Vraag over bacteriegroei in waterleidingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Vraag over bacteriegroei in waterleidingen

Mijn excuses als deze vraag hier al eerder gesteld is (ik kon zo snel niks vinden via de zoekfunctie).

Allereerst wil ik melden dat ik een leek ben op biologisch vlak, dus schiet me alsjeblieft niet af als ik hele domme dingen zeg ;)

Mijn vraag:
tldr versie: kunnen bacteriën overleven/groeien in een afgesloten en volle waterleiding? Ook al staat het water in deze leiding stil.

lange versie :D :
Je leest nogal eens dat het verstandig is om na een vakantie, thuis de kranen even te laten lopen om legionella besmetting te voorkomen. Nu ook weer krijg ik voor mijn werk (project/piping engineer) een bestek voor ogen, voor een toekomstige uitbreiding van een productiehal, waarin staat dat er rekening gehouden moet worden met het risico op bacteriegroei (o.a. legionella) in drinkwaterleidingen en blus-/sprinklerleidingen.

Als ik Wikipedia raadpleeg (en goed begrijp), zie ik dat bacteriën in twee hoofdgroepen opgedeeld kunnen worden als het gaat om welk voedsel ze nodig hebben om te kunnen groeien, te weten: heterotrofe en autotrofe bacteriën.

V.w.b. heterotrofe: Bij mijn weten, maar hier heb ik het mogelijk mis, zitten er in drinkwater geen voedingsstoffen waar bacteriën van kunnen leven.
V.w.b. autotrofe: Ik begrijp dat deze groep bacteriën hun energie uit zonlicht halen (hetgeen natuurlijk niet aanwezig is in een leiding)

Zijn alle goedbedoelde adviezen over het doorspoelen van je douche, voordat je eronder gaat staan, nou een voortvloeisel uit een broodje aap verhaal? Of is het inderdaad zo dat er bacteriegroei kan optreden in een volle, afgesloten leiding?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Vraag over bacteriegroei in waterleidingen

maar hier heb ik het mogelijk mis, zitten er in drinkwater geen voedingsstoffen
...
Of is het inderdaad zo dat er bacteriegroei kan optreden in een volle, afgesloten leiding?
Ik ben geen kenner, maar het antwoord is ja. In veel leidingen komen die voedingsstoffen voor in de vorm van een biofilm.
Leidingwater is niet steriel, er komen kleine hoeveelheden micro-organismen in voor, die zich in de loop van de tijd als een slijmlaagje afzetten tegen de wanden van leidingen enzo. Vooral daar waar het warm is en het water stil staat heeft de bacterie dan de kans zich met die film te voeden en te vermenigvuldigen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Vraag over bacteriegroei in waterleidingen

klopt helemaal wat Michel schrijft

Reageer