parasieten metselbij?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

parasieten metselbij?

Al eens wat zitten googlen, maar vind niks. Zal wel zijn omdat ik niet op de juiste zoekwoorden kom.

Ik heb intussen een paar jaar een bijenhotelletje. In maart-april is dat een drukte van belang, op een paar weken tijd komt dat allemaal uit, en is dat ook weer allemaal gevuld en terug dichtgemetseld. Dit jaar valt me echter iets op dat me niet eerder opviel:

1: in een paar van die metselproppen zit een klein gaatje:
gaatje1.JPG
2: en een paar proppen zijn afgewerkt met andersgekleurde klei:
gaatje2.JPG
Kunnen dat tekenen zijn van parasitering?

Het hotel is zo'n holle kast, met daarin transparante kunststof slangetjes. Van wat ik daaraan zie word ik niks wijzer (maar ja, ik heb dan ook geen idee waarop te letten). Die slangetjes zijn eventueel makkelijk te verwijderen en schoon te maken, dus een geparasiteerde gang zou ik kunnen opruimen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: parasieten metselbij?

Misschien een vraag voor bijenhouden.nl?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: parasieten metselbij?


Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: parasieten metselbij?

Ik denk niet dat de gangen met 2 kleuren door een parasiet zijn open gebroken. Een sluipwesp bijvoorbeeld kan met zijn legboor wel een naald dik gat boren maar zal dat dan niet opnieuw dicht metselen.
Volgens mij bouwen veel soorten metselbijen eerst het “kozijn”, daarna gaan ze de cellen vullen, en dan wordt er pas afgedicht. In de tussentijd kan er misschien iets veranderd zijn aan de speci.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: parasieten metselbij?

Ik heb afgelopen najaar de buisjes met een gaatje in het "deksel" leeg- en schoongemaakt, en daarna teruggeplaatst.
Opvallend is dat deze lege buisjes niet erg populair zijn. Er zijn al buisjes opengemaakt en terug dichtgemetseld intussen, maar ik zie nog maar in één leeg buisje wat actie, dwz een hoopje stuifmeel achterin, maar nog niet meer dan dat.

Wat ik gisteren toevallig ook zag: een ander soort actie:
parende metselbijen1.jpg
parende metselbijen. En dat duurt me toch een eeuwigheid.... die hebben minstens een uur en waarschijnlijk veel langer op elkaar gezeten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: parasieten metselbij?

Zijn ze wel meerderjarig? Dat is nu het belangrijkst, juridisch.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: parasieten metselbij?

Ze zijn per definitie minder dan 1 jaar, daarom houden ze hun streepjes pyjama ook altijd aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: parasieten metselbij?

alle meligheid op een stokje, waarom paren die nu pas? Er zijn al buisjes, dus met eitjes, terug dichtgemetseld.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: parasieten metselbij?

Op papier zijn ze er juist vroeg bij. De mannen komen in principe in maart naar buiten maar de vrouwtjes pas een paar weken later. De bevruchting vind meteen op de dag van uitvliegen plaats. De mannen zitten dan al weken de voordeur in de gaten te houden.
Op jouw foto lijk je inderdaad het kleinere mannetje op de grotere vrouw te zien zitten. Het is normaal dat het wel een uur kan duren voor de paring plaats vindt, die duurt dan maar enkele seconden.

Reageer