Mier in barnsteen.
Moderator: ArcherBarry
Degenkrabben zijn zeer nauw verwant aan de zeeschorpioenen (Eurypterida), en ze zijn er volgens een groot deel eminente geleerden ook rechtstreekse afstammelingen van. Verder wil ik benadrukken dat Eurypterida geen subklasse maar een orde is, en dat de door jouw vermelde subklasse Xiphosurida naar mijn weten niet bestaat.Toch even melden dat de degenkrab (subklasse Xiphosurida) in zijn eigenlijke uiterlijke vorm al voorkwam in het Devoon, zo 'n 360 mA geleden. Volgens mij staan ze eerder naast de zeeschorpioenen (subklasse Eurypterida) dan er de afstammelingen van te zijn. (klasse Merostomata)
Hier heb je volkomen gelijk in. Ik ben ook maar een mens, en kan derhalve ook fouten maken.Ook nog even zeggen dat het aantal potenparen bij schaaldieren niet vaststaat, enkel bij de Decapoda (krabben en kreeften) vinden we steevast 5 paar poten. (eigelijk is elke extremiteit van een schaaldier een aangepaste looppoot)
Volgens mij is 'rolspinnen' de meest gebruikte en ook de meest bekende naam, dus heb ik deze vermeld. Je hebt gelijk wat betreft 'zonnespinnen', maar van 'windschorpioenen' heb ik nog nooit gehoord. Vanwaar die naam?Solifuga, naast rolspinnen ook zonnespinnen of windschorpioenen genoemd
Degenkrabben zijn zeer nauw verwant aan de zeeschorpioenen (Eurypterida), en ze zijn er volgens een groot deel eminente geleerden ook rechtstreekse afstammelingen van. Verder wil ik benadrukken dat Eurypterida geen subklasse maar een orde is, en dat de door jouw vermelde subklasse Xiphosurida naar mijn weten niet bestaat.Toch even melden dat de degenkrab (subklasse Xiphosurida) in zijn eigenlijke uiterlijke vorm al voorkwam in het Devoon, zo 'n 360 mA geleden. Volgens mij staan ze eerder naast de zeeschorpioenen (subklasse Eurypterida) dan er de afstammelingen van te zijn. (klasse Merostomata)
Ze zijn idd nauw verwant, geen enkel probleem mee, en mij lijkt het niet interessant om over systematiek te beginnen discusiëren want elke auteur brent veelal zijn eigen systematiek naar voren. Ik vraag me trouwens af waarom je denkt dat ik hier terplekke zomaar een subklasse zou uitvinden. Laten we elkaar hier beter wat helpen ipv elkaar af te kraken![]()
Maar goed, ik baseerde me op Harris 1992 (concepts on zoology)waar er duidelijk wordt gesproken over de subklasse Eurypterida, maar ook in Henderson's spreken ze over subklasse (of orde), als je wil check ik morgen ook ff mijn Barnes (invertebrate zoology), maar ik vrees dat ze ook over subklasse zullen spreken. Misschien kan je dan ook even vermelden welke eminente geleerden halstarrig over de orde Eurypterida spreken en ze als subklasse verwerpen en verkondigen dat ze er van afstammen.
ook hier$
http://www.palaeos.com/Invertebrates/Arthr...Eurypterida.htm
of hier
http://www.virtualology.com/virtualmuseumo...ingdomanimalia/
en op vele andere sites en boeken!
misschien nog een quote erbij!
Eurypterids are chelicerate arthropods, and until recently were put into the Class Merostomata with the Xiphosura (horseshoe crabs). It is now believed that the Eurypterida is the sister group to the Arachnida, making the sea-scorpions closer relatives of the scorpions and spiders than to horseshoe crabs. (www.ucmp.berkeley.edu). Dus misschien moeten we ze zelfs als een zustergroep van de Arachnida bekijken.Hier heb je volkomen gelijk in. Ik ben ook maar een mens, en kan derhalve ook fouten maken.Ook nog even zeggen dat het aantal potenparen bij schaaldieren niet vaststaat, enkel bij de Decapoda (krabben en kreeften) vinden we steevast 5 paar poten. (eigelijk is elke extremiteit van een schaaldier een aangepaste looppoot)
Ik ook, maar ik probeer er zo weinig mogelijk te maken!Volgens mij is 'rolspinnen' de meest gebruikte en ook de meest bekende naam, dus heb ik deze vermeld. Je hebt gelijk wat betreft 'zonnespinnen', maar van 'windschorpioenen' heb ik nog nooit gehoord. Vanwaar die naam?Solifuga, naast rolspinnen ook zonnespinnen of windschorpioenen genoemd
Ik had enkel maar van zonnespinnen en windschorpioenen, gehoord en niet van rolspinnen. Op deze site gebruiken ze windschorpioenen, of ik dat de beste naam vind is weer een andere zaak!!!
http://knnv.rotterdam.free.fr/CHELICER.htm
Zoogdieren stammen af van zoogdierachtige reptielen. Dit is onder meer de Dimetrodon . Zij behoren reeds tot de Synapsiden (1 slaapvenster), de grote groep waar alle zoogdieren van afstammen. Deze groep bestond reeds voor de groep van de Dinosauria2) Kan een zoogdier evolueren uit een reptiel? Ik weet dat dit bij vogels wel het geval is (de vogels zijn uit de hierboven genoemde dinosauriër compsognathus ontstaan), maar ik weet het niet zeker omtrent zoogdieren. Ik heb namelijk sterke vermoedens dat de brachiosaurus de voorouder is van de giraf (Giraffa camelopardis), maar kan dit niet bewijzen.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar volgens mij bedoel je met het stukje dat ik vetgedrukt heb dat een subklasse hetzelfde is als een orde. Indien dat het is wat je bedoelt, kijk dan even hieronder:Maar goed, ik baseerde me op Harris 1992 (concepts on zoology)waar er duidelijk wordt gesproken over de subklasse Eurypterida, maar ook in Henderson's spreken ze over subklasse (of orde), als je wil check ik morgen ook ff mijn Barnes (invertebrate zoology), maar ik vrees dat ze ook over subklasse zullen spreken. Misschien kan je dan ook even vermelden welke eminente geleerden halstarrig over de orde Eurypterida spreken en ze als subklasse verwerpen en verkondigen dat ze er van afstammen.
Dat geldt ook voor mij.Ik ook, maar ik probeer er zo weinig mogelijk te maken!
Bograb schreef:Zo, dat weet ik dan ook al weer, en dat is dan weer een theorie voor in de prullenmand, zodat ik me daarop ook al weer niet hoef te concentreren. Erg bedankt voor je verhelderende uitleg overigens.
Bovendien was het absoluut niet mijn bedoeling om je af te kraken, en het spijt me als je je aangevallen voelt. Ik wilde niet insinueren dat jij een subklasse hebt uitgevonden, ik zei alleen dat ik er nog nooit van had gehoord.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar volgens mij bedoel je met het stukje dat ik vetgedrukt heb dat een subklasse hetzelfde is als een orde. Indien dat het is wat je bedoelt, kijk dan even hieronder:Maar goed, ik baseerde me op Harris 1992 (concepts on zoology)waar er duidelijk wordt gesproken over de subklasse Eurypterida, maar ook in Henderson's spreken ze over subklasse (of orde), als je wil check ik morgen ook ff mijn Barnes (invertebrate zoology), maar ik vrees dat ze ook over subklasse zullen spreken. Misschien kan je dan ook even vermelden welke eminente geleerden halstarrig over de orde Eurypterida spreken en ze als subklasse verwerpen en verkondigen dat ze er van afstammen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Subklasse_%28biologie%29
Over mijn bron gesproken. De stelling dat degenkrabben (Limulidae) afstammelingen zijn van de zeeschorpioenen (Eurypterida) heb ik gelezen op steekkaart 70, van groep 1, van de verzameling Monsters!. Dit is een verzameling van steekkaarten, onderverdeeld in 6 groepen, over hedendaagse, prehistorische en mythologische dieren. De passage waarin de informatie stond luidt letterlijk:
Degenkrabben zijn verwant aan de spin, de teek, en de schorpioen, maar hun vroegste voorouders zijn de eurypterida of zeeschorpioenen.
Indien je het aan de makers wilt vragen: op de binnenkant van de map waarin deze verzameling zich bevindt, staat vermeld:
Vertaling en redactie: Studio Imago, Amersfoort
Uitgever: IMP Nederland B.V.
In Nederland weet ik het niet maar in België is die gevestigd:
p/a Hertenstraat 66, 2300 Turnhout 1
Verder staat er:
"...Deze uitgave is op zorgvuldige wijze en naar beste weten samengesteld..."
Ik wil niet beweren dat jouw bronnen slecht zijn, en heb het volste respect voor jouw mening (in het begin was ik ook een beetje kritsich t.o.v. mijn bron), maar volgens mij is wat er op die kaart staat juist.
Als laatste:
Dat geldt ook voor mij.Ik ook, maar ik probeer er zo weinig mogelijk te maken!