Klimmende leeuwen.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Klimmende leeuwen.

Een jaar of tien geleden zag ik een docu waar een tijger achter een aap aan zat, maar de aap schoot een boom in en de tijger had het nakijken. Er werd vertelt dat tijgers niet konden klimmen omdat ze te zwaar waren.

Gisteren zag ik echter een docu waar een leeuwin wel degelijk in een boom klom om de buit van een luipaard te bemachtigen.

Nu schelen tijgers en leeuwen buiten de huid nauwelijks van elkaar, men meende zelfs heellang dat de schedels het zelfde waren. Dus zit ik nu met de vraag hoe zit dat met de niet klimmende tijgers?

Misschien zijn er die wel degelijk klimmen of misschien hebben ze het er niet op?

PS.
Het ging om tijgers uit India en ik dacht dat de Siberische tijgers zwaarder waren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Klimmende leeuwen.

Ik zag onlangs een docu waarin een siberische tijger in een boom klom.

Leeuwen kunnen ook in bomen klimmen.
Zoek op youtube met:
tree climbing lion
of
lion climbs in tree

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Klimmende leeuwen.

Ik haalde ze door elkaar, ik bedoelde natuurlijk:
Zoek op youtube met:
tree climbing tiger
of
tiger climbs in tree

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Klimmende leeuwen.

Ha.
Dat betekent dat de eerste docu er naast zat.

Bedankt voor de informatie.

Berichten: 12.262

Re: Klimmende leeuwen.

tempelier schreef: zo 18 aug 2019, 10:34 Misschien zijn er die wel degelijk klimmen of misschien hebben ze het er niet op?
Dat vermoed ik - of ze weten uit ervaring dat die aap tussen bomen kan slingeren en dat een stuk sneller kan dan zij, en volgen een kansloze strategie is.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Klimmende leeuwen.

Ik zag gisteren een (grappig) filmpje over een leeuw die "vast" stak in een boom zoals een kat hier ook wel eens vast komt te zitten en de brandweer er bij gehaald moet worden. Ik weet niet hoe de leeuw er uit is geraakt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Klimmende leeuwen.

megabon schreef: zo 18 aug 2019, 17:55 Ik weet niet hoe de leeuw er uit is geraakt.
Als het gaat zoals het meestal bij katten gaat, dan sprong de leeuw toen de brandweer vlak bij 'm was uit de boom - misschien om daarna een eindje verderop weer in een andere boom te klimmen.

Berichten: 1.331

Re: Klimmende leeuwen.

Over het algemeen zijn tijgers een stuk zwaarder dan leeuwen (de Siberische tijger kan zelfs twee maal zo zwaar worden). Ze klimmen inderdaad niet vaak maar als het moet kunnen ze het wel met uitzondering denk ik van de zwaarste exemplaren want dat zijn vanzelfsprekend ook de oudste die niet meer mee doen aan actief jagen. Er zijn echter ook tijgersoorten die weer een stuk lichter zijn en klimmen zal dan echt geen probleem zijn.

Mogelijk hangt het al dan niet aanwezige klimgedrag samen met de structuur binnen een groep. Leeuwen b.v. zijn de meest sociale katachtigen met groepen die uit familieleden bestaan.

Berichten: 12.262

Re: Klimmende leeuwen.

Dat zal er ook mee te maken hebben, als ze jagen in een troep dan is het beklimmen van een boom niet echt een handige strategie. Anderzijds jagen groepen meestal op grote prooien, en ik zie nog geen zebra oid een boom in klimmen.

Anderzijds, mocht je als mens ooit bejaagd worden door een leeuw of tijger dan heeft een boom in klimmen mogelijk niet zoveel nut. Met een groep mensen hoef je niet harder te kunnen rennen dan een leeuw, maar wel harder dan de langzaamste van die groep (tackelen toegestaan?) ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Klimmende leeuwen.

tijgers zijn dan wel de betere zwemmers

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Klimmende leeuwen.

megabon schreef: ma 19 aug 2019, 15:22 tijgers zijn dan wel de betere zwemmers
Veel tijgers zwemmen graag, maar of dat ook inhoud dat ze het beter kunnen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Klimmende leeuwen.

Iets graag en vaak doen is een recept om er goed in te worden.
Dat zal voor tijgers niet anders zijn dan voor mensen.

Berichten: 12.262

Re: Klimmende leeuwen.

Anderzijds zwemmen leeuwen ook wel, om een drinkend rund te pakken of iets dergelijks. Wellicht is het vooral afhankelijk van het leefgebied en geen intrinsiek verschil tussen de soorten.

Overigens is dat verschil zo klein dat je leeuwen met tijgers kunt kruizen en het nageslacht daarvan nog vruchtbaar kan zijn met een tijger, dus het zit echt heel dicht bij elkaar. In het wild gebeurd dat niet of nauwelijks gezien ze in dezelfde gebieden leven,

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Klimmende leeuwen.

Het kruisen van leeuwen en tijgers leidt tot merkwaardige resultaten.

Of men krijgt een soort reus, die lang leeft en heel vriendelijk van aard is.
Of men krijgt een kleintje, die vrij kort leeft.

Berichten: 12.262

Re: Klimmende leeuwen.

Ze zijn inderdaad wel opvallen verschillend, de combinatie van een mannelijke leeuw met een tijgerin levert een zogenaamde 'liger' op: groter dan beide voorouders. Uiteraard is het mogelijk dergelijke kruisingen expres te produceren, maar er zijn ook wel legendes dat het vroeger in de natuur voorkwam.

Of ze vriendelijk van aard zijn betwijfel ik: dat zijn de meeste kat-achtigen wel zolang ze genoeg te eten krijgen in gevangenschap en dergelijke. Ergens denk ik dat zo'n liger je gewoon levend zal verslinden indien hongerig genoeg. Dat geldt overigens ook wel voor domweg verwilderde huiskatten, al zullen die geen mens proberen op te eten gezien het onmogelijke verschil in formaat.

Anderzijds gaat een verwilderde kat wel voor iets als een zwarte rat, terwijl een weldoorvoede huisdierkat acuut de benen neemt - overigens wel zo verstandig gezien die rat zich niet zonder slag of stoot gewonnen zal geven.

Reageer