UV-licht en de groei van een plant

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

UV-licht en de groei van een plant

Is Ultra Violet licht nodig voor de groei van de plant. Ik doel met name op uv-A licht.

Berichten: 38

Re: UV-licht en de groei van een plant

Jah, want een plant gebruikt zonne energie om zijn reacties te laten plaatsvinden. En daar zit ook UV A straling in. En is dus in zekere mate nodig.

Re: UV-licht en de groei van een plant

Zo eenvoudig is het niet. In principe is UV-straling schadelijk voor een plant, net zoals het schadelijk is voor mensen. In kassen schijnt de afwezigheid van UV-straling (die door het glas wordt tegengehouden) er naast de extra warmte voor te zorgen dat planten sneller groeien, omdat ze minder energie hoeven te steken in reparatie van door de UV-straling veroorzaakte schade. Echter, het lijkt er ook op dat UV(-A/B)-straling soms invloed kan hebben op de groei, naast gewoon zichtbaar licht. Planten gebruiken met name rood en blauw licht voor de fotosynthese, en zijn ook extra gevoelig voor deze kleuren wat betreft hun reactie op licht. Het is de vraag of UV-straling hierbij een toegevoegde waarde heeft of dat een plant makkelijk zonder kan. Waarschijnlijk is het het laatste, mede doordat kasplanten er allerminst problemen mee lijken te hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: UV-licht en de groei van een plant

wat is trouwens uv a en uv b licht?
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: UV-licht en de groei van een plant

De term 'licht' is eigenlijk verkeerd, want UV-straling is voor ons niet zichtbaar. UV-A-straling zit net onder het zichtbare violet en is het minst schadelijk. Het heeft een golflengte van 320-400 nm. UV-B is een stuk schadelijker en heeft golflengtes van 280-320 nm. Dan is er nog het zeer schadelijke UV-C (100-280 nm), maar dit wordt op aarde geheel tegengehouden door de ozonlaag (voor zover die er nog is).

Re: UV-licht en de groei van een plant

jullie weten precies veel over dit onderwerp :roll: dat kan mij nog wel eens goed uitkomen, want ik moet een paper schrijven over dit onderwerp. wie kan mij daar bij helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: UV-licht en de groei van een plant

Alle frequenties zichtbaar licht zorgen ervoor dat de chemische processen in chlorofyl op gang komen. (produktie van suikers uit CO2 en H2O). Als we kunstmatig gaan belichten wordt het in verband met de kosten belangrijk welke kleur licht we gebruiken. Roder licht heeft in grote lijnen een hoger rendement dan blauwer licht. zie ook fig 8 op onderstaande site

http://www.plantmaar-online.nl/licht.htm

Dit plaatje is niet helemaal coorect, maar een beter kan ik zo snel niet vinden. Als je zelf met sleutelwoorden uit deze site verder googlet kom je vast nog wel wat betrouwbaarders tegen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: UV-licht en de groei van een plant

Ik heb vragen 🤔

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: UV-licht en de groei van een plant

welke?

Reageer