Kruisinfectie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Kruisinfectie

De term kruisinfectie zorgt voor verwarring. 
 
Is de volgende redenering correct?
 
Een besmetting via direct contact is een contactbesmetting of gewone besmetting.
voorbeelden: seksueel contact, contact via handen, via verwondingen, via bloed en slijmvliezen, via waterdruppeltjes (aerogeen)
 
Een besmetting via indirect contact is een kruisbesmetting
Dit is een besmetting via een transportmiddel. Voorbeelden: handen, voorwerpen, instrumenten, gereedschappen, voedsel, ontlasting, insecten.
 
Afhankelijk van het aantal ziekteverwekkers, de virulentie en de weerstand van de gastheer kan een contact of kruisbesmetting tot een infectie respectievelijk kruisinfectie leiden.
 
M.a.w. 
Wanneer ik een besmette hand van iemand schudt dan is dit een contactbesmetting. 
Wanneer ik een deurknop vastpakt, die voor mij is aangeraakt door een besmette hand dan is dit een kruisbesmetting.
Als ik vervolgens met mijn besmette hand mijn slijmvliezen van ogen neus-of mond aanraak, dan zou dat tot een infectie (respectievelijk kruisinfectie) kunnen leiden.

Berichten: 12.262

Re: Kruisinfectie

Ik weet niet of je dit zo algemeen kunt stellen, het verschilt zo sterk per ziekteverwerkker dat je er m.i. geen universele termen of criteria voor kunt gebruiken. 
 
Ook 'transportmiddel' is nogal vaag: een deurklink gebruiken is nogal wat anders dan in een gebruikte injectienaald stappen, al is het technisch gezien wel via 'een voorwerp' in het laatste geval. 
Victory through technology

Berichten: 216

Re: Kruisinfectie

Ik citeer, een kruisinfectie wordt veroorzaakt door besmetting van de zorgvrager met micro-organismen uit het ziekenhuismilieu (Van de Putte, 1997), of die besmetting nu plaatsvindt via direct contact (zoenen of hand schudden) of indirect contact (bedsponden vastnemen) maakt dus eigenlijk niet uit lijkt me. Dus kruisbesmetting kan optreden na direct of indirect contact, zo interpreteer ik het. 

Berichten: 12.262

Re: Kruisinfectie

Dat kan, maar de terminologie is gewoon te beperkt om de lading te dekken. 
 
Als je wilt onderzoeken hoe een ziekte wordt overgedragen dan moet je gewoon kijken naar welke mate van contact welk risico geeft. 
 
Of er transportmiddel tussen hoeft te zitten is feilijk niet zo relevant: Iemand met HIV kun je veilig de hand schudden, maar als je toevallig allebei je handen hebt openliggen is infectie via het gebruik van dezelfde deurklink niet onmogelijk. 
 
Bij kruisbesmetting gaat het meestal over situaties waarin zaken niet voldoende worden gereinigd tussen gebruik, en dat beperkt zich niet tot de medische sector. De term wordt bijvoorbeeld ook gebruikt in voedselveilgheid, waarbij het niet zo handig is om eerst een rauwe kip tot nuggets te snijden (die vervolgens de frituurpan in gaan en daarna veilig voor consumptie zijn( om vervolgens op diezelfde snijplank een salade voor de volgende klant te prepareren (die koud wordt opgediend). 
 
En dan heb je nog redelijk contactloze verspreiding via bijvoorbeeld aerosolen van verkouden mensen die zitten te niezen in de bus, en best een andere passagier kunnen besmetten zonder de ooit aan te raken. 
Victory through technology

Reageer