Ethanol productie uit aardappelschil

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Ethanol productie uit aardappelschil

Zoals ik dacht. In principe kan er gerust glucose gevormd worden door aanwezig maltase uit de schillen of wellicht is het aanwezig in een van de amylases. Echter als je puur kijk naar wat de enzymen doen die je toevoegt zal je op zijn kleinst maltose krijgen door de β-amylase.
 
Daarnaast wil ik laten begrijpen dat de Fehlings test (en glucosestrips) reageren op reducerende suikers, en dat is maltose ook. De conclusie van:
 
Pepijndb schreef: Hierbij een welkome update: Er is glucose aangetroffen!
 
is eigenlijk niet correct, maar moet zijn: Er zijn reducerende suikers aangetroffen!
 
Voor gist is het vetzak broekzak of ze glucose of maltose te eten krijgen, gezien gisten zelf maltase produceren. Echter ik hoop dat Pepijndb voor zijn verslagvorming rekening houd dat je analyses meten wat je wilt meten (ofwel valide zijn). In dit geval zit er een nuance verschil in.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Ethanol productie uit aardappelschil

Maar er wordt toch alpha-amylase gebruikt? Beta-amylase knipt het op tot maltose, maar alpha toch wel tot glucose afhankelijk van hoe het zetmeel in elkaar steekt. 
 
Wat de test betreft: ik neem even aan dat je met test strips bedoelt het soort dat gebruikt wordt door diabetes patiënten? Die zouden gevoelig kunnen zijn voor maltose - ik weet niet of dat het geval is, maar je zou het kunnen testen als je beschikt over een sample zuivere maltose. 
Victory through technology

Reageer