Voorbereiding geneeskunde toelatingsproef 2018

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Voorbereiding geneeskunde toelatingsproef 2018

Ik zal dit schooljaar (2017-2018) afstuderen en ik zou ook in juli of augustus mijn toelatingsproef voor geneeskunde willen doen. Hiervoor heb ik een goede voorbereiding nodig. Zijn er speciale boeken die mij een goede voorkennis voor chemie, fysica, biologie en wiskunde kunnen bezorgen? Zijn er ook misschien proefklassen of workshops die door universiteiten worden georganiseerd voor studenten zoals mij?

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Voorbereiding geneeskunde toelatingsproef 2018

De beste boeken zijn die van https://geneeskunde.be/. Het pakket kost 80 euro en bestaat uit twee boeken. Je krijgt een theorieboek en een oefenboek. Dit is volgens mij de ideale voorbereiding op het toegangsexamen geneeskunde. 

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Voorbereiding geneeskunde toelatingsproef 2018

Er zijn zeker trainingen. Capita Selecta en DeCu zijn twee voorbeelden. Wel richten die zich op decentrale selecties op specifieke uni's, en die kunnen inhoudelijk aardig wat van elkaar afwijken. Je kunt natuurlijk altijd extra oefenen, zoals met behulp van het oefenmateriaal van pinguin's link hierboven, maar de ervaring leert dat je specifiek leermateriaal krijgt van de universiteit waar je je aanmeld. Vervolgens krijg je een bepaalde tijd om je daarop voor te bereiden en dan volgt de toetsing. Extra voorbereiden is dus niet per se nodig, en het meeste wat je extra gaat leren zal overbodig zijn op de decentrale, maar kan natuurlijk nooit kwaad. Uiteindelijk zal het erom gaan hoe goed je de specifieke stof hebt voorbereid die de universiteit je heeft gegeven voor de decentrale. Zorg dat je dat dus kan dromen, dan komt het vast wel goed. En als je kan, volg zo'n training, dat helpt vaak ook heel wat. Succes met je examens en met je decentrale volgend jaar.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Voorbereiding geneeskunde toelatingsproef 2018

Wellicht heb je met betrekking tot de anatomie en fysiologie iets aan video's op youtube van Oscar Eggen. 
Succes!

Berichten: 216

Re: Voorbereiding geneeskunde toelatingsproef 2018

Ik heb lang geleden een week lang een voorbereidingscursus chemie / fysica gevolgd aan de VUB (vrije universiteit Brussel), eigenlijk was dit ter voorbereiding op de opleiding ingenieurswetenschappen, farmacologie ... De fysica was een flop (enkel vectoren), de chemie was zeker de moeite waard. Hier peilen ze eerst naar je kennis en word je ingedeeld in groep 1 of 2, basiskennis 4-5de middelbaar ASO wordt wel verondersteld gekend te zijn, anders kan je er niet veel doen. Er werden veel oefeningen gemaakt, m.n. elektronenconfiguraties/orbitalen, vergelijkingen, hoe gebruik maken van je Tabel van Mendeljev etc. De coachingsessie voor toekomstige studenten geneeskunde (Universiteit Hasselt) raad ik niet aan, 500 man in één zaal, enkel wordt er hier overlopen welke stof je moet kennen, that's it, er is geen tijd om ze zelf ter plekke te maken, uitleg te vragen enzovoort. Je krijgt wel een code en je kan vervolgens oefeningen maken op Blackboard. 

Berichten: 287

Re: Voorbereiding geneeskunde toelatingsproef 2018

Zorg ervoor dat je basale biologie, scheikunde, wiskunde en natuurkunde op orde zijn, dan moet het goedkomen! Geen enkele arts wordt een goede arts zonder een gedegen basis in de exacte vakken; het wordt anders een lastige opgave om fysiologische processen in het menselijk lichaam - van molecuul tot cel tot individu - te begrijpen.

Berichten: 22

Re: Voorbereiding geneeskunde toelatingsproef 2018

Ik zou je zeker aanraden om aan de coachinglessen van UHasselt deel te nemen, zelf volg ik deze ook.

Maar het probleem is nu wel of je je nu nog kunt inschrijven aangezien we al zijn begonnen met de lessen. Misschien kan je ook eens aan je leerkrachten wiskunde/wetenschappen vragen of zij extra oefeningen hebben?

Bij mij op school organiseert de leerkracht wiskunde seminarielessen om ons te helpen bij het voorbereiden op het toelatingsexamen.

Berichten: 1

Re: Voorbereiding geneeskunde toelatingsproef 2018

Zijn er mensen die ervaring hebben met de voorbereidingspakket die wordt aangeboden door Ku leuven.

De online cursussen en de workshops bij campus Kulak?

 

 

Reageer