Regenwormen traceren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Regenwormen traceren

Hallo allemaal,

Voor mijn bachelorscriptie ben ik bezig met het onderzoeken van het gedrag van wormen in de bodem. Nu loop ik tegen het probleem aan dat de activiteit van wormen erg lastig te meten is, heeft iemand van jullie enig idee welke methode ik hiervoor zou kunnen gebruiken?
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Regenwormen traceren

Gaat het om de biologie studie?
Of technisch een meetmethode aanleveren?
Een combinatie van beide?

Suggesties: maar dit moet je eigenlijk zelf of samen met anderen doen:
  • Probeer uit zelf studie bronnen te vinden wie dit eerder gemeten heeft.
  • Indien je ook praktisch onderzoek doet: doe veel gestructueerd en gedocumenteerde experimenten.
  • Bepaal mogelijke meetindicatoren: volgens mij zie je soms hoopjes grond boven uitlaatgat (tel en noteer iedere dag hoeveelheden en naderhand egaliseren).
  • Misschien kun je gevoelige microfoons gebruiken wat je in de grond stopt op verschilllende plaatsen (luisteren naar activiteit). Zoek uit is dat plausibel: kosten, tijd, meetgevoeligheid, wat levert het op, hoe werk je meetgegevens uit?
  • Misschien is het een optie de wormen in 2D land te laten bewegen (zowel horizontaal als verticaal opstellen bijvoorbeeld). Neem twee platen glas bijvoorbeeld 2-3 cm vanelkaar af. Vul met grond en plaats eventueel horizontaal of verticaal en maak foto's o.i.d.
  • Misschien kun je IR camera's huren. Laat je adviseren door anderen.
  • Bepaal welke grondsoort je neemt. Maak vooraf duidelijke keuzes over veel details. Als je in de loop van je onderzoek ongewild moet gaan wisselen kan je veel tijd kosten.
  • Misschien kun je langzaam de opstelling vullen met gips. Naderhand doorzagen en de lengte tunnels meten.
  • Uiteindelijk moet je een hoop intuitieve eigenschappen vertalen in getallen. Wat is activiteit? Lengte tunnels? Snelheid tunnelgraven?
  • Misschien kun je de wormen seismisch lokken (of andere manier) naar oppervlakte. Meet met stopwatch de tijd tot oppervlakte.
  • Bewegen kleine wormen sneller dan grote?
etc. etc. etc.
heel veel experimenteren en documenteren. Door gestructueerd te werken kun je uiteindelijk meetgrootheden definieren. Met bijvoorbeeld team overleg of in meetings kan je meetmethode steeds verder verfijnt worden. Zo krijg je richting en focus.

Volgens mij is het uiteindelijke doel dat jij demonstreerd gestrucueerd een onderzoek te kunnen aanpakken. Maar volgens mij heb ik al veel te veel verteld.

En altijd de bronnen aanhalen waar je de ideeen/gegevens of input van hebt gebruikt.

Berichten: 8

Re: Regenwormen traceren

Gevoelige microfoons lijkt mij zeker een goede optie. Misschien moeilijk te geloven maar ik hoorde ooit regenwormen! Bij elke stap hoorde ik een licht geruis, wormen die zich terugtrokken onder de grond. Die wormen komen maar met een heel klein puntje bovengronds, voor mensen onzichtbaar maar voor vogels wel te zien. Merels op een gazon duiken er op af. Overigens kun je soms blaadjes en sprietjes in een speciaal patroon rondom een hol van een regenworm zien liggen, alleen de massaliteit van dit verschijnsel trekt de aandacht.

Reageer