Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

@ ArcherBarry.
Heb je al informatie ingewonnen bij een sportarts tijdens het EK veldschieten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

egos schreef: do 22 aug 2019, 18:31 @ ArcherBarry.
Heb je al informatie ingewonnen bij een sportarts tijdens het EK veldschieten?
Helaas op het EK was geen sportarts aanwezig, en de aanwezige huisarts kon er toen geen antwoord op geven.

Vandaag liep ik medische dienst bij de 10 miles van Tilburg en de sportarts (en haar SEH collega) daar kon mij vertellen dat het doorslikken van de anticonseptie pil geen significant aantoonbaar effect heeft met betrekking tot zowel sport prestaties als vermindering van blessure leed.

Ik hoop dat je hier voldoende info mee hebt.
Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

Top, bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Verminderde kans op voorste kruisbandletsels met de anticonceptiepil?

Bij verder onderzoek kom ik echter studies tegen, die de anticonceptiepil mbt de preventie van voorstekruisbandletsels een positieve invloed toeschrijven.

In het artikel: "Oral contraceptives provide protection against anterior cruciate ligament tears: a national database study of 165,748 female patients"
zorgt de anticonceptiepil bij 15-19 jarige meisjes voor 63% minder voorstekruisbandletsels.

"Conclusions: OCPs have a protective effect on ACL tear, especially in the 15–19 age group, which exhibited a 63% reduction in the rate of tear. Consideration should be given to prescribing OCPs to younger athletes, after careful assessment of the risks of these commonly prescribed medications".

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10. ... ode=ipsm20

Reageer