Witte eieren resulteren in %5 minder CO2 uitstoot...

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Witte eieren resulteren in %5 minder CO2 uitstoot...

Witte eieren resulteren in %5 minder CO2 uitstoot volgens de folder van de Lidl waar ik door mijn vrouw op gewezen werd.
Is dat echt zo het lijk me nogal een flinke bewering en ik ben op zoek gegaan naar de wetenschappelijk bewijs voor deze stelling.
De firma Kipster die levert aan Lidl is nogal stellig -5% vermindering van carbonfootprint door het gebruik van witte eieren-
Ben benieuw wat jullie mening is. (ik heb het niet over het verschil tussen een witte en een bruine kip, het gaat allen over het ei)
Cornelis
kip.jpg
kip.jpg (50.07 KiB) 2914 keer bekeken
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Witte eieren resulteren in %5 minder CO2 uitstoot...

Kwam ook aan bod in 'keuringsdienst van waarde' van vorige week. Waarschijnlijk nog te vinden op uitzending gemist.
 
De witte-eieren-kippen schijnen voor hetzelfde voer wat meer eieren te leggen en wat langer te leven.

Berichten: 12.262

Re: Witte eieren resulteren in %5 minder CO2 uitstoot...

Waarschijnlijk een heel domme vraag, maar hoe zorg je ervoor dat kippen witte eieren gaan leggen?
 
Ik dacht dat het goeddeels genetisch bepaald was, en daarmee zou je dus -andere- kippen hebben als je witte eieren produceert. Niet dat daar iets mis mee is, maar het verschil in uitstoot zit hem dan mogelijk meer in het andere ras kip dan in de kleur van het ei. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Witte eieren resulteren in %5 minder CO2 uitstoot...

Volgens mij (na het zien van keuringsdienst van waarde) is het inderdaad een ander soort kip. Een kip die wat meer legt en wat langer leeft.

Berichten: 12.262

Re: Witte eieren resulteren in %5 minder CO2 uitstoot...

Als dat zo is vind ik dat ze wel heel stellig beweren dat de smaak hetzelfde is, ik neem aan dat het soort kip daar invloed op heeft. Smaak is natuurlijk een subjectief begrip (wellicht vind ik de witte wel lekkerder), maar stellen dat het gelijk is bij een ander soort kip is toch niet helemaal eerlijk. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Witte eieren resulteren in %5 minder CO2 uitstoot...

Alleen een dubbelblind onderzoek kan uitsluitsel geven.
 
Misschien is er gemiddeld een klein verschil maar valt dat in het niet bij de onderlinge variatie binnen bruine en witte eieren door verschillend voer en dat soort zaken.

Berichten: 12.262

Re: Witte eieren resulteren in %5 minder CO2 uitstoot...

Dat kan natuurlijk, aan een omelet of gepeld ei kun je niet meer zien welke kleur de schaal had. Ergens betwijfel ik of dat daadwerkelijk is onderzocht voor deze campagne. Niet dat het in de praktijk zoveel uitmaakt, zoals je zegt zijn er andere factoren die van invloed zijn op de smaak van het ei, al kun je iets als 'voer' qua samenstelling wel constant houden tussen beide groepen. 
 
Ik vermoed echter dat men hier gewoon een kostenbesparing verkoopt als klimaatvriendelijke verandering: Minder voer per ei betekend ook lagere kosten, terwijl de verkoopprijs per stuk waarschijnlijk hetzelfde blijft. Leuke marge voor Lidl. 
 
Positief effect zou wel kunnen zijn dat nederlandse consumenten witte eieren willen kopen vanwege klimaatschuld of iets dergelijks. Dat scheelt vervolgens daadwerkelijk wel in transportkosten en uitstoot gezien er in nederland genoeg witte eieren worden geproduceerd, maar die voornamelijk voor export zijn, terwijl we ondertussen bruine eieren importeren omdat de consument die liever heeft. 
 
Zo gaat het overigens met van alles: nederland exporteert kippenpoten naar azie en importeert kipfilets. Wonderlijk gezien de filets eigenlijk het meest smaakloze deel van een kip zijn, maar consumenten kopen het hier graag. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Witte eieren resulteren in %5 minder CO2 uitstoot...

In "keuringsdienst van waarde", waar ik over dit onderwerp al m'n wijsheid vandaan heb, werd gezegd dat witte eieren in de winkel lager geprijsd zijn, juist omdat ze hier minder geliefd zijn.
 
Of dat ook voor de Lidl eieren geldt weet ik niet.

Berichten: 12.262

Re: Witte eieren resulteren in %5 minder CO2 uitstoot...

Voor zover ze uberhaupt verkocht worden in winkels, bij de gewone supermarkt zie ik ze eigenlijk nooit tot zelden, de exotische supermarkt ernaast verkoopt ze wel, maar in trays van 30 stuks. Wellicht gewoon een slim stukje marketing van de Lidl - met een klimaatverhaal komen om iets goedkoops duurder te verkopen. 
 
Ik heb die uitzending bekeken, en ze zijn er wel stellig over dat er geen kwaliteitsverschil is. Naar objectieve criteria (voedingswaarde/samenstelling) geloof ik dat wel, qua identieke smaak niet per se. Anderzijds denk ik dat het mensen weinig uitmaakt: Die witte eieren gaan tenslotte ook in alle industriele producten met ei, en wellicht voor een deel ook wel naar bakkers, restaurants etc. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Witte eieren resulteren in %5 minder CO2 uitstoot...

Sedert die uitzending van de KVW, een jaar terug al, de recente uitzending was denk ik een herhaling, koop ik alleen nog witte eieren bij de supermarkt. Vrijwel altijd in de onderste schappen (waar de kwalitatief 'minste' producten liggen) te vinden in een plastic doosje om het verschil met de in gerecycled karton verpakte, een stuk duurdere (tot 1,5 keer zo veel per ei) maar ogenschijnlijk meer verantwoorde bruine eieren te accentueren.

We worden getild door de supermarkten (de pluiveehouder verdient nauwelijjks extra aan bruine eieren), en van enig kwaliteits- of smaakverschil met bruine eieren is mij nooit iets gebleken.

Dit wordt ook gestaafd door onderzoek: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20181877

Berichten: 12.262

Re: Witte eieren resulteren in %5 minder CO2 uitstoot...

Ergens denk ik dat je daar gelijk ik hebt: de supermarkt probeert gewoon een goedkoper product duur te verkopen onder het mom van een of ander marketingverhaal dat nauwelijks stand houdt. 
 
Van, voor zover mij bij staat, hetzelfde programma kwam ook aan het licht dat men B-kwaliteit groenten en fruit verkoopt onder het mom dat ze anders weggegooid zouden worden, waarvan absoluut geen sprake is. Nu wist ik wel dat dat B-kwaliteit verhaal onzin is als het aankomt op aspecten anders dan visuele, maar een appel is natuurlijk geen ei. 
 
Dat producten met de minste marges voor de supermarkten meestal op het onderste schap liggen is natuurlijk ook geen verrassing, ongeacht wat hun prijs/kwaliteitsverhouding voor de consument is. Lidl lijkt hier echter door een klimaatverhaal een onderste-schap product naar ooghoogte te willen brengen, met bijbehorende marges. Het zou me niets verbazen als dit gewoon het goedkopere witte ei was dat al op de markt was, maar 'rebranded' naar klimaatvriendelijk alternatief. 
Victory through technology

Reageer