gehaltebepalingen GC

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

gehaltebepalingen GC

Dag iedereen
 
Ik heb een protocol uitgeschreven over de gehaltebepaling van een stof in een biologische staal. De bepaling gebeurd door gaschromatografie, en hierbij wordt in de artikel waarop mijn protocol gepasseerd is niets vertelt over de injecties van de staal en de standaardoplossing.  Ik heb dus het protocol volledig uitgeschreven, maar weet niet of het klopt; Kan iemand mij hierbij helpen?
 
Danku!

Berichten: 772

Re: gehaltebepalingen GC

Zonder verdere informatie is dit nogal onduidelijk, en niet echt te beantwoorden.

Berichten: 391

Re: gehaltebepalingen GC

Injectieomstandigheden op de GC hangen van een aantal zaken af:
 
Wat wil je injecteren, en waarin is je monster opgelost,
Welke analyse methode? (interne standaard, externe standaard..)
Wat zijn de kookpunten en polariteit van je componenten.
Wat voor kolom gebruik je (gepakt, capillair, stationaire fase, diameters, filmdikte etc)
Wat voor injectiesysteem heb je? (split/splitless, on-column, PTV, COC etc)
 
Enz. enz.
 
Zonder deze informatie is er weinig advies te geven.

Berichten: 23

Re: gehaltebepalingen GC

Hallo
Ja ik stuur u hierbij de volgende gegevens:
 
- duaal kolom (90 cm  2 mm, glas tube die gepakt is door 28% Pennwalt 223 plus, 4%KOH op 80/100 loop Gas Chrom R.
- chloroform (3-chloro-4-methylaniline) (interne standaard)
- epje met vers niet gehemolyseerd serum (2 ml) bevattende de molecule betahistine
- wasvloeistof: isopropylalcohol of ethylacetaat
-injectienaald 20 microliter
 
​Standaardreeks wordt gegeven dat deze van 0,6-6 microgram/ml bereiding wordt niet beschreven. Ik weet dus niet wat hiermee moet gebeuren.
 
injectie van moster: serum met daarin betahistine die vooraf werd geëxtraheerd met chloroform.
 
Danku

Berichten: 391

Re: gehaltebepalingen GC

Interne standaard methode vereist dat er een standaard wordt geinjecteerd die zowel een bekende hoeveelheid analyt bevat als ook een bekende hoeveelheid interne standaard.
 
De 0,6 - 6 microgram/ml slaat waarschijnlijk op calibratie met meerdere niveaus.
 
Bereiding hiervan is zodanig inwegen/pipetteren en verdunnen dat de gewenste concentratie verkregen wordt. 
 
Aan je monster voeg je een bekende hoeveelheid interne standaard toe.
 
Met deze bekende hoeveelheden en verkregen piekopprvlakken van standaard en monster kan de onbekende concentratie analyt in het monster berekend worden. (1 vergelijking met 1 onbekende = oplosbaar)
 
Hier meer uitleg:
https://isx-academy.com/wp-content/uploads/2016/12/H9_Kwalitatieve-en-kwantitatieve-analyse.pdf
 

Berichten: 8

Re: gehaltebepalingen GC

hallo,

ik had een vraagje over interne standaard en een blanco-oplossing. wat is het verschil tussen de twee bij gehaltebepalingen?
alvast bedankt

Reageer