Hoe kan het dat vrouwen in sommige streken langer zijn? Is een genderreversal mogelijk?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Hoe kan het dat vrouwen in sommige streken langer zijn? Is een genderreversal mogelijk?

Hallo allemaal.
Ik weet niet of het onderwerp wat ik wil bespreken het beste past bij welke rubriek maar ik denk dat dit het beste past bij biologie en sowieso wetenschappelijk van aard is.

Ik neem waar dat de laatste 10 jaar de genderverhouding globaal aan het omdraaien lijken te zijn (genderreversal). Naar mijn mening is dit een hele goede ontwikkeling. Ik ben wel heel benieuwd naar de onderliggende oorzaken hoervan. Ik sta bovendien niet alleen in mijn observatie. Ik hoor van andere mensen zowel online als offline dat zij hetzelfde waarnemen. Ik weet wel van het proces van entropie en het lijkt mij logisch en ook cool dat dit ook van toepassing op de mens. De natuur wil graag verschillen gelijk trekken. Zoals bijv. een kopje hete thee die uiteindelijk afkoelt tot de zelfde temperatuur als zijn omgeving. Zo ook het verschil tussen een man en een vrouw in lengte en fysieke sterkte nu daar geen strikte natuurlijke selectie meer op is. Zouden door bepaalde omstandigheden de genderverhoudingen ook om kunnen draaien? Onder de zoogdieren zijn de meeste soorten patriarchaal. Enkele soorten zijn matriarchaal zoals o.a hyena's. Toch zullen deze matriarchale diersoorten dus hoogst waarschijnlijk zijn geëvolueerd vanuit een patriarchale voorouder. Hoe denken jullie hierover? Wat denken jullie dat de onderliggende oorzaken zijn en is dit genetisch of danwel epigenetisch?

Ik neem ook waar dat in sommige regio's en plaatsen zoals de omgeving van Doetinchem, Hengelo OV, Oost Achterhoek en Noord Holland er veel lange grote vrouwen zijn terwijl je ze niet of nauwelijks ziet in de omgeving van Deventer en Zutphen, in Arnhem en in Enschede. Dit zijn in ieder geval de plaatsen waar ik regelmatig kom/kwam. Voor alle duidelijkheid versta onder lang, alle meiden/vrouwen die boven de 181cm zijn en sterk onder het gewichts traject van hun lengte - 100 +/- 5kg. Dus 81kg in voor iemand van 181cm. Oftewel het BMI al weet ik niet hoe je dit moet berekenen. Dit zijn geen nauwkeurige gegevens maar iemand zal eerder fysiek sterk zijn als de BMI gelijk is aan diegenes lengte anders eerder vet of mager. Ook internationaal lijken er verschillen te bestaan zo heeft Letland naar zeggen de langste en waarschijnlijk fysiek sterkste vrouwen ook zouden er daar veel leiderschaps posities zitten. Terwijl In Noord Amerika en ook in Afrika en het Midden Oosten de vrouwen veel kleiner zijn niet alleen ten opzichte van Europese en Russische vrouwen maar ook t.o.v Noord Amerikaanse, Afrikaanse en Midden Oosterse mannen welke uiteraard ook gem. kleiner zijn alhoewel er wel hele lange mannelijke exemplaren rondlopen. De vrouwen zijn er echt heel klein en je ziet geen lange exemplaren uit die delen van de wereld. Tevens zie ik ook dat onder Aziatische mensen wel ook vrij grote meiden/vrouwen zijn. Deze 'gegevens' heb ik dan wel van de mensen die uit die delen van de wereld komen en ik hier in Nederland zie, van wat ik zie van internet en TV programma's. Hoe kan dit zo verschillen. In wereld delen kan me nog wel iets bij voorstellen alhoewel ik wel benieuwd ben naar de oorzaken maar dat binnen Nederland per omgeving en soms zelfs per stad zo plaatselijk verschild vind ik maar heel raar.
Heeft iemand verklaringen of suggesties voor?
Ik ben heel benieuwd.

Het volgende is wel misschien gebaseerd op een mening maar ik denk dat een maar ik denk dat een matriarchale samenleving wel veel beter zou functioneren en fat wellicht een nieuw stadium in onze evolutie kan zijn. En deze regionale verschillen zouden misschien een antwoord bevatten om dit te stimuleren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Hoe kan het dat vrouwen in sommige streken langer zijn? Is een genderreversal mogelijk?

Misschien dat het beter uitpakt voor de mannen als je de hakhoogte er vanaf trekt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Hoe kan het dat vrouwen in sommige streken langer zijn? Is een genderreversal mogelijk?

Een paar tegenwerpingen:

* Je zegt dat je waarneemt dat de laatste 10 jaar de genderverhouding lijken om te draaien.
Tien jaar (of zelfs vijftig jaar) is veel en veel te kort om evolutionaire veranderingen te bereiken bij een soort waarbij er zo'n 20 to 35 jaar tussen generaties zit.

* Voor leiderschap is fysieke kracht of lengte geen vereiste (hoe lang is Putin?).

* Ik denk dat de meeste vrouwen, alle andere dingen gelijk, toch liever een man hebben die minstens even lang is als zij zelf zijn, terwijl een man, alle andere dingen gelijk, toch liever een vrouw heeft die hoogstens even lang is als hij. Natuurlijke selectie zou dan het verschil in stand houden.

* Ik denk niet dat entropie hier iets mee te maken heeft of kan hebben.

Berichten: 12.262

Re: Hoe kan het dat vrouwen in sommige streken langer zijn? Is een genderreversal mogelijk?

Ik zie het ook niet echt in.

Genetica bepaalt, mits voldoende nutrienten etc, de uiteindelijke lengte van een persoon.

Gevolg is dat mannen gemiddeld langer zijn dan vrouwen, en dat patroon zie je in de meeste grote populaties ook gewoon terug. Broers zullen -gemiddeld- langer zijn dan hun zussen, ook al hebben ze dezelfde ouders. Zonen zij gemiddeld ook langer dan hun moeder, maar niet noodzakelijkerwijs langer dan hun vaders.

Uiteraard speelt er wel enige selectriedruk gezien vrouwen vaak de voorkeur hebben voor lange mannen zodat die eigenschap verder blijft ontwikkelen, en nederlanders daardoor inmiddels tot de langste mensen ter wereld behoren.

Overigens is dat helemaal niet voorbehouden aan mannen of vrouwen: gemiddeld over heel nederland is een vrouw ongeveer 1.68 lang en een man 1.80, waarbij de jongere generaties langer zijn dan de oudere. Vergelijk dat met iets als Thailand waar het respectievelijk 1.58 en 1.69 is, en je ziet dat blanken daar 'reuzen' zijn.

De gemiddelde nederlandse vrouw is al vrijwel even lang als de gemiddelde man aldaar, en tel daar even bij op dat veel toeristen relatief jong zijn, en er mogelijk nog wat hakjes onder zitten etc en je komt al snel tot het punt waarop een jonge nederlandse vrouw een kop uitsteekt boven de lokale bevolking.

Als nederlandse man is het verschil, zelfs zonder de hakjes, nog veel groter en ben je feitelijk gewoon een grote roze reus in veel delen van de wereld. Ik ben voor een nederlander absoluut niet lang (1.81) maar als ik een stukje door Bangkok loopt tussen de locals heb ik een prima uitzichtpunt :D

Reageer