eiwitsamenstelling van appeltjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

eiwitsamenstelling van appeltjes

Mijn vraag gaat over de eiwitsamenstelling in appelen:
Is de eiwitsamenstelling van een appel van een bepaalde appelsoort dezelfde in een hoogstam, laagstam of struik?

Dank je

Berichten: 383

Re: eiwitsamenstelling van appeltjes

Ik vind dit een leuke vraag - ik weet het niet 100% zeker maar ik zie niet in hoe een soort van eiwitfrequentie zou veranderen door enten - anders zou het toch niet meer dezelfde soort zijn? Laagstam en struik is een ent op een stam maar de stam dient enkel voor floëem en xyleem - dit kan de eiwitfrequentie van de nieuwe vrucht niet veranderen, tenminste als er geen kruising was en we het over dezelfde soort hebben, toch?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: eiwitsamenstelling van appeltjes

Ik vermoed dat het wel invloed kan hebben. Hoewel niet helemaal het zelfde is, door op een andere stam te enten ga je invloeden krijgen in de hoogstam. Een mooi voorbeeld is dat (commerciële) sinaasappel bomen worden allemaal geënt op limoen stammen. Dit levert als voordeel op dat de bomen resistenter zijn tegen bepaalde ziekten als b.v. citrusrot en ook minder dorens hebben dan 100% sinaasappelbomen.

Als dat gebeurd bij Sinaasappelbomen, waarom zal er dan geen invloed zijn op de eiwit structuren van appels. Ik denk dat het mogelijk is dat er invloeden zijn.

Reageer