Roofdieren lucht.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Roofdieren lucht.

Veel roofdieren hebben een zware lucht om zich hangen.

Waarom eigenlijk, die lucht kan ze alleen maar verraden als ze hun prooi besluipen?

PS.
Bij sommige rovers is het geen probleem, de uil van Harry Potter stinkt ook maar die jaagt van uit de lucht.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Roofdieren lucht.

Niet als hij/zij tegen de wind in jaagt.
Dan ruikt hij/zij juist de sterke prooigeur..

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Roofdieren lucht.

Toch blijft het een nadeel, want er moet soms een omtrekkende beweging worden gemaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Roofdieren lucht.

trucjes: verstoppen/ omsingeling door samenwerking
maar vooral snelheid en uithoudingsvermogen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Roofdieren lucht.

tempelier schreef: vr 22 jan 2021, 15:54 Toch blijft het een nadeel, want er moet soms een omtrekkende beweging worden gemaakt.
Misschien zijn de voordelen groter dan de nadelen. Bijvoorbeeld dat door de geur concurrentie weg blijft uit het jacht territorium of dat er makkelijker een partner wordt gevonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Roofdieren lucht.

Hoe groter het dier hoe sterker de geur. Zo zijn er kleine dieren die in de uitwerpselen van grotere dieren gaan rollen om zo een sterkere geur te hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Roofdieren lucht.

tempelier schreef: vr 22 jan 2021, 15:21 Veel roofdieren hebben een zware lucht om zich hangen.
Waar heb je eigenlijk geroken dat veel roofdieren een zware geur verspreiden? Ik kom in mijn leven nooit roofdieren tegen. Alleen een paar jaar geleden een vos in de Waterleidingduinen, maar die verspreidde geen geur.
vos.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Roofdieren lucht.

@Tempelier, kan jij jouw stellingname wat concreter maken? Roofdieren komen in allerlij kleuren en maten, van een spin tot een beer, van een koraalduivel tot een krokodil of van merel tot zeearend.

Nou heb ikzelf gerust wel eens de geur van een natte hond geroken. En van de meeste landdieren hebben de uitwerpselen natuurlijk een bepaalde geur. Wat bedoel je precies en voor welke diersoorten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Roofdieren lucht.

tempelier schreef: vr 22 jan 2021, 15:21 Veel roofdieren hebben een zware lucht om zich hangen.
Wat mij is opgevallen is dat als we met de hond naar de dierentuin gingen (toen dat nog mocht en Dierenpark Wassenaar nog bestond), zij altijd langs het leeuwen- of tijgerverblijf sloop, door haar poten zakkend en constant naar de roofdieren glurend totdat we er voorbij waren. Ditzelfde gedrag vertoonde ze trouwens niet bij de wolven (beren hadden ze bij mijn weten niet, dus ik kan daar niets over zeggen). Dus kennelijk rook zij toch de roofdieren. Wij ook wel maar toch op een andere manier dan de hond (geen trilpiepertje, maar een Tervuerense Herder, dus toch geen kleintje).

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Roofdieren lucht.

Een prooi dier (grazers) staan met hun achterste in de wind. Zo gaat hun geur naar de richting waar ze naar kijken en kunnen dan de roofdieren zien aankomen. Want roofdieren jagen tegen de wind in zo kunnen prooien hun geur niet rieken. De natuur is goed gemaakt

Reageer