virussen binnenkort het nieuwe antibiotica?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 12

virussen binnenkort het nieuwe antibiotica?

<b>Onlangs raakte ik in een verhitte discussie met iemand, ik beweerde dat virussen de huidige antibiotica zouden kunnen overnemen, omdat ze meer en meer resistent raken, hij blies mijn standpunt in de wind en lachte mij flagrant uit.</b>
 
Ik had onlangs een video gezien van (https://www.youtube.com/watch?v=YI3tsmFsrOg) Kurzgesagt en op een site een artikel gelezen (https://www.nemokennislink.nl/publicaties/virussen-een-goed-alternatief-voor-antibiotica/) over dit onderwerp, ik was hierdoor zeker overtuigt omdat het allemaal ook zeer logisch klonk, in beide bronnen vermelden ze dat de bacterieen zich aanpassen aan onze antibiotica, ze worden 'Super bugs', een bacterie dat niet te doden is, maar virussen die zich ook aanpassen, zouden deze bacterieen kunnen aanvallen zodat ze zich moeten aanpassen aan de virussen en dus minder resistent zijn tegen onze medicijnen.
 
De man zij dat de medische zorg aan het pionieren was, en bijna elke ziekte kan genezen en dat ze voor alles wel een oplossing zullen vinden, maar het, 'verhaal met de virussen', nee dat zeker niet, ze zijn tenslotte de reden dat de ergste ziektes van hen komen, dat virussen microscopisch klein zijn en dat het te risicovol is om zoiets te proberen.
 
Nu, ik ben zeer naief, zeker als het gaat om artikels op het internet, dan is nu mijn vraag, zijn deze bronnen betrouwbaar en wie moet ik geloven? Ik weet dat het allemaal speculatie is, maar wat zou het meest hoogstwaarschijnlijke scenario zijn?
 
Alvast bedankt.

 

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: virussen binnenkort het nieuwe antibiotica?

Je bedoelt de bacteriofaag?!
 
Dit is een virus dat specifieke bacteriën en bacillen kapot maakt en zich niets aantrekt van resistentie. Elke bacterie heeft zijn eigen faag. Ze vermenigvuldigen zichzelf en hebben daarvoor een bacterie nodig. Die maken ze ziek en doden ze uiteindelijk. In ons lichaam zitten ontelbare bacteriofagen in de darmen die onze darmfauna in stand houden.
 
In Nederland staat de wet van de behandeling en het onderzoek met fagen (nog) niet toe. Er zijn nog geen klinische studies gedaan naar het effect van fagen.
In Georgie (Elivia instituut) worden al 100 jaren fagen gebruikt als goedkoop alternatief voor antibiotica. Veel mensen uit heel de wereld reizen ernaar toe. Ook daar hebben ze geen wetenschappelijk bewijs. Ze zien resultaat, maar niet voor iedereen, omdat patiënten vaak ook last hebben van andere klachten.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: virussen binnenkort het nieuwe antibiotica?

De resistentie omtrent antibiotica is inderdaad een steeds groter wordend probleem, o.a. omdat wetenschappers er maar niet in slagen om een alternatief te vinden/ontwikkelen, omdat er landen in de wereld zijn waar ze zeer laks omgaan met antibiotica en omdat patiënten soms laks omgaan met hun therapie waardoor het een averechts effect heeft.
 
De bacteriofaag was 100 jaar geleden al een spraakmakend onderwerp in de immunologie, maar doordat later antibiotica werd ontdekt (wat vele malen beter resultaat had) en vanwege de wereldoorlogen en geldgebrek, werd het onderzoek stil gelegd. Nu de antibiotica resistentie een wezenlijk probleem aan het worden is, is dit onderzoek weer opgestart.
 
Het is bekend van fagen dat ze een positief effect kunnen hebben als therapie, maar niet elke faag (er zijn verschillende typen) heeft hetzelfde effect in een patiënt en ook verschilt de effectiviteit van een faag per patiënt. De één kan er dus heel veel profijt van hebben, terwijl het in een andere patiënt totaal geen effect heeft. Waarom dit zo is, weet men nog niet. En ook zijn er geen langetermijnstudies gedaan van de effecten (en mogelijk negatieve gevolgen). Door de enorme hoeveelheid kwaliteitsregels omtrent geneesmiddelen mogen die fagen dan ook niet toegepast worden op patiënten in Nederland. Eerst willen de autoriteiten bewijs hebben dat het werkt en geen schadelijke gevolgen met zich meebrengen. Dat kan dus zomaar nog 10 tot 20 jaar duren. Het is een interessant onderwerp, waar we de komende jaren nog regelmatig van gaan horen denk ik.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer