Hoop!

Reageer
Berichten: 1

Hoop!

Beste mensen,

Ik ben afgestudeerd als (HBO) biologie en medisch laboratorium onderzoeker richting molecular research.
Ik heb hierna nog een BSc/MSc proberen te volgen. Maar heb dit niet kunnen afronden vanwege familie/financiele omstandigheden.

Ik probeer al jaren werk te zoeken op mijn niveau en studie richting. Ik werd overal afgewezen vanwege te kort aan ervaring.

Ik werk al jaren als productie medewerker uit geen andere keuze. Er gaat geen dag voorbij dat ik er niet wakker van lig uit depressie.

Is dit hoe ik verder moet of hebben jullie advies voor mij om toch terug te komen binnen het lab?

Alvast bedankt!☺️

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Hoop!

Van medisch laboratorium onderzoek weet ik niets. Maar dit forum bijvoorbeeld biedt volop mogelijkheden om iets met je studie te doen zelfs als je (op dit moment) geen werk in je afstudeerrichting hebt. Mogelijk weet je bijvoorbeeld hoe het hiermee zit:

viewtopic.php?f=34&t=209417

Ik zelf heb deels een (mislukte) studie natuurkunde gevolgd en doe daar professioneel ook niets meer mee, maar ik houd mij hobbymatig nog steeds met wis- en natuurkunde bezig, en schrijf regelmatig berichtjes op dit forum met antwoorden (als ik die weet) en vragen (als ik nog iets wil weten). Dat is vruchtbaarder dan tobben over het feit dat mijn jeugddroom om ooit een groot geleerde te worden niet is uitgekomen. 8-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.246

Re: Hoop!

Opmerking moderator

Verplaatst naar Studiekeuze

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Hoop!

Ik probeer al jaren werk te zoeken op mijn niveau en studie richting. Ik werd overal afgewezen vanwege te kort aan ervaring.
Er studeren ieder jaar mensen af die even later, zonder ervaring, toch werk vinden, dus aan gebrek aan ervaring kan het niet liggen.

Het kan ook dat je voor bepaalde vakken slechts matige cijfers op je eindlijst had.

Het kan aan je leeftijd liggen, oftewel: aan het aantal jaren sinds je afgestudeerd bent.

Als een werkgever kan kiezen tussen een pas afgestudeerde, die alle kennis nog vers in het hoofd heeft, en iemand die 5 jaar geleden afgestudeerd is en veel weer vergeten is, want immers nooit gebruikt, dan is de keuze eenvoudig.

Neem eventueel contact op met oud klasgenoten en vraag waar zij werken, en of daar vacatures zijn. Kijk of ze op Linkedin zitten en maak zelf ook een Linkedin account aan.

Als je persé laboratoriumwerk in je studierichting wilt doen zul je op de een of andere manier bij moeten leren. Enerzijds om je kennis op te frissen en uit te breiden, anderzijds om potentiële werkgevers te tonen dat je serieus belangstelling hebt in het onderwerp.

Dat bijleren kan met een part-time studie of cursus, of door zelfstudie, of een combinatie van beiden.

Zoek eens uit wat voor part-time studies er zijn die voor jou (en jouw toekomstige werkgever) een toegevoegde waarde hebben.

Voor zelfstudie moet je gebruik maken van dezelfde studieboeken die universiteiten momenteel gebruiken. Voordeel van zelfstudie is dat je in je eigen tempo kunt leren en je concentreren op het echt noodzakelijke, zonder de overbodige ballast die je er op een uni ook bij moet doen. Nadeel van zelfstudie is dat het geen mooi diploma met een mooie titel oplevert.

Om toch alvast laboratoriumwerk te gaan doen zou ik bij ziekenhuizen solliciteren naar een functie op een klinisch lab. Dat vindt je misschien beneden je niveau en niet wat je wilt blijven doen, but beggars can't be choosers, en het is een simpele manier om het systeem binnen te komen.

Koop dan eerst op internet (amazon of bol of ....) een standaardwerk over klinische chemie en werk je daar in rap tempo doorheen. Je hoeft het nog niet allemaal van buiten te leren, als je maar genoeg weet om in een sollicitatiegesprek toch zinnig mee te kunnen praten.

Als je aangenomen bent kun je met part-time (zelf)studie dan wellicht na enkele jaren hogerop in hetzelfde ziekenhuis of elders.

Ik weet niet wat "HBO biologie en medisch laboratorium onderzoeker richting molecular research" precies inhoudt maar ik stel me voor dat dit bij kankeronderzoek, en onderzoek naar andere enge en erfelijke ziekten van pas komt.

Zoals gezegd: ik zou proberen te starten op een klinisch lab, bij voorkeur bij een groot ziekenhuis wat ook research doet naar een of andere speciale ziekte, maar eventueel bij om het even welk ziekenhuis. Als je eenmaal binnen bent is vooral je eigen inzet en initiatief bepalend voor je verdere carrière.

Reageer