Uitleg Colloid Osmotische druk

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Uitleg Colloid Osmotische druk

Ik vroeg me af hoe het zit met het constant blijven van de COD van het bloedplasma. Er wordt namelijk genoemd dat deze constant is, echter er wordt bij het begin van de haarvaten vloeistof uit het haarvat geperst door de hydrostatische druk. Ik zou denken dat hierdoor de concentratie van eiwitten in het bloedplasma toeneemt en hierdoor ook de COD zou toenemen..?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Uitleg Colloid Osmotische druk

Maar de COD zorgt weer voor waterverplaatsing van extravasaal naar intravasaal.

Dat compenseert elkaar toch gewoon?

Hydrostatische druk > water extravasaal > COD stijgt > meer waterverplaatsing extravasaal naar intravasaal > COD daalt + hydrostatische druk > water extravasaal etc etc.

Ik zie geen problemen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Re: Uitleg Colloid Osmotische druk

Ja precies, dat leek mij ook het geval. Maar de bijgevoegde afbeelding laat zien dat de COD gelijk blijft tijdens de filtratie en absorptie, dat zou, in het geval van jouw verklaring niet het geval zijn. (?)
Bijlagen
14_10b T weefselvloeistof_1.jpg
14_10b T weefselvloeistof_1.jpg (52.16 KiB) 2445 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Uitleg Colloid Osmotische druk

In het geval van mijn verklaring hou ik rekening met de realiteit en niet hoe het lichaam idealiter functioneert.

Elk organisme leeft graag in een status van absolute homeostase. Dat geeft namelijk de beste overlevingskans.

Heb je een vochttekort, dan heb je een relatief teveel aan natrium. Dit prikkelt chemoreceptoren in je hersenen wat leidt tot de dorstprikkel. Het organisme gaat hierdoor drinken waardoor de hypernatriemie zich herstelt en de homeostase weer is bereikt.

Dat plaatje doet vermoeden alsof je te allen tijde exact hetzelfde aantal albuminemoleculen in het intravasale vochtcompartiment hebt (ik neem als voorbeeld albumine want die is voor 80% verantwoordelijk voor de intravasale COD).

Dat plaatje is dus een vereenvoudiging van de werkelijkheid. Is niets mis mee, want dat maakt de uitleg makkelijker. Rijmt het met de realiteit? Nee.

Een belangrijke functie van het lymfestelsel is bijvoorbeeld ook het uitscheiden van eiwitten vanuit de lymfe naar de vaten. Zonder dit mechanisme is een persoon binnen 24 uur dood.

Praktijkvoorbeelden:

Eet een paar dagen minder eiwitrijk voedsel en je albumine zal dalen.

Je hebt een ernstige hypertensieve nefropathie met albuminurie en je albumine zal dalen.

Je hebt een leverziekte waardoor je lever geen albumine meer kan produceren en je albumine en COD zal dalen.

Je eet disproportioneel veel vlees en je albumine zal stijgen.

Die strakke, rechte lijn moet je beschouwen als een gemiddelde met kleine tot soms ook zeer grote fluctuaties.

Re: Uitleg Colloid Osmotische druk

Haha fair enough. Ik begrijp het, enorm bedankt! 

Reageer