Duiven in het verkeer

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Duiven in het verkeer

Waarom zijn stadsduiven zo onhandig in het verkeer? Als je bijvoorbeeld op je fiets een plek nadert waar een duif op de straat rondscharrelt gebeurt het soms dat de duif wegloopt van die plek zonder dat hij opmerkt dat hij in die richting precies naar het botsingspunt toe loopt. Pas op het allerlaatste moment voor de botsing vliegt hij weg. Is een stadsduif gewoon dom, of is er een beperking aan het gezichtsvermogen waardoor duiven de koers van een voertuig niet kunnen inschatten? Andere vogels zoals kraaien en spreeuwen doen dat beter.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Duiven in het verkeer

Ik heb ooit een video gezien waarbij een groep duiven aan het scharrelen was en één duif daarvan door een pelikaan in zijn grote snavel werd opgepakt, nog een paar keer zijn kleine duivenkopje uit de pelikanensnavel naar buiten stak, en daarna door de pelikaan werd doorgeslikt. Dat alles vond plaats zonder dat de andere duiven zich daar ook maar iets van aantrokken, die scharrelden rustig verder op zoek naar zaadjes, stukjes brood of wat dan ook. Wat is dat? Domheid, fatalisme, desinteresse, doodsverachting,... Wie het weet mag het zeggen.

Re: Duiven in het verkeer

Veel stadsduiven zijn ooit van duivenmelkers geweest.
Ook worden ze vaak gevoed.
Ze zijn daardoor minder schuw en dat kan dom overkomen, maar ze zijn dus een beetje gedomesticeerd.

Uilen moeten nogal "dom" zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Duiven in het verkeer

Het eerste:
Eerst dacht ik aan Seinfeld "George and the Pigeons" [Youtube]:

George Costanza : Miranda thinks I'm a butcher, but - it's not my fault, is it? Don't we have a deal with the pigeons?
Jerry Seinfeld : Of course we have a deal: They get out of the way of our cars; we look the other way on the statue defecations.


Het tweede:
Dat enkele dagen geleden domme jong uitziende duiven bleven zitten op de straat. Ik was alleen op de weg en stopte zelfs! En ik noemde ze stomme domme vogels! En maakten alleen kleine hopjes.

Ten derde:
Naar aanleiding van dit topic gezocht op internet "pigeons moving car" etc. Interessante dingen gevonden: zoals beeld verwerkingssnelheid en Hicks Law. Te veel om op noemen. Erg interessant makkelijk zelf te vinden: "pigeon moving car", "pigeons visual processing speed" etc.

Naar aanleiding van mijn google onderzoekje verwerkt een duif meer visuele gegevens per seconde. Een film met 25 beelden per seconde ziet voor een duif uit als een diashow (zover ik gelezen heb).

Mijn kennis/inzicht dusver:
Een duif kan veel later reageren op gevaar door hoge beeldverwerking snelheid. Waarschijnlijk hebben duiven leren overleven door op het laatste moment een energie zuinig stap(je) hop(je) opzij te doen. Dus als een "Stuka Bomber Ju87" (zonder sirene dan!) ofwel roofvogel uit de lucht hem probeert te grijpen op de grond. Ik kan mij voorstellen dat een klein energie zuinig hopje minder chaos veroorzaakt en men snel verder kan met de orde van de dag: eten vinden.

De duif heeft zoals ik begrip een high-tech highspeed camera. Echter de software/reflex mechanisme d.w.z. hoe de duif hierop reageert zit nog bij versie: 1.0. Een hopje opzij is zeer efficient voor een aanval roofvogel, maar voor een veel grotere auto/fiets?

Dus domme vogels? Nee, niet bepaald. Achterhaalde software? Wellicht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Duiven in het verkeer

Ik denk nog aan een ander verschil tussen duif en mens. Als een mens ziet dat er een botsing met een voertuig (fiets, auto) dreigt fixeert hij zijn blik op het voertuig, draait met zijn ogen vloeiend mee met het voertuig, en let op in welke richting het voertuig zich verplaatst ten opzichte van de achtergrond. In ieder geval bij zeilen: als de achtergrond en het schip op dezelfde plek blijven, lig je op een aanvaringskoers.

Een duif kan dat niet. Hij kijkt met een enkel oog zijwaarts naar het voertuig, hij beschikt dus niet over binoculair zicht om afstand in te schatten. Bovendien, als een duif loopt beweegt zijn kop niet vloeiend mee, maar schoksgewijs. Misschien zou een mens het ook moeilijk vinden om een dreigende botsing in te schatten als hij eenogig kijkt, en als zijn fixatiepunt niet vloeiend maar schoksgewijs meebeweegt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Duiven in het verkeer

Via google bird vision uitgekomen bij pigion intellegence. Niet verwonderlijk dat duiven slim zijn. Maar niets is perfect.

Echter onderstaande sluit aan bij jouw hypothese over 3D inzicht:

"Pigeons seem to require more information than humans for constructing a three-dimensional image from a plane representation."
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pigeon_intelligence

Ook enkele diepgaande artikels betreffende visuele cognitie vogels/duiven. Maar deze zijn voor mij als noob niet snel te volgen betreffende diepgang.

Interessant vind ik Hicks Law. Welke beslissing maken kwantifiseerd.

Ook verrassend hoeveel wetenschappelijke artikels er zijn.

Dat schoksgewijs niet geheel mee eens. Misschien creeert de duif zo een 3d beeld? Hoe ik begrijp heeft een duif meer fps. Hoe dit voor grote objecten cognitief vertaald weet ik niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Duiven in het verkeer

OOOVincentOOO schreef: za 25 sep 2021, 22:07 Via google bird vision uitgekomen bij pigion intellegence. Niet verwonderlijk dat duiven slim zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pigeon_intelligence
Dat is een interessante wikipedia-pagina. Duiven kunnen dus ook het verschil leren tussen kubisme en impressionisme!
Dat schoksgewijs niet geheel mee eens. Misschien creeert de duif zo een 3d beeld?
Ja, in een statische omgeving. Maar bij een bewegend voorwerp wordt dat moeilijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Duiven in het verkeer

Mogelijk is het schokkend bewegen (wat je bij veel vogels ziet) een methode om de kop juist tussen dat schokken zo bewegingloos mogelijk te houden om de omgeving goed waar te kunnen nemen.

Hier een fascinerend filmpje.

Verder lijken mij duiven ook niet bijzonder slim of handig, ook niet in het verkeer.
Toch zie je betrekkelijk weinig dode, aangereden, duiven op straat en gezien de aantallen functioneren ze evolutionair gezien uitstekend.

Re: Duiven in het verkeer

Maar wat is dom en slim bij vogels?

Ik heb zelf met mijn vader duiven gehad (hij had er op mijn geboortejaar nog een auto mee gewonnen. Dat lukt met geen enkele andere vogel! Uit Afrika weten ze de weg nog terug te vinden. Men weet nog steeds niet precies hoe. (Hij zou dit leuk gevonden hebben en veel te vertellen hebben, maar daar heeft niemand wat aan.))

Ik heb ook een tamme kraai gehad als klein jongetje. Die was uit het nest gevallen. Maar die vloog op een dag gewoon weg (natuurlijk) .. en toen dacht ik "domme kraai, nu moet je zelf voedsel zoeken" ;).

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Duiven in het verkeer

Ik dacht dat dat schokken met de kop bij duiven (en kippen) juist was om diepte in te schatten. Strek je arm maar eens uit en steek een vinger op, en kijk naar iets dat veel verder weg is op de achtergrond. Als je je hoofd dan heen en weer beweegt, lijkt je vinger veel sneller op je af te komen dan het object dat veel verder weg is.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Duiven in het verkeer

Het is geen wetenschappelijk/ biologische verklaring, maar aangezien de duif al sinds de oudheid het symbool voor vrede is, dat zal wel een reden hebben. Misschien dat ze altijd al heel vredig geweest zijn, dat dat gewoon hun 'karakter' is?
De Zwakken wachten op hun kans,
de Sterken zoeken hun kans en grijpen die,
maar de Wijzen creëren hun eigen kansen. [Chinese Wijsheid]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Duiven in het verkeer

wms schreef: do 30 sep 2021, 17:10 Misschien dat ze altijd al heel vredig geweest zijn, dat dat gewoon hun 'karakter' is?
Dat valt wel tegen:


Verder verklaart dat niet waarom ze vaak de verkeerde kant op vluchten als er verkeer aankomt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Duiven in het verkeer

Ik dacht dat dat schokken met de kop bij duiven (en kippen) juist was om diepte in te schatten. Strek je arm maar eens uit en steek een vinger op, en kijk naar iets dat veel verder weg is op de achtergrond. Als je je hoofd dan heen en weer beweegt, lijkt je vinger veel sneller op je af te komen dan het object dat veel verder weg is.
Zwaai vervolgens die opgestoken vinger met fietssnelheid door de lucht en kijk of je met de hoofdschudmethode de afstand nog steeds betrouwbaar kunt schatten, en de aanvaringskoers.


Duiven die stilzitten zijn trouwens best wel alert. Duiven op een balkon vliegen weg voor een waterstraaltje uit een waterpistool op 5 meter afstand. Duiven boven in een boom vliegen weg voor zeepbellen die in hun richting waaien. Misschien is een duif die op straat rondscharrelt zo aandachtig bezig met voedsel zoeken dat hij minder en later reageert op naderend verkeer.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Duiven in het verkeer

Xilvo schreef: do 30 sep 2021, 17:16 Verder verklaart dat niet waarom ze vaak de verkeerde kant op vluchten als er verkeer aankomt.
Ja, leuk filmpje, maar dat is biologisch te verklaren, dat heet concurrentie of zoiets dergelijks.
En als duiven een vredig 'karakter' hebben, kunnen ze het gevaar niet herkennen, en dus ook niet goed reageren, lijkt mij.
De Zwakken wachten op hun kans,
de Sterken zoeken hun kans en grijpen die,
maar de Wijzen creëren hun eigen kansen. [Chinese Wijsheid]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Duiven in het verkeer

wms schreef: do 30 sep 2021, 18:24 En als duiven een vredig 'karakter' hebben, kunnen ze het gevaar niet herkennen, en dus ook niet goed reageren, lijkt mij.
Ieder potentieel prooidier moet daar iets tegen doen. Als je niet duidelijk zeer onsmakelijk of giftig bent, niet zodanig gecamoufleerd dat je nooit te vinden bent, niet zo stekelig of geharnast dat jouw vlees niet te bereiken is, dan moet je tot vluchten of vechten in staat zijn.
Als je onder vredig verstaat je rustig op laten peuzelen, dan is "vredig" evolutionair een zeer slechte strategie die het niet lang volhoudt.

Onder "vredig" zou ik op z'n minst verstaan onderling vredig. Dat zijn duiven blijkbaar niet.

Reageer