Hoe gitig is brons.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Hoe gitig is brons.

Al heel lang maakt men eetgerei van brons.

Nu zitten daar wel wat metalen in die niet zo heel gezond zijn lijkt me.
De vraag is nu hoe giftig is het eigenlijk?

Natuurlijk zal het van het gebruik afhangen:
Lijkt me dat dagelijks gloeiend hete soep eten uit een bronzen soepkom heel wat kwalijker zal zijn dan brood opdienen op een bronzen schaal.

Berichten: 1.331

Re: Hoe gitig is brons.

In principe bevat brons in ieder geval koper en tin. Volgens de (Engelstalige) Wikipedia zijn er haast geen gevallen bekend van tin vergiftiging uit tin zelf, de oxides en de zouten. Koper is een stuk giftiger als je het bewust inneemt als een zoutverbinding in een bepaalde hoeveelheid grammen. Maar krijg je koper binnen op de 'normale' manier (dus via voedsel) dan is het menselijk lichaam goed in staat het weer uit te scheiden zonder nadelige gevolgen.

Omdat tin relatief duur is kwamen er situaties voor waarbij tin 'aangelengd' was met lood wat nu dus niet meer mag.
Nu wordt tin vaak verwerkt in blikjes maar die hebben tegenwoordig aan de binnenkant een beschermde coating en dat zal zo'n bronzen schaaltje dan wel ook hebben waardoor het hele idee van (langzame) vergiftiging wat academisch wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Hoe gitig is brons.

Bedankt voor de informatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Hoe gitig is brons.

Gewoon op Wiki: vroeger (bronstijd) werd arseen gebruikt (giftig). Misschien dat je dat bedoeld? Tegenwoordig/later echter tin.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Brons

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Hoe gitig is brons.

Nee niet precies.

Ik bedoelde meer als je regelmatig van een bronzen servies eet, hoe schadelijk is dat dan?

Net zoiets als je de waterleidingen van lood maakt is dat ook niet zo best, menig Romein heeft daar op de lange duur schade van ondervonden.

Berichten: 1.331

Re: Hoe gitig is brons.

In de middeleeuwen dronk men ook nog steeds uit tinnen bekers met o.a. lood en verbindingen met tin en hydrocarbon. Die laatste zijn haast net zo giftig als cyanide. Als men dan iemand wilde vergiftigen (een veel beoefende 'hobby' in die tijd) en men wilde geen argwaan wekken dan was het voldoende om het slachtoffer steeds wijn te geven uit de 'juiste' beker.

Berichten: 47

Re: Hoe gitig is brons.

Momenteel maakt men Bismuth brons, dat wordt niet meer groen (of toch lang zo snel niet) en bismuth is totaal niet giftig in metaalvorm. Het is lichter van kleur dan tin-koper brons.
Hangt ervan af waar je het voor wil gebruiken, als je zeker wil zijn, best zelf legeren, er zijn nogal wat 'grondstoffen, ruw brons dus in staven etc..' die uit china komen en waar Cadmium wordt in verwerkt....
bv ik hoorde onlangs van een partij belt-buckles uit het het verre oosten die uit cadmium/koper legering bestonden...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe gitig is brons.

Je kan de ld50 van elke component van brons eenvoudig opzoeken. Ik zie het probleem hier niet.

Reageer