muggenbestrijding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

muggenbestrijding

Ik vroeg me af of het een goed idee zou zijn om juist wél bakjes water klaar te zetten voor de muggen, om eitjes in te leggen.
De tips op internet om muggen te bestrijden, zeggen allemaal dat je geen stilstaand water mag laten staan in leegstaande bloempotten enzo, maar kennelijk vinden muggen tóch altijd wel een plekje.
Maar als muggen niet hoeven zoeken naar een bakje water voor de eitjes, en hun eitjes netjes in jouw emmertje leggen, ipv ergens waar je niet bij kan, hoef je het water alleen maar tijdig te verversen om de voortplanting te verhinderen.

Berichten: 454

Re: muggenbestrijding

Dat zou kunnen inderdaad.Eff kijken of het werkt.Wel weer een jaar wachten .😒 bij komen de meeste denk ik toch wel van buiten .In de zomer is het toch onmogelijk om alles potdicht te houden

Berichten: 1.816

Re: muggenbestrijding

Ik spuit wat groene (driehoeks)zeepoplossing. Werkt hier zeer effectief op het grind dak onder mijn balkon.

Berichten: 12.262

Re: muggenbestrijding

Het zou denk ik werken als mensen dat op grote schaal zouden doen. Muggen leggen wel een afstandje af in hun leven, maar als je dat met een hele wijk of stad tegelijk zo doet is het misschien wel een aardige strategie.

Uiteraard vinden ze altijd wel een plekje waar je niet bij kunt, maar als je op deze manier pakweg de helft van de larven weet te doden maakt dat toch best een verschil.

Berichten: 7

Re: muggenbestrijding

ja, de helft.. dat zou fantastisch zijn!
@Thionyl: Hoe werkt het zeer effectief?
-Kan je zien dat er dooie muggelarven in de zeep-plas liggen?
-Of zie je muggen verzuipen die niet kunnen landen op het water zonder oppervlakte-spanning?

Berichten: 12.262

Re: muggenbestrijding

Lijkt me lastig om te zien op een dak met grind erop... maar verbazender is dat het werkt, ik zou denken dat die zeep bij een flinke regenbui wel goeddeels wegspoelt.

Berichten: 1.816

Re: muggenbestrijding

Nee Benn, dat spoelt niet zo snel weg. Spuit er zo eens per week wat op en sinds ik dat doe, al een paar jaar overigens, heb ik nog nauwelijks last van muggen.

Het zal wel met de opp. spanning te maken hebben, heb niet zo'n studie van muggen gemaakt, maar denk dat ze gewoon verzuipen, als ze op water willen landen. Voor de rest is het mi een milieuvriendelijk en goedkope manier om van die zoemers af te komen. En je hebt er maar weinig van nodig en ook verspreidt dat beetje zeep zich heel goed. Zou zeggen probeer het zelf maar eens uit.

Berichten: 12.262

Re: muggenbestrijding

Ik vermoed dat die larven ook niet best gedeien in zeepwater. Als de mug die eitjes gaat leggen verzuipt maakt dat denk ik weinig verschil, die eitjes komen dan toch in het water en groeien uit tot larven. Maakt ook niet zoveel uit: als het werkt en vrijwel niets kost gewoon doen :)

Uitproberen gaat hier niet werken, ik zit op 15 hoog zonder stilstaand water (of ik zou expres een emmer op het balkon moeten zetten).

Berichten: 1.816

Re: muggenbestrijding

Weet niet zoveel van muggen, behalve oa dat ze goed vogelvoer zijn en voor ons vervelend zijn. Maar ook larven moeten eens dat water verlaten en of dat lukt zonder opp.spanning? En legt een mug maar één keer eitjes? Geen idee.
Vroeger toen ik nog een bootje had, viel er wel eens wat diesel in het water. Een klein beetje zeep en weg was de dieselvlek en dat ging best snel en al met zeer weinig zeepwater.

Voor de rest, versleten autobanden zijn ook broeinesten en wat zeep daar opspuiten zou dus ook niet verkeerd zijn. Goedkoop genoeg, ook voor derde wereld landen.

Berichten: 12.262

Re: muggenbestrijding

Of ze meerdere keren eitjes leggen weet ik ook niet zeker, maar met een lifespan van een week of 2 lijkt het me niet heel waarschijnlijk.

En inderdaad, rondslingerende banden en ander puin waar water in blijft staan zijn een absoluut broeinest voor die beesten. Vorig jaar was in op een indonesisch eilandje dat behoorlijk verwoest was door een aardbeving enige tijd daarvoor. Nu ben ik daar vaker geweest in dezelfde tijd van het jaar etc, maar het verschil was enorm qua bijtende muggen: Voorheen was het weinig meer dan elders in die buurt, nu had je zo een tiental beten te pakken gedurende een uurtje rond zonsondergang en was het zelfs zo gek dat cafe's langs het strand gewoon de flesjes DEET op tafel hadden staan.

Geen idee of het inmiddels weer een beetje normaal is daar, maar gezien de hoeveelheid puin vrees ik dat er voorlopig nog zat puin is waar zoet water lang genoeg blijft staan.

Berichten: 7

Re: muggenbestrijding

Benm schreef: za 09 nov 2019, 16:40 ....
Uitproberen gaat hier niet werken, ik zit op 15 hoog zonder stilstaand water (of ik zou expres een emmer op het balkon moeten zetten).
nou.. dat was zo'n beetje mijn plan, dat muggen ook terecht kunnen op de balkons van muggenbestrijders, en niet alleen op balkons van degenen die het niet zo in de gaten houden.
overigens hoor ik wel eens dat muggen niet zo hoog komen, mijn moeder heeft op de 7e etage geen last van muggen. zie jij wel eens muggen op de 15e?

Berichten: 12.262

Re: muggenbestrijding

Hier heb ik toch wel geregeld muggen binnen in de zomer. Niet idioot veel, maar zomers prikken ze me nog wel eens.

Of muggen buiten op 40 a 50 meter hoogte vliegen durf ik niet te zeggen, maar ik woon in een grote portiekflat, en ze kunnen in principe gewoon 'binnendoor' naar boven, desnoods met de lift, of door de liftschacht. Overigens zie ik het ook wel gebeuren dat ze door de wind tegen de gevel opgeduwd worden en dan ergens op een hogere etage een raam in weten te komen.

Berichten: 7

Re: muggenbestrijding

goh, wel muggen op de 15e....
zou t er wat mee te maken hebben misschien dat mn moeder recht onder zonder 4G zendmast woont? ik heb wel eens gelezen dat muggen daar helemaal niet tegen kunnen, helaas weet ik niet meer waar. ik heb dat wel geprobeerd terug te vinden recentelijk, ivm de nieuwsberichten over de vele uitgestorven insectensoorten.
Het viel mij op dat het vorig jaar ineens bekend gemaakt werd dat er zoveel insectensoorten zijn uitgestorven in de laatste 30 jaar , alsof het uitsterven al 30 jaar lang gaande is. wellicht was dat onderzoek gesponsered door een telecombedrijf.

Berichten: 12.262

Re: muggenbestrijding

Dat lijkt me uiterst onwaarschijnlijk, een mug is veel kleiner dan de golflengte die voor 4G (of 3G, 2G, radio etc) gebruikt wordt. Dit effect is zo sterk dat mieren het overleven in een magnetron (vergelijkbare frequentie, stukje meer vermogen).

In wat voor gebouw woont je moeder? Als het een galerijflat is moeten ze buitenom, dat zou op zich al kunnen verklaren waarom ze er niet binnen komen.

Berichten: 7

Re: muggenbestrijding

het is een dichte galerij, met veel glas, zonder kouwe wind.
serviceflat voor ouderen.

Reageer