waarom is klimaatwetenschap een wetenschap

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 39

waarom is klimaatwetenschap een wetenschap

Ik vraag mij af waarom klimaatwetenschap een wetenschap is. Er zijn vele wetenschappelijke artikelen over het milieu en klimaat. Echter zijn vele uitspraken over het klimaat voorspellingen of vermoedens. Vaak wordt ook aangegeven dat het vrijwel zeker is of dat het verband er mogelijk is bij verschillende beweringen over het klimaat.

Vermoedens is naar mijn weten geen wetenschap. Wetenschap moet te bewijzen zijn.
Voorbeeldje; insuline is een medicijn dat werkt. Dat is zo en daar kun je niet over
discussiëren. Hoe weten we dat het werkt? We zien het resultaat in proefdieren en vervolgens in mensen. Ook weten we hoe de (cellulaire) pathways werken. (zelfde met bv vaccins)

Bij klimaat is dit niet mogelijk. Je kan geen model maken van het klimaat en je hebt al helemaal geen resultaten, hooguit data van metingen zoals de hoeveelheid N2, CO2 of ammoniak. Hiermee kun je niet bewijzen wat er gebeurd bij een verlaging of verhoging. (of wel? hoe dan?)

Je zou dus kunnen stellen dat klimaatwetenschap altijd discutabel is.
(ik zie ook geen klimaatwetenschap topic op dit forum dus dan maar bij biologie)

Hoe denken jullie hierover?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: waarom is klimaatwetenschap een wetenschap

pietje2907 schreef: wo 16 okt 2019, 14:59 Wetenschap moet te bewijzen zijn.
Een wetenschappelijke theorie is zelden keihard te bewijzen.
pietje2907 schreef: wo 16 okt 2019, 14:59 Voorbeeldje; insuline is een medicijn dat werkt. Dat is zo en daar kun je niet over
discussiëren.
Hoe weet je dat zo zeker? ;)

Berichten: 12.262

Re: waarom is klimaatwetenschap een wetenschap

Er is natuurlijk ook de kant van klimaatwetenschap zie zich bezig houdt met hoe het klimaat zich in het verre verleden ontwikkelden, wat de oorzaken en gevolgen van veranderingen waren en dergelijke.

De laatste decennia is het meer iets geworden dat uitsluitend lijkt te focussen op global warming en verder niet zoveel onderzoek produceert. Op zich is dat niet gek, het is domweg gemakkelijker geld voor onderzoek te krijgen als je 'iets met global warming doet'... zelfs in de biologie: als je een research grant aanvraagt om uit te zoeken wat er met een of andere soort gebeurt, altijd "with special emphasis on the effect of climate change" erbij zetten - of het nou relevant is of niet ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: waarom is klimaatwetenschap een wetenschap

Benm schreef: wo 16 okt 2019, 18:18 De laatste decennia is het meer iets geworden dat uitsluitend lijkt te focussen op global warming en verder niet zoveel onderzoek produceert.
Resultaat van het onderzoek is dat er global warming is en dat die hoogstwaarschijnlijk zal toenemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: waarom is klimaatwetenschap een wetenschap

De onderliggende wetenschap is statistiek, klimaat wetenschap is gebaseerd op statistische trends.

Het is dus beter te spreken van klimaatverwachtingen, het is statistische verwerking van meetgegevens.
Zoals eigenlijk alle metingen worden verricht, je stelt eerst al je onzekerheden vast van je meet apparatuur.
Zodra je die in beeld hebt kan je de waarde schatten van je meetgegevens, en er statistiek mee bedrijven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: waarom is klimaatwetenschap een wetenschap

WillemB schreef: wo 16 okt 2019, 18:41 De onderliggende wetenschap is statistiek, klimaat wetenschap is gebaseerd op statistische trends.
De onderliggende wetenschap van klimaatmodellen is natuurkunde. Niets anders dan natuurkunde.

Bij het verzamelen van (historische) gegevens zal ongetwijfeld ook statistiek gebruikt worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: waarom is klimaatwetenschap een wetenschap

Nee hoor heeft niets met natuurkunde te maken, het steunt op jaren lange waarnemingen (metingen)
Klimaat modellen zijn gemaakt met veel data (waarnemingen) en vergelijkingen met gelijke situaties.

Daarom werken de modellen op dit moment niet zo goed meer, het vergelijk materiaal met de huidige situaties is er niet, als het echt om wetenschap ging kon men het beredeneren, maar dat gaat niet op met klimaat.

Berichten: 39

Re: waarom is klimaatwetenschap een wetenschap

Xilvo schreef: wo 16 okt 2019, 16:11
pietje2907 schreef: wo 16 okt 2019, 14:59 Wetenschap moet te bewijzen zijn.
Een wetenschappelijke theorie is zelden keihard te bewijzen.
pietje2907 schreef: wo 16 okt 2019, 14:59 Voorbeeldje; insuline is een medicijn dat werkt. Dat is zo en daar kun je niet over
discussiëren.
Hoe weet je dat zo zeker? ;)
ik snap wat je bedoeld. Het is maar net waar je de grens legt. Zo zijn er vele dier modellen nodig en klinische trials voordat een medicijn op de markt komt.

hoe ik dat zo zeker weet?
Omdat er klinische studies zijn met duizenden deelnemers + je ziet de werkzaamheid in de praktijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: waarom is klimaatwetenschap een wetenschap

WillemB schreef: wo 16 okt 2019, 18:52 Nee hoor heeft niets met natuurkunde te maken, het steunt op jaren lange waarnemingen (metingen)
Verdiep je er even in voordat je dingen schrijft die niet waar zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: waarom is klimaatwetenschap een wetenschap

pietje2907 schreef: wo 16 okt 2019, 18:53 Omdat er klinische studies zijn met duizenden deelnemers + je ziet de werkzaamheid in de praktijk.
Daar twijfel ik niet aan maar dat maakt de werkzaamheid heel, heel, waarschijnlijk maar niet voor 100% bewezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: waarom is klimaatwetenschap een wetenschap

Xilvo schreef: wo 16 okt 2019, 18:54
WillemB schreef: wo 16 okt 2019, 18:52 Nee hoor heeft niets met natuurkunde te maken, het steunt op jaren lange waarnemingen (metingen)
Verdiep je er even in voordat je dingen schrijft die niet waar zijn.
inderdaad,dat zou je moeten doen een voorbeeld:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/he ... ~bf37f64a/

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: waarom is klimaatwetenschap een wetenschap

Jammer dat je niet begrijpt dat dat artikel niet over klimaatonderzoek gaat en al helemaal niet over klimaatmodellen.

Berichten: 39

Re: waarom is klimaatwetenschap een wetenschap

Xilvo schreef: wo 16 okt 2019, 18:55
pietje2907 schreef: wo 16 okt 2019, 18:53 Omdat er klinische studies zijn met duizenden deelnemers + je ziet de werkzaamheid in de praktijk.
Daar twijfel ik niet aan maar dat maakt de werkzaamheid heel, heel, waarschijnlijk maar niet voor 100% bewezen.
klopt, ben ik mee eens.
ik denk alleen dat klimaatwetenschap moeilijker te bewijzen is dan bv medische wetenschap.

stel je test de hoeveelheid N2 in Nederland, wat zou er gebeuren in een situatie met nog maar 50% N2 of zelfs 20%? Ik zie geen manier om dit te testen met een model. Je zou het wel kunnen testen door het meteen in te voeren in de wereld, maar dat kan niet zomaar.

Omdat dit niet kan, gebruiken we metingen en doen we voorspellingen. We zien bv een temperatuur verhoging en een CO2 verhoging, vervolgens worden er statistische toetsen uitgevoerd en word er een mogelijke voorspelling gecreerd voor de toekomst. Dit blijft een voorspelling want je kan het niet testen in een model, lijkt mij.

opmerking; ik gebruik N2 en CO2 als voorbeeld. Het gaat mij om klimaatwetenschap in het algemeen.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: waarom is klimaatwetenschap een wetenschap

Xilvo schreef: wo 16 okt 2019, 19:08 Jammer dat je niet begrijpt dat dat artikel niet over klimaatonderzoek gaat en al helemaal niet over klimaatmodellen.
Dan het KNMI maar:
http://projects.knmi.nl/klimatologie/on ... index.html

Alleen maar statistiek..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: waarom is klimaatwetenschap een wetenschap

Een wetenschap kun je natuurlijk niet 'bewijzen' of aannemelijk maken, de uitkomsten eventueel wel.
N2 zal niet zomaar veranderen dus dat lijkt me geen goed voorbeeld.

Wat gebeurt als de CO2-concentratie toeneemt kun je wel proberen door te rekenen.
CO2 weerkaatst langgolvige EM-straling. Dat zorgt voor opwarming.

Maar dan gebeurt er nog heel veel meer. IJs smelt, wolkenbedekking kan veranderen, lucht- en zeestromingen kunnen anders worden. Albedo verandert, wat ook weet voor veranderende absorptie van zonlicht zorgt.

Heel veel zaken die elkaar onderling weer beïnvloeden. Niet voor niets dat deze (fysische) modellen zo complex zijn en nog steeds verder ontwikkeld worden.

Reageer