Pijnstillers of drugs

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 10

Re: Pijnstillers of drugs

In mijn leeftijdscategorie (30ers) kom ik véél meer mensen tegen die middelen als oxycodon en fentanyl misbruiken dan heroïnegebruikers. En dan heb ik het niet alleen over mensen uit de medische sector, maar ook over mensen die deze middelen 'op straat' (of via internet) verkrijgen. Ze ervaren het als puurder en sterker dan heroïne, en het stigma op deze medicatie (eigenlijk gewoon drugs in veel gevallen) is niet zo groot als bij heroïnegebruik. Terwijl het detoxen (zowel lichamelijk als geestelijk) minstens zo zwaar kan zijn.
 
Of het gebruik van fentanyl goedkoper is dan heroïne betwijfel ik ten zeerste. Ik heb hier wisselende verhalen over gehoord. Volgens mij is het vrij kostbaar om elke dag een fentanyl patch te roken.
 
Of iemand verslaafd zal raken aan een middel is inderdaad een complex proces en hangt af van vele factoren.

Berichten: 12.262

Re: Pijnstillers of drugs

Ik denk dat het grootste stigma bij drugsgebruik ligt op het gebruik van naalden. 
 
Het stereotype beeld van een 'junkie' is toch wel iemand die loopt te klooien met een aansteker, theelepeltje en injectiespuit, ergens in een steegje oid. De drug, meestal heroine, komt dan ook nog van een of andere vage dealer die het versneden heeft met dingen waar je mogelijk nog steller aan dood gaat dan de heroine zelf.
 
Fentanyl is zeker goedkoper dan heroine, als je het per dosis bekijkt. Equivalent heb je wellicht in de orde van 50 tot 200 keer meer heroine dan fentanyl nodig voor hetzelfde effect.
 
Fentanyl is echter een synthetisch product dat massaal geproduceerd wordt, en het is gewoon heel goedkoop. Op de zwarte markt betaal je wellicht $200 voor een gram (equivalent aan een ons heroine!), maar in grote hoeveeheden is het nog veel goedkoper. Je kunt pakweg een hele kilo kopen uit china voor $20.000. 
 
Als je die kilo zou verdelen tot 1 milligram doses en die als heroine zou verkopen dan zie je ongeveer de straatwaarde daarvan: tientallen miljoenen euros. Het probleem is natuurlijk wel dat gebruikers geen 1 mg kopen, maar bijv 100 mg heroine willen. Dan moet je het versnijden met 99 mg van 'iets anders' - hopelijk iets onschuldigs als lactose oid, maar het kan net zo goed steengruis zijn. 
 
Enige voordeel dat ik er aan kan zien is dat verslaafden de kosten van hun verslaving dusdaning kunnen reduceren dat ze geen criminaliteit meer nodig hebben om aan hun dosis te komen: Een heroineverslaving van 100 euro per dag kan worden vervangen door een fentanylverslaving van minder dan een euro per dag. 
 
Qua gezondheid wellicht niet direct een wist, maar secundair misschien wel: door de lagere kosten kan iemand wellicht voorkomen dakloos te raken en dergelijke. 
Victory through technology

Reageer