spookslakken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

spookslakken

We hebben het al vaker meegemaakt, maar dit voorjaar loopt het uit de hand in het huis van mijn dochter: naaktslakken in huis. En we hebben geen idee waar ze vandaan komen.

's Nachts spoken ze rond, overdag vinden we de sporen terug. 's Nachts een keer onderweg naar de wc met de blote voeten op een naaktslak in de hal, lekker :( . 's Ochtends vind je de slijmsporen terug op het tapijt, maar aan die sporen is niet te zien waar ze vandaan kwamen, of waar ze intussen heen zijn. Begin of eind van zo'n spoor komt nergens vandaan en gaat nergens heen, idioot genoeg vinden we soms zelfs cirkelvormige sporen terug, geen begin of eind aan te onderscheiden.

Tijdens de verbouwing een paar jaar geleden hadden we dat soms ook, maar toen was nog wel te bedenken hoe: grote kieren in de aansluiting van een (houten) vloer op een nog niet afgewerkte muur. Maar nu is dat allemaal netjes afgewerkt, netjes op maat gezaagde vloerplaatjes op de planken, en netjes aansluitend gesneden tapijttegels. En de onderkant is geïsoleerd met glaswol.

Ik kan me nog voorstellen dat ze in de kruipruimte geraken via de ventilatieroosters, die ga ik eerdaags maar eens voorzien van insectengaas. Al heb ik geen idee wat ze daar gaan zoeken

1) Hoe groot moet een kier zijn om slakken door te laten? Kan dat onder een deur door?
2) Wat trekt die beesten naar binnen? Waar we die sporen vinden is er bij ons weten niks eetbaars te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: spookslakken

Wij hebben ook een tijdje naaktslakken gehad, ze kunnen door hele nauwe spleten gaan, ze hebben geen geraamte of harde delen.
Bij ons kwamen ze op katte brokjes af, we hadden drie katten die we altijd in de gang voer gaven, en iedere ochtend zagen we slijmsporen rond de voerbakjes van de poezen, en soms zag je ook nog een slak.
Nu hebben we geen katten meer en hebben we ook geen last meer van naaktslakken.

Berichten: 270

Re: spookslakken

Hier kwamen ze door de afvoer van de gootsteen binnen.
Blijkbaar kunnen ze door het water van de sifon heen kruipen. 's-avonds de stop erin was de oplossing.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: spookslakken

Rola schreef: za 10 jul 2021, 16:55 Hier kwamen ze door de afvoer van de gootsteen binnen.
Blijkbaar kunnen ze door het water van de sifon heen kruipen.
Dat is straf...
Weet je zeker dat ze niet op een andere manier binnenkwamen, en dan overdag in de afvoer wegkropen?

Berichten: 270

Re: spookslakken

Onder de bestrating ligt een controleput. Opgegraven, deksel eraf en tegen de zijwand zaten er een stuk of wat.
In de afvoer van 40 mm verschuilen terwijl die gewoon gebruikt wordt voor de afwas, vaatwasser en afgieten van de gekookte aardappels en groente lijkt mij niet waarschijnlijk.
Dan moeten ze tegen afwasmiddel en heet water kunnen.
Tussen de put en de gootsteen zit maximaal één meter buis.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: spookslakken

Leg op plekken waar je denkt dat slakken naar binnen komen maar een strookje bloem neer. Als ze via die route naar binnen komen dan zal je dat in de ochtend zeker zien.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: spookslakken

Het kan toeval zijn, of ook niet. Een week of twee geleden de vier kruipruimte-ventilatieroostertjes opengemaakt, een handje slakkenkorrels in laten lopen, en stukjes horrengaas in de buisjes geplaatst. Ondanks dat het toch wel standvastig slakkenweer is geweest geen slak meer gezien in huis.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: spookslakken

Wij hadden dat vroeger ook. De uiteindelijke oplossing: een rol kopertape van een paar euro. Slakken hebben blijkbaar een hekel aan koper, het wordt gebruikt om slakken uit bloempotten te houden met bloemen die van zichzelf wel aantrekkelijk zijn voor slakken.
We hebben toen de dorpel van de voordeur voorzien van kopertape en ons probleem was opgelost.

Beste 6 euro ooit besteed.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer