Diep Diepvriezen.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Diep Diepvriezen.

Als men iets invriest dan neemt de houdbaarheid (in het algemeen) toe als dat bij een lagere temperatuur gebeurd.

Maar hoe zit dat bij het passeren van het punt waar CO2 vast wordt?

Ik kan me dan een soort sprong voorstellen in de houdbaarheidstijd.
Immers bij veel processen is/ontstaat CO2 maar die is dan vast, wat het verloop misschien bemoeilijkt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Diep Diepvriezen.

Ik denk dat beneden een graad of twintig onder nul het leven van bacteriën en schimmels geheel tot stilstand komt.
Bederf is steeds te wijten aan wat dat soort leven doet. Dan is verder koelen zinloos.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Diep Diepvriezen.

Xilvo schreef: di 31 aug 2021, 17:24 Ik denk dat beneden een graad of twintig onder nul het leven van bacteriën en schimmels geheel tot stilstand komt.
Bederf is steeds te wijten aan wat dat soort leven doet. Dan is verder koelen zinloos.
Dat is niet waar denk ik.
Als men mensen invriest om ze later weer op te wekken. (Half SF)
Dan doen ze dat in vloeibare stikstof omdat Droogijs te warm is.

Ook is er nog iets als een soort interne desintegratie.

Volgens sommigen maakt dat dat ook in de vloeibare stikstof mensen niet meer terug te halen zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Diep Diepvriezen.

tempelier schreef: di 31 aug 2021, 17:38 Ook is er nog iets als een soort interne desintegratie.

Volgens sommigen maakt dat dat ook in de vloeibare stikstof mensen niet meer terug te halen zijn.
Het hangt er natuurlijk van af wat je onder bederf verstaat.
Voedsel dat eetbaar blijft, niet van smaak verandert, bederft niet.

Of je een ingevroren levend organisme weer tot leven kunt wekken is een andere vraag.
Ik dacht dat heel snel heel laag koelen een manier is om vorming van (te grote) ijskristallen te voorkomen, die tot beschadiging van cellen zouden kunnen leiden.

Reageer