Adulte stamcellen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Adulte stamcellen

Naar ik gehoord heb zijn adulte stamcellen stamcellen van mensen vanaf de geboorte en ouder.

Ik heb ook gehoord dat je een "stamcel" kan maken door de kern van een willekeurige cel in een eicelomhulsel te steken.

Weet iemand hier iets meer over :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Adulte stamcellen

De methode die je beschrijft is de gangbare manier om een kloon te maken. Uit zo'n cel, die door de behandeling geherprogrammeerd wordt, kan een embryo groeien met dezelfde genetische informatie als de donor van het DNA uit de kern. Als er eenmaal een embryo is ontstaan dan kun je vervolgens daaruit stamcellen halen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Re: Adulte stamcellen

Dit is niet wat ik bedoel, ik bedoel als je zo een cel kunt maken (of direct een stamcel van een volwassene gebuikt voor de gemakelijkheid) en als je die vermenigvuldigd (celvermeerdering) in een voedingsbodem en als je ze dan direct gebruikt voor behandeling van bvb. Alzeimer,...

Dat is toch ook mogelijk of niet?

In dit geval zou je ze adulte stamcellen (volwassen stamcellen) noemen, niet? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Adulte stamcellen

Adulte stamcellen zijn inderdaad stamcellen uit een individu dat al volledig gevormd is, dus het embryonale stadium voorbij is. Ook volwassen mensen bezitten dus nog stamcellen, maar deze zijn in principe moeilijker te gebruiken dan embryonale stamcellen omdat ze minder flexibel zijn. Toch denkt men dat uiteindelijk ook met deze stamcellen bepaalde aandoeningen te genezen zijn (zoals Alzheimer).
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Adulte stamcellen

Momenteel worden stamcellen uit een individu uit bloed gehaald. Deze zijn in kleine hoeveelheden aanwezig. Na isolatie (en celkweek) kunnen ze voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Een voorbeeld hiervan is het inbrengen van stamcellen in beschadigd spierweefsel na een hartinfarct. De stamcel is namelijk afhankelijk van een hoop verschillende factoren, waaronder omgevingsfactoren. De stamcel past zich aan en ontwikkeld zich richting een functionele cel in het desbetreffende weefsel. Het risico van de technieken is dat men nog niet goed weet wat de gevolgen zijn. De toepassing van stamcellen bij een hartinfarct heeft bijvoorbeeld als nadeel dat het 'nieuwe deel' van het spierweefsel in het hart een eigen spiercontractie/ritme aanneemt. Hierdoor krijgt men dan hartritmestoornissen wat weer andere problemen kan veroorzaken.

Onder voorbehoud is het dus mogelijk.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Berichten: 4.502

Re: Adulte stamcellen

Wel op de topic laat ingaande:

Van een leek een mogelijk stomme vraag en die luidt:

Zijn er uit het vruchtwater of de moederkoek stamcellen de genereren;zou dat zo zijn,dan is er een depot aan te leggen van alle geborenen na het toepassen ervan! :D

Berichten: 339

Re: Adulte stamcellen

Enige achtergrondinformatie:

http://noorderlicht.vpro.nl/dossiers/44329...fdstuk/5199470/

Commerciele instellingen waar je als bezorgde ouder navelstrengbloed van je kind kunt opslaan bestaan al:

www.cryo-save.com

www.stamcelbanknederland.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Adulte stamcellen

Zijn er uit het vruchtwater of de moederkoek stamcellen de genereren (..)
Jawel, maar dat zijn adulte stamcellen en niet de omnipotente stamcellen die je het liefst wil kunnen gebruiken.

Stamceltherapie (regeneratieve geneeskunde) staat nog in de kinderschoenen en helaas hebben we de differentiatie van stamcellen in vivo nog niet goed onder controle. Je kan je daarbij voorstellen dat je (adulte) stamcellen in een beschadigd hart inbrengt en dat je vervolgens ander weefsel terugvindt bij controle. Bijvoorbeeld kraakbeen in plaats van spierweefsel.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Adulte stamcellen

Het probleem van incorrecte differentiatie is vrij onwaarschijnlijk doordat het locale milieu dit normaal gespoken niet toestaat. Het probleem is vaak dat van alle ingespoten cellen slechts een promile stamcellen bevat, vervolgens zullen dan ook nog eens een aantal van deze stamcellen afsterven doordat ze zich niet nestelen en gaan differentieren.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer