Bedwantsen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Bedwantsen

Goedendag,

Afgelopen zaterdag heb ik in een tweedehandswinkel onder andere een leren rugzak gekocht en wat tweedehandskleding.
De kleding heb ik direct in de wasmand gedaan maar de rugzak heb ik eerst een avond en nacht op de trap laten staan. Nu vond ik bij het doorzoeken van de rugzak een vervellingshuid van een insect dat leek op een vervellingshuid van een bedwants. Uiteraard heb ik de rugzak direct buiten de kliko ingegooid.Helaas heb ik geen foto van de huid gemaakt.

Nu vroeg ik mij af:
- Zou het kunnen dat het inderdaad om een vervellingshuid van een bedwants gaat? Ik heb namelijk gelezen dat deze meestal rond een nest worden gevonden.
- Stel dat mijn huis nu besmet is, hoe lang duurt het dan voordat de eerste symptomen ( beten, jeuk, bloedvlekjes in de lakens etc. ) zich voordoen?

Berichten: 12.262

Re: Bedwantsen

Zaten de kleren in de rugzak of waren het losse aankopen?

Dat je een vervellingshuid hebt gevonden zegt natuurlijk sowieso niet dat er (nog) levende exemplaren in die rugtas zaten. Op zich zijn het heel hardnekkige beestjes, maar zeer langdurig uitdrogen overleven ze niet. Mochten ze al in die tas hebben gezeten dan zijn ze waarschijnlijk in de winkel al op zoek gegaan naar een betere plek (doen ze alleen in het donker).

Berichten: 2

Re: Bedwantsen

Benm schreef: di 16 jul 2019, 22:44 Zaten de kleren in de rugzak of waren het losse aankopen?

Dat je een vervellingshuid hebt gevonden zegt natuurlijk sowieso niet dat er (nog) levende exemplaren in die rugtas zaten. Op zich zijn het heel hardnekkige beestjes, maar zeer langdurig uitdrogen overleven ze niet. Mochten ze al in die tas hebben gezeten dan zijn ze waarschijnlijk in de winkel al op zoek gegaan naar een betere plek (doen ze alleen in het donker).
Dank je wel voor je antwoord.
Nee, de kleding heb ik er los bij gekocht. Dit is er dus niet in geweest maar heeft er wel op gelegen.

Berichten: 12.262

Re: Bedwantsen

Indien mogelijk zou ik die kleding dan toch nog maar een keer wassen op 60 graden of iets dergelijks, puur uit voorzorg. Als je een wasdroger (>60 graden) hebt is dat ook een prima manier om ze om zeep te helpen in kleding.

Overigens is het aan zo'n vervellingshuid niet te zien of het echt om een bedwants gaat of een ander insect - zelfs het beestje zelf is voor een leek lastig te identificeren als je het alleen maar ziet (voor zover je dat ooit voor elkaar krijgt). Tegen de tijd dat ze bijten weet je waar je aan toe bent.

Maar of het nou echte 'backpackers' zijn? Ik heb het idee dat het nogal mee valt: Ik reis zelf regelmatig door het verre oosten, in accommodatie van wisselende hygiene en kwaliteit, en ken de nodige mensen die dat ook doen. Voor zover ik weet heeft niemand ooit een infectie mee terug genomen naar huis. Ik denk dat ze zich domweg niet zo snel weten te nestelen in iets dat niet de wasmachine in gaat.

In hotels zitten ze vaak in matrassen en dergelijke, en die gaan meestal niet de was in, waardoor ze het overleven, eitjes leggen die kunnen uitkomen en larven die hun weg weer vinden naar degene die op dat matras ligt. Vervolgens kom je er amper meer vanaf, al gaan ze in de tropen wel dood als je gedurende een paar droge dagen het matras domweg in de volle zon op het dak gooit.

Berichten: 383

Re: Bedwantsen

Nee, joh!! Je had je rugzak niet in de kliko mogen doen! Niks aan de hand!! Ik koop ook wel eens 2de hands en vond vaker "verdachte" dingentjes maar telkens loos alarm! Waarschijnlijk is er niets aan de hand hoor!

Berichten: 12.262

Re: Bedwantsen

Het lijkt mij wel een verstandige keuze, zeker als het een rugzak is mogelijk recentelijk gebruikt is voor exotische avonturen... bij een dergelijke aankoop weet je dat waarschijnlijk niet.

De kans dat het een infestatie van bedwantsen zou opleveren is minimaal, maar ik vermoed dat zo'n 2e hands rugzak dusdanig goedkoop is dat je het risico gewoon niet wilt nemen.

Uiteraard is het wel mogelijk een rugzak op een paar zonnige dagen bloot te stellen aan niet-overleefbare condities voor wantsen. Als het past is zelfs in de oven voor een paar uur op zeg 70 graden een optie, maar dat klinkt allemaal nogal bewerkelijk voor iets dat je voor een laag bedrag gekocht hebt.

Reageer