Hoe lang blijft teken-/vlooiengif in haren huisdier schadelijk voor mezen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Hoe lang blijft teken-/vlooiengif in haren huisdier schadelijk voor mezen?

Her en der lees ik dat teken-/vlooienbandjes schadelijk zijn voor jonge mezen. We zijn dus gestopt met het gebruik van teken-en vlooienbandjes.

Onze hond heeft verschillende teken op zijn lijf; de mezen zijn intussen klaar met het bouwen van nesten. Kan ik weer gebruik maken van die bandjes of blijft dat gif nog langere tijd (dus ook volgend jaar) kwaad doen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe lang blijft teken-/vlooiengif in haren huisdier schadelijk voor mezen?

Wat is het verband tussen de hond en de mezen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Hoe lang blijft teken-/vlooiengif in haren huisdier schadelijk voor mezen?

Ze schijnen graag nesten te bouwen van plukken haar van huisdieren. Maar zolang je je hond niet buiten borstelt en het beest niet extreem verhaard vraag ik me af of het nog enig verschil maakt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe lang blijft teken-/vlooiengif in haren huisdier schadelijk voor mezen?

Ah, op die manier. Wij gooien het afgeborstelde haar van de hond altijd in de tuin. In de nestelperiode wordt het dan heel snel door vogels opgehaald. Maar onze hond draagt geen vlooienband, hij krijgt pillen tegen vlooien.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Hoe lang blijft teken-/vlooiengif in haren huisdier schadelijk voor mezen?

Er is onlangs een onderzoeksrapport van een actiegroep, PAN, verschenen over bestrijdingsmiddelen die in het haar van mensen konden worden aangetoond. Ik ben geen bioloog, dus heb het doorgebladerd zonder deskundigheid, je kunt het beter zelf lezen. In het haar van de mensen konden insecticiden zoals fipronil worden aangetoond. De mensen hadden de middelen vermoedelijk binnengekregen door het aaien van huisdieren zoals hond en kat die met vlooien- en tekenmiddelen behandeld waren. In de veeteelt zijn insecticiden als fipronil al jaren verboden, maar voor hond en kat zijn ze toegestaan omdat die niet bestemd zijn voor consumptie. Insecticiden zijn in principe alleen voor insecten schadelijk, dus mensen, honden, katten en mezen zouden er geen last van moeten hebben. Fipronil wordt in de natuur langzaam afgebroken, het duurt een paar maanden. De actiegroep PAN dringt erop aan dat deze insecticiden verboden worden voor de verzorging van honden en katten.

Berichten: 11

Re: Hoe lang blijft teken-/vlooiengif in haren huisdier schadelijk voor mezen?

In 2019 verscheen de volgende publicatie over pesticidenbelasting bij jonge koolmezen: https://edepot.wur.nl/506532

Aanbeveling
Om ongewenste verspreiding te voorkomen adviseren we particulieren na het borstelen van hun
huisdieren geen haren in tuin of natuur achter te laten en zeker geen honden- en kattenharen actief
aan te bieden als nestmateriaal (tenzij zij geen vlooien- en tekenmiddelen hebben gebruikt).


Helaas wordt niet gerept over de periode waarin de haren schadelijk kunnen blijven..

Reageer