van kinetische energie binnen atomen.

Licht is de oorzaak van alles wat zich op een temperatuur > 0 K bevindt.

De meest massa-loze energie lijkt het foton te zijn (hoogste snelheid).

De meest energieloze massa moet dus volgens mij een graviton zijn (laagste temperatuur?).

Snelheid wordt gebruikt om energie te beschrijven, temperatuur om een massa te beschrijven.

Reageer