Waarom is caffeine vochtafdrijvend?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 897

Waarom is caffeine vochtafdrijvend?

Kan iemand mij dit uitleggen? Ben niet zo goed in medische wetenschappen. Ik heb al vaak gehoord dat koffie vochtafdrijvend is en dus slecht tijdens trektochten of ziekte.

Berichten: 12.262

Re: Waarom is caffeine vochtafdrijvend?

Caffeine heeft als zuivere stof wel een vochtafdrijvend effect, bijvoorbeeld als je het in tabletvorm neemt. 
 
Dat ligt echter anders als je kijkt naar een realistisch scenario als het drinken van koffie of cola. Daar zit caffeine in, maar ook heel veel water. Netto gezien levert het je meer water op dan het afdrijft, en ik zie geen reden waarom je het om die reden niet zou kunnen drinken bij bijvoorbeeld een trektocht. Als je uitgedroogd dreigt te raken kun je beter wel een glas cola drinken dan helemaal niets. Wellicht een glas water wel beter, al denk ik dat bij een trektocht de lading suiker en het beetje ionen in cola mogelijk gunstig zouden zijn, maar dat is een ander verhaal. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Waarom is caffeine vochtafdrijvend?

Koffie drinken bij water tekort wordt toch wel echt afgeraden hoor, hangt ervanaf hoe straf natuurlijk. Zoek wel wetenschappelijke uitleg.

Berichten: 12.262

Re: Waarom is caffeine vochtafdrijvend?

Ik vraag me af wie dat afraadt en met welke onderbouwing.
 
Er is best wat onderzoek dat aantoont dat koffie niet dehydraterend is (in normale hoeveelheden), maar niets waaruit blijkt dat dat wel het geval is. 
 
Wellicht is het wel beter om water te drinken als je uitgedroogd bent, maar als de optie ofwel koffie, ofwel helemaal niets is zou ik de koffie niet laten staan. 
Victory through technology


Reageer