Klimmende leeuwen.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Klimmende leeuwen.

Ik had drie katten.
Een van de drie ging voor een bruine rat nog niet opzij.
Een broer van mijn vader had er ook zo een, die lag geregeld een dode (bruine) rat op de mat van de achterdeur.
Ze woonden aan een vaart, daar zitten ze nagenoeg altijd, ook die kat heel veel geduld hij kon uren wachten aan de rand van de gracht tot de rast uit zijn hol kwam.

Berichten: 12.262

Re: Klimmende leeuwen.

Jachtinstinct en huiskatten is wel een apart concept inderdaad, sommige katten jagen zo nu en dan op van alles terwijl ze prima doorvoed zijn. Dat ze jagen op bruine ratten is overigens wel bijzonder - die ratten zijn snel en kunnen gemeen hard van zich af bijten, in tegenstelling tot pakweg een vogeltje of muis.

Ratten vluchten over het algemeen succesvol van katten. Als het tot een confrontatie komt laten de meeste ratten zich echter niet zomaar tot prooi maken, en gaan zelfs in de tegenaanval. Een volwassen bruine rat kan wel een pond wegen, en razendsnel met z'n tanden in de nek van een kat hangen.

Dat ze elkaar weinig lijken te doen zie je ook wel in stedelijk gebied: hier lopen genoeg katten rond, maar als ik in het donker naar huis rijdt zie ik de ratten wegrennen voor de koplampen - en dat zijn ratten waarvan je je afvraagt of het qua formaat nou een rat of een konijn is ;)

Reageer