IJsberen.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

IJsberen.

Hoe goed kan een ijsbeer eigenlijk zien in het donker?
Mij lijkt het dat ze dat redelijk goed moeten kunnen, want ze worden geregeld wakker in de poolnacht.

Ik kon er echter niets over vinden.
(ik ben een hele slechte zoeker op het net.)

Berichten: 1.331

Re: Ijsberen.

Dat blijkt wel ja. ;)
Want ik vond in een paar minuten verscheidene artikelen waaruit blijkt dat het zicht van beren in het algemeen vergelijkbaar is met dat van de mens. M.a.w: niet supergoed zoals b.v. een roofvogel. Beren moeten het dan ook voornamelijk van de geur hebben. Een ijsbeer schijnt een zeehond op ruim 1 km afstand te kunnen ruiken (en op 1 meter onder de sneeuw). Ook heeft de ijsbeer een extra membraan over het oog wat hem vermoedelijk beschermd tegen UV licht.

Berichten: 12.262

Re: Ijsberen.

Wat noem je "donker"?

Tijdens de poolnacht komt de zon niet boven de horizon uit, maar heb je wel schemer, en lang ook, ettelijke uren per dag voor iets als noord-noorwegen of vergelijkbaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.349

Re: IJsberen.

Hier lees ik dat ijsberen, vergeleken met ons beter zien in het donker vanwege een aantal fotoreceptorcellen, zgn staafcellen.
There are many rod cells (photoreceptor cells in the retina which helps to see in low light) in the eyes of polar bear which enable it to have a good vision at night. This extra ordinary night vision is essential for polar bear survival especially during the long nights of winter. So comparing it your vision at night, a polar bear will be able to see you more clearly than you can see it, however, it would have identified you first by your smell long before it actually sees you.

Reageer