Longvissen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Re: Longvissen

stilstaande evolutie.. wel... zie.... stilstaande evolutie betekent dat de evolutie stilstond... een krokodil hoort hier ook bij.... en de axolotl zeker.... sinds het onstaan van de krokodel axolotl schildpad.... zijn er amper veranderingen gekomen de 'looks' van de beestjes daarom noemen ze het stilstaande evolutie... de krokodil ziet er juist hetzelfde uit als de krokodil uit de oertijd ( de Supercroc is er een voorbeeld van )

de axolotl is ook niet veranderd sinds hij onstond.. hij is zelfs in zijn larve stadium gebleven... dat is dus de zeden waarom hij ZEKER tot het onderwerp stilstaande evolutie behoord.... ik hoop dat je hier mee blij bent Cassanne... als je het deel van m'n werkje al eens wilt bekijken stuur dan ff een mail naar XXXXXXXXXXXXXXXXX ik heb ook msn...

Inge: men de evolutie van de mens bedoel ik idd dat we van de aap kwamen en dat de bonobo veel met ons gemeen heeft.... maar ook over de neanderthaler en de homo sapiens etc... maar ook over de nog komende ontwikkelingen van de mens.. zoals de mens misschien ooit mogelijk zal zijn om bepaalde delen van zichzelf te laten regeneren

in de eos( wetenschappelijk tijdschrift... in belgie.. weet niet hoe het zit in nederland ) zeiden ze ook dat de mens later twee richtingen uitkan

of de mens krijgt kieuwen om onder water te leven om een of andere reden

of de mens krijgt zonnecellen op z'n hoofd.. voor god weet welek reden... ik kan het opzoeken als je wilt... ( zelfde e mail voor vraagjes )

ik hoop dat hiermee de onduidelijkheden wegzijn ;-)

Groetjes

Edit moderator (suyver): volgens de regels van wetenschapsforum is het niet toegestaan om e-mail adressen te plaatsen. Als je op de hoogte gehouden wilt worden van antwoorden, dan kan je registreren en je abonneren op dit onderwerp.

Re: Longvissen

Whoopz! sorry ;-)... vergeten ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Longvissen

schildpad, haai, slang, sidderaal, coelacanth, wormen

en een hele interessante is de degenkrab (volgens mij heet ie zo)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 5

Re: Longvissen

Ja de degenkrab stond ook al op mijn 'nog-te-maken'-lijstje...

en die coelacanth.. wat is dat voor een beestje??? ik hebber nog nie echt veel van gehoord.... bedankt in elk geval ;-)

Groetjes

Re: Longvissen

Dat bijvoorbeeld een degenkrab er precies zo uitziet als zijn fossiele verwant wil nog niet zeggen dat ze ook precies hetzelfde zijn!

Re: Longvissen

Ik kwam laatst nog langs een aardig interessant artikeltje, als je het dan toch over de menselijke evolutie moet hebben zou ik me er is in verdiepen, het klinkt allemaal best logisch, de Aquatic Ape Theory.

http://www.sesha.net/eden/AAT.asp

Berichten: 168

Re: Longvissen

Het feit dat de Axolotl nog steeds kieuwen heeft is niets anders dat een neotenisch kenmerk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Neotenie

Neotenie is het verschijnsel dat bij sommige diersoorten de larven (juvenielen) in het wild het volwassenstadium nooit bereiken, maar zichzelf wel kunnen voortplanten. Met name dat laatste is vrij uniek, omdat in de natuur volwassenheid synoniem is voor geslachtsrijpheid. De omstandigheden zijn er naar dat de dieren beter af zijn niet volwassen te worden. Bij sommige salamanders verliezen de dieren bij het volwassen worden de kieuwen, wat voor bijvoorbeeld soorten die in diepe meren of kraters leven (zoals de axolotl) een groot nadeel is vanwege de veel lagere concentratie van zuurstof in grotten door het ontbreken van licht en dus waterplanten.

Verder komt neotenie voor bij sommige motten, kevers en Strepsiptera, een familie van insectenparasieten, maar alleen bij vrouwelijke exemplaren.

Een andere (evolutionaire) theorie is dat struisvogels ooit zijn ontstaan door neotenie omdat ze net zoals alle jonge vogels relatief grote poten, lange nek, geen ontwikkelde vleugels, grote ogen, en een kleine snavel hebben. Harde bewijzen hiervoor ontbreken echter.

Het woord komt uit het Grieks: neo: nieuw, jong + tenein: blijven

Sterker nog, wij mensen zijn in feite ook neotenische apen, denk maar aan het aangezicht, dat bij de apen in de puberteit sterk naar voren uitgroeit, wij behouden ons plat aangezicht als "kinderlijk kenmerk". Jonge apen hebben immers ook een plat aangezicht!

Berichten: 5

Re: Longvissen

dat hebik ook niet gezegd hé... maar de degenkrab is ni zoveel geëvolueerd t.o.v. vroeger.. natuurlijk is ie dat.. maar niet zoals bijvoordbeeld de vogels....

Groetjes

Berichten: 5

Re: Longvissen

oopz .. da laatste mag weg;-).. dankje voor info in elk geval

Berichten: 5

Re: Longvissen

ja dat klopt wel van die axolotl... merci... maar coelacanth.... ik weet nog steeds niet wat voor een ebeste je het is hoe het eruit ziet....

Berichten: 168

Re: Longvissen

omdat een beestje er uitwendig gedurende 500 mA hetzelfde heeft uitgezien wil nog niet zeggen dat er weinig of geen evolutie heeft plaatsgevonden. Denk maar eens aan fysiologische evolutie (omdat de omstandigheden zeer verschillend waren, moet dat diertje zich ook hebben aangepast). Maar idd, die evolutie kan je niet terugvinden in fossielen.

trouwens het feit dat een dier gedurende lange tijd enkel fysiologisch is geëvolueerd heeft trouwens een leuk naam. "het volkswagensyndroom" denk ff aan de VW kever en je bergrijpt meteen waarom :shock:

Coelacanth info

www.dinofish.com (lijkt een leuke site)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Longvissen

goh die AAT lijkt toch redelijk goed onderbouwd. Klinkt wel aannemelijk als alles wat wordt beweerd klopt. Dat weet ik natuurlijk niet.

Ik zal het er eens over hebben met m'n bio docente
"Meep meep meep." Beaker

Re: Longvissen

De coelacanth (Latimeria chalumnae) is een diepzeevis met een drielobbige staart en vinnen die verwant zijn aan poten. De enige normale vin van het dier is de eerste borstvin.

Dunne harde schubben bedekt met kleine punten vormen een taai maar flexibel harnas.

De hersenen van een coelacanth vullen slechts 1,5 % v/d schedel.

De eieren van coelacanthen zijn zo groot als tennisballen. Het vrouwtje

houdt ze bij tot ze uitkomen.

Het hart van de coelacanth is een S-vormige buis. De aan elkaar vastzittende nieren vormen samen één orgaan, wat uniek is bij gewervelde dieren.

Verder bereikt de paradoxale kikker (Pseudis paradoxa), net zoals de axolotl (Ambystoma mexicanum) nooit het volwassen stadium.

En hoe het komt dat een axolotl altijd juveniel blijft: Dit dier komt tegenwoordig enkel voor in het Xochimilcomeer in Mexico voor. Het water is hier ijskoud en belemmert de werking van het hormoon thyroxine, het hormoon dat jonge dieren volwassen maakt. Verder is het gebrek aan jodium, dat essentieel is bij de aanmaak van dit hormoon ook belangrijk.

Re: Longvissen

Nog enkele "levende fossielen":

1. De lingulide armpotigen (Lingulida) zijn zeedieren met een platte of bolle tweekleppige schelp. De kleppen worden alleen door spieren bij elkaar gehouden, er is geen slot. Ze zijn met behulp van een steel vastgegroeid of ingegraven in de bodem. Binnen de schelp zit een lofofoor, waarmee de dieren voedseldeeltjes uit het water filteren. Het geslacht Lingula komt al sinds het Devoon voor, en zijn sindsien weinig of niet veranderd. De huidige soorten leven ingegraven in de zeebodem van ondiepe warme zeeën of kustwateren.

Afbeelding

2. De ginko (Ginko ginko biloba) bewijst dat ook het plantenrijk individuen met een stilstaande evolutie kent. De ginko is een bladverliezende conifeer met een bijzonder waaiervormig blad waarin de naalden aaneengegroeid zijn. In het najaar heeft deze plant een goedgele kleur. De ginko is zeer winterhard en diens vruchten zijn eetbaar.

Afbeelding

Re: Longvissen

En dit is de paradoxale kikker (Pseudis paradoxa) waar ik het over had.

Afbeelding

Bovendien is de informatie die ik over dit diertje meegaf niet volledig correct. De paradoxale kikker leidt een soort omgekeerd leven. Uit de eitjes worden zoals bij alle kikkers kikkervisjes geboren. De paradoxale kikker blijft echter nagenoeg zijn hele leven een "kikkervisje" van 25 centimeter. Het voedt zich met planten tot het vier keer zo groot is als de volwassen individuen van 7 cm. In het allerlaatste gedeelte van zijn leven ondergaat het kikkervisje een metamorfose: hij verliest zijn staart en krimpt tot de bovengenoemde lengte van 7 cm. Onmiddellijk plant hij zich voort en sterft bijna direct hierna. De ongelooflijke traagheid waarmee het diertje volwassen wordt heeft weer te maken met het hormoon thyroxine.

Reageer