Afscherming tegen corona besmetting met (hor)gaas

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Afscherming tegen corona besmetting met (hor)gaas

Beste mensen,

Ik zie op dit moment overal in winkels een afscherming tussen mensen met ondoorlaatbaar plastic.
Ik persoonlijk denk dat dit niet de beste manier is om besmetting te voorkomen omdat bij de luchtstroom van pratende mensen de luchtstroom zich altijd een weg om het scherm heen weet te vinden. (blaas maar eens rook tegen een scherm en deze gaat er dan altijd omheen)

Ik heb een idee maar weet niet of het wel of niet werkt daarom hier de vraag.

Stel je vervangt het plastic met een soort horgaas, dit laat wel de luchtstroom door (die altijd een zeer laag volumestroom heeft) maar wordt door de adhesie tussen het gaas en en de druppels deze wel tegengehouden.

Mischien het gaas een lading geven waardoor de aantrekkingskracht tussen druppels en gaas vergroot wordt.

Als dit zou werken zal er geen omtrekkende luchtstroom rond het scherm zijn en worden de geinfecteerde druppels wel door het gaas vastgehouden.

Verder zal de afstand beleving veel kleiner zijn omdat je direct tegen elkaar kan praten .

Graag hoor ik waarom dit wel of niet zou werken.

Met vriendelijke groet,

Joery

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Afscherming tegen corona besmetting met (hor)gaas

Als ik rook blaas tegen een gaas, dan gaat er toch meer doorheen dan als ik blaas tegen een plastic folie?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Afscherming tegen corona besmetting met (hor)gaas

Op zich vind ik de gedachte niet zo gek: Bij een "dicht" scherm gaat de luchtstroom in zijn geheel, met druppels en al, om het scherm heen. Bij een dun gaas zou de luchtstroom door het gaas heen kunnen, waarbij de druppels op het gaas achterblijven.

In feit is dat hoe het materiaal Goretex werkt: een heel fijnmazige structuur die waterdamp wel doorlaat maar grotere waterdruppels niet.

Het probleem is echter dat de druppels, en de virusdeeltjes waar we het hier over hebben zó klein zijn dat ze rook echtstreeks door het gaas zouden vliegen. De enige oplossing zou dan zijn om het gaas zó fijn te maken dat dat niet gebeurt, maar dan kun je er ook niet meer doorheen kijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Afscherming tegen corona besmetting met (hor)gaas

Ok maar dat is gewoon het materiaal waaruit men mondmaskers maakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Afscherming tegen corona besmetting met (hor)gaas

Inderdaad ;-)

Berichten: 17

Re: Afscherming tegen corona besmetting met (hor)gaas

Als het werkelijk zo is dat de druppeltjes en virussen zo klein zijn als rook zouden dan niet veel meer mensen geinfecteerd raken?
Ook met al die schermen als ik met mijn e-sigaret rook blaas naar zo'n scherm dan komt deze rook echt bij iedereen in de winkel.

Verder is er naar mijn idee een groot verschil in werking van een mondkapje en een scherm op zeg maar een halve meter afstand.
In een mondkapje is de luchtstroom en druk vele malen groter dan bij een scherm op een grotere afstand.

Berichten: 334

Re: Afscherming tegen corona besmetting met (hor)gaas

Virusdruppels gedragen zich niet hetzelfde als rook. Het valt meteen naar de grond.... Afstand houden is voldoende

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Afscherming tegen corona besmetting met (hor)gaas

Dat ligt er maar aan hoe klein de aerosolen zijn en hoe groot de stroming van de lucht.

Berichten: 17

Re: Afscherming tegen corona besmetting met (hor)gaas

Zou het eventueel mogelijk zijn om het gaas een "electrische lading" te geven waardoor elk druppeltje als het ware gevangen wordt?

Berichten: 1.363

Re: Afscherming tegen corona besmetting met (hor)gaas

We doen nu net alsof medisch personeel voor het eerst met een gevaarlijk virus wordt geconfronteerd. Als een bescherming van al dan niet 'geladen' gaas beter zou zijn als plexiglas liep elke viroloog ermee rond.
En dat lucht altijd om de afscherming heen gaat is wel erg kort door de bocht. Dat hangt helemaal van de omgeving af zoals waar de deur is van een winkel en waar de airconditioning hangt.

Berichten: 454

Re: Afscherming tegen corona besmetting met (hor)gaas

Mischien dat een Dubbel Gelaagd gebogen scherm met gaatjes wat is .Als je er vervolgens een klein slangetje op aansluit met een zuigende werking die dan de schadelijke lucht afvoert naar een veilige plek .Dan heb je in ieder geval geen last meer van omtrekkende adem .Word alleen een beetje duur vrees ik .Maar ze konden ook hele rokershokken bouwen .Dus tja .
Misch dat een horgaas voor een scherm wel heel goed de snelheid kan afremmen .
Dus dan denk ik dat een combie op zich niet zo n verkeerd idee is .

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Afscherming tegen corona besmetting met (hor)gaas

De schermen zijn er om de grootste druppels te stoppen. Dit werkt op dergelijke manieren prima. De reden dat een mondkapje doorlatend is, is zodat je zelf ook nog kan ademen.

Reageer