Tekendefinitie draairichting

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Tekendefinitie draairichting

[kinematica]

Physics 6th edition blz 207

Cutnell & Johnson

2005

tegen de klok in positief ("by convention")

[statica]

Natuurkunde op corpusculaire grondslag deel 3V blz 149

Schweers en Van Vianen,

6e ongewijzigde druk 1976

tegen de klok in positief ( "de wiskundig positieve richting" )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Tekendefinitie draairichting

[wiskunde]

http://de.wikipedia.org/wiki/Winkel

anoniem

2008

tegen de klok in positief
Darstellung als Drehung [Bearbeiten]



Drehwinkel

Man kann auch sagen, dass ein Winkel entsteht durch eine Drehung eines Strahls oder einer Halbgeraden in einer Ebene um seinen bzw. ihren Anfangspunkt.

Da es zwei verschiedene Möglichkeiten gibt, den Strahl zu drehen, muss zusätzlich die Drehrichtung angeben werden:

Linksdrehung, gegen den Uhrzeigersinn, auch mathematisch positiver Drehsinn genannt (Winkel ist positiv). grün dargestellt

Rechtsdrehung, mit dem Uhrzeigersinn, auch mathematisch negativer Drehsinn genannt (Winkel ist negativ). blau dargestellt

In der Mathematik ist es üblich, die Drehung gegen den Uhrzeigersinn – also im mathematisch positiven Drehsinn – auszuführen. Wenn die Drehung andersherum erfolgen soll, sollte dieses ausdrücklich angegeben werden.
[geodesie]

http://de.wikipedia.org/wiki/Winkel

anoniem

2008

met de klok mee positief
In der Geodäsie (Vermessungswesen) wird der Winkel im Uhrzeigersinn, also rechtsdrehend von 0 Gon bis 400 Gon gezählt. Da es in der Geodäsie per Definition keine negativen Winkel gibt, ist der Drehsinn positiv. Analog zur Uhr, auch hier wird von 0 bis 24 h positiv, rechtsdrehend gezählt. Alle geodätischen Messinstrumente werden zur Richtungs- oder Winkelmessung rechtsherum gedreht.
[computergraphics]

Paintdotnet laagrotatiefunctie

anoniem

2008

tegen de klok in positief
rotatiehoek_pdn.png
rotatiehoek_pdn.png (8.5 KiB) 5147 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 413

Re: Tekendefinitie draairichting

Is dit niet vooral een papieren kwestie ? Als je vastlegt tegenwijzerzin is positief dan geldt bijv voor een fietswiel met een positieve draairichting dat het positief of negatief zijn volstrekt afhankelijk is van je eigen positie tov de fiets.

Leg je linksom of rechtsom vast dan kan dus juist in de praktijk verwarring ontstaan. Vandaar mogelijk dat dit in werktuigbouw ook niet gedaan wordt. Overigens hoewel of iets linksom of rechtsom draait afhankelijk is van eigen positie (dus subjektief) is er uiteraard wel altijd sprake van twee objektief verschillende mogelijkheden qua draairichting.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Tekendefinitie draairichting

Leg je linksom of rechtsom vast dan kan dus juist in de praktijk verwarring ontstaan. Vandaar mogelijk dat dit in werktuigbouw ook niet gedaan wordt.
Wordt in de werktuigbouw wel degelijk gedaan. Bij het aangeven van de draairichting van een motor b.v. kijk je altijd tegen de aandrijfzijde aan, dus daar waar de as uit de motor komt.

Het gevolg daarvan is dat je een rechtsdraaiende ventilator moet aandrijven met een linksdraaiende motor. (indien ze direct gekoppeld zijn)

Berichten: 413

Re: Tekendefinitie draairichting

Tegenwijzerzin is linksom bijv ook bij schroefdraad. Dat is wel een conventie in de werktuigbouw die wordt aangehouden alleen niet of dit dan positief is of negatief ook in geval van dit voorbeeld niet (alleen linksom of rechtsom). Linksom of rechtsom zegt hier ook niet zoveel over de draairichting trouwens maar focust op de bovenkant van iets wat draait of hoe je eer op neerkijkt. Bijv een horizontaal draaiende tol vlak op de grond die tegenwijzerzin draait ben je geneigd - neem ik aan - te zeggen dat die linksom draait maar bij een luchtventilator aan een plafond met dezelfde draairichting en in hetzelfde vlak rechtsom.

Berichten: 202

Re: Tekendefinitie draairichting

Ik kan goed uit de voeten met de "right hand screw" rule.

Zit het probleem zit hem bij de klok misschien in wat neem je als referentie: de wijzer of de wijzerplaat?

Als voortaan van alle klokken de wijzerplaat een halve slag verdraaid zou staan, zouden we cijfer 2 links van cijfer 1 zien liggen, en zou iedereen gaan zeggen dat hij linksom draait. Denk ik.

Ik "vind" dat de klok rechtsom draait en dat de goniometrische hoekaanduiding linksom loopt (waarmee je dus best positieve hoeken kunt aanduiden).

Een éénduidig systeem voor alle vakgebieden lijkt me niet verkeerd. Maar om een afspraak te maken moet je eerst een referentie / ezelsbrug /metafoor (uit-)vinden die iedereen begrijpt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Tekendefinitie draairichting

Er zitten verschillen tussen verschillende vakgebieden, en er zijn wel meer conventies die nu vreemd aandoen, maar misschien is dat ook goed?

Ik bedoel, in de biologie zou ik linksdraaiend positief noemen, omdat het eenvoudigweg meer voorkomt. In de astronomie draait de hemel rechtsom (op het noordelijk halfrond), en op de weerkaarten draaien cyclonen rechtsom, maar de aarde draait linksom... dus lijkt het me niet meer dan logisch dan dat de conventie aangepast wordt aan de situatie...

Niet gezegd dat er ook gewoon afschuwelijke conventies zijn....

Afbeelding
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-


Berichten: 76

Re: Tekendefinitie draairichting

In 'mijn' vakgebied (nog studerend) wordt ons geleerd zelf te kiezen (werktuigbouwkunde).

Echter moeten we deze keuze wel één keer maken "per berekening of opgave"

De reden dat we zelf mogen/moeten kiezen is om het jezelf eenvoudig te maken. In het geval van werktuigbouwkunde maakt het niets uit of de 'uitkomst' positief of negatief is, aangezien je toch een moment een bepaalde richting op hebt. (Negatief linksom = positief rechtsom).

Kennis hierover vanuit de elektrotechniek heb ik niet. Bij de wiskunde is naar mijn weten linksom standaard positief en rechtsom negatief (mij tenminste wel zo geleerd).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Tekendefinitie draairichting

[wiskunde] tegen de klok in positief
[geodesie] met de klok mee positief
In het bovenstaande wordt met "geodesie" vermoedelijk de azimutwaarde bedoeld die met een theodoliet gemeten kan worden, maar geodesie houdt zich ook bezig met de coordinatenstelsels van topografische kaarten. In sommige landen is daarbij een x- en y-as gekozen. Die keuze bepaalt of de wiskundig positieve draairichting, die per definitie van de x-as naar de y-as draait, met de klok mee is, of er tegenin (van boven af gezien). Met de klok mee is in overeenstemming met het azimut.

De stijgende azimutrichting (van boven af gezien) is altijd met de klok mee, en het noorden is de 0°-richting. Die positieve richting en het nulpunt zijn ontleend aan het traditionele astronomische azimut en aan de kompasroosrichting (voor zeevaart en andere navigatie). Onduidelijk is hoe oud die gewoonte is, in de middeleeuwen wisselde de stijgende azimutrichting van kwadrant tot kwadrant (zoals in quadrant bearings 1 2 3 4 5).

In het verleden koos elk land zijn eigen coordinatenstelsel voor zijn eigen topografische kaarten. Bij het Duitse coordinatenstelsel werd de opmerkelijke keuze gemaakt dat de x-as naar het noorden wijst en de y-as naar het oosten.1 2 Een voordeel daarvan is dat de wiskundige positieve draairichting dan gelijk is aan de stijgende azimutrichting. Enigszins verwarrend worden de x- en y-coordinaten van een punt soms vermeld in de omgekeerde volgorde (y,x), zodat de wiskundige positieve richting een twijfelgeval wordt. Een voordeel van die (y,x)-volgorde is dat het aansluit bij de vaste traditie om geografische coordinaten te noteren in de volgorde (breedte, lengte), bijv (52°NB, 5°OL), zoals we dat nog altijd doen. Soms wordt de verwarring omzeild door het symbool y te vervangen door R (Rechtswert) en x door H (Hochwert); en recenter door Easting en Northing.

Nederland deed het anders. Bij het Rijksdriehoekcoordinatenstelsel werd gekozen voor een x-as die naar het oosten wijst en een y-as die naar het noorden wijst. Dat sluit mooi aan bij de schoolwiskunde, de x-as naar rechts en de y-as naar boven, als het noorden op de landkaart naar boven wijst. Maar de wiskundige positieve draairichting is dan tegen de klok in, dus het omgekeerde van de stijgende azimutrichting.

RD-coordinaten.png
RD-coordinaten.png (916.93 KiB) 5063 keer bekeken
Markering van de x- en y-as van Nederland aan de voet van de Onze-Lieve-Vrouwetoren in Amersfoort. De x-as wijst naar het oosten, de y-as naar het noorden.
 
Bij de Universele Transversale Mercatorprojectie UTM heeft een punt de coordinaten (oostwaarde, noordwaarde), in het Engels: (Easting, Northing). Wat is in dat geval de wiskundig positieve richting? Als het de draairichting is van de eerste naar de tweede as, dan is de wiskundig positieve richting tegen de klok in.
 
 
[wiskunde] tegen de klok in positief
Maar niet altijd, bijvoorbeeld niet als de positieve y-as naar beneden wijst (wat voorkomt, 1). Algemener is het de draairichting van de eerste naar de tweede as.

Berichten: 16

Re: Tekendefinitie draairichting

In de werkelijkheid, zijnde alles wat bestaat, is alles "positief" te noemen.
Alhoewel men er ook een ander woord zou kunnen voor bedenken / gebruiken.
Het probleem ontstaat pas als men aan wiskunde / wetenschap doet en een coordinaten stelsel / assenkruis invoert.
Drie richtingen met elk elk positieve en een negatieve zin, en drie rotaties met elk een positieve en een negatieve draaizin.
Het is van geen enkel belang welke afspraak men maakt voor de positieve of negatieve translaties en / of rotaties, als men zich er maar consequent aan houdt in het uitvoeren van berekeningen.
Zo zie ik het, en zeker als ik vaststel tot welke verwarring het leidt / kan leiden.

Reageer