Collageen bij een peesruptuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Collageen bij een peesruptuur

Mijn vraag is of het collageen in een pees bij een ruptuur ook kapot gaat? Zelf vermoed ik van niet:

Collageen wordt beschreven als zeer sterk. Mij is ook altijd wijs gemaakt dat collageen alleen kapot kan worden gemaakt door het te gaan koken, het chemisch te laten reageren en door macrofagen. In de matrix van bindweesel liggen de collagene vezels. In de matrix bevinden zich o.a. proteoglycanen die met hun waterstofverbinding aan de collagene vezels hechten. De sterkte van collageen is velen malen groter dan de verbinding van matrix met collageen, stel ik me dan voor.Bij een ruptuur van een pees stel ik me dus ook voor dat de collagene vezels uitelkaar en van elkaar los getrokken worden op de plaats van de ruptuur. Daarbij blijven de collagene vezels intact doordat de collageensterkte dus vele malen sterker is dan de verbinding van matrix met het collageen. Er is dus naar mijn idee alleen sprake van flinke matrixschade en het collageen dus nog geheel intact.

Weet iemand ook of dit ook daadwerkelijk klopt?

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Collageen bij een peesruptuur

In het geval van een partiele ruptuur kan je gelijk hebben, maar bij een volledige ruptuur moet alles wel scheuren, dus de matrix en de collageen vezels. Bij een ruptuur van bijvoorbeeld flexorpezen of je achillespees kost het wel eens wat tijd om ze op te zoeken een paar centimeter van waar hij eigenlijk had moeten liggen.

Reageer